Vandindhold
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-06 18:24

Hvilken potte vil tørre først ud efter vandmætning: den ene med ren
sphagnum, den anden med alm. muld med lidt sphagnum iblandet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : V Hansen

Dato : 30-06-06 21:59

> Hvilken potte vil tørre først ud efter vandmætning: den ene med ren
> sphagnum, den anden med alm. muld med lidt sphagnum iblandet?

en lerpotte

Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-06 22:06

"V Hansen" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> en lerpotte

Spørgsmålet går udelukkende på jordtypens evne til at levere vand til
planterne i potten. Vi kan godt rette 'muld' til sand/grus.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 30-06-06 22:56

Sphagnumpotten vil tørre ud først.
Jeg blander altid min pottejord selv. 3 dele havejord - 1 del sand/grus - 2
dele sphagnum.
Husk at jord generelt har et ler indhold og derved kan oplagre vand.

Fra : Max

Dato : 30-06-06 22:03

Hej Preben

> Hvilken potte vil tørre først ud efter vandmætning: den ene med ren
> sphagnum, den anden med alm. muld med lidt sphagnum iblandet?

Det er vidst sådan et spørgsmål hvor det bedste svar nok er "prøv" :)

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-06 22:26

> Hej Preben

> Det er vidst sådan et spørgsmål hvor det bedste svar nok er "prøv" :)

Det kan/vil jeg ikke i år, der er plantet forlængst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-07-06 19:48

> Hvilken potte vil tørre først ud efter vandmætning: den ene med ren
> sphagnum, den anden med alm. muld med lidt sphagnum iblandet?

Den første - under frorudsætning at der er lige store mængder vand
i potterne.
Det meste vand, der forsvinder fra en potte, sker via fordampning fra
planter - men du nævner ikke om der er planter i potten.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-07-06 22:27

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
> [...]
> Det meste vand, der forsvinder fra en potte, sker via fordampning fra
> planter - men du nævner ikke om der er planter i potten.

Forudsætningen er selvf. samme str. potte med samme mængde planter i. Vander
dem naturligvis til de ikke kan suge mere (=vand dræner af), derefter ser
man hvilken potte der står længst uden at planterne hænger/dør.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen