Har bierne strejket ?
Fra : Tove Krieger

Dato : 30-06-06 14:40

Jeg har et dejligt æbletræ i haven (Mutzu - 12-14 år gammelt.)

Det har indtil nu bugnet af æbler hvert efterår, men i år ser det ud til
at blive en noget sølle affære. Det blomstrede smukt i foråret, men da
blomstringen var færdig faldt næsten alle blomsterstilkene af, og der er
kun sat af til et meget lille antal æbler. Der ser ikke ud til at være
noget i vejen med de grønne blade, så jeg tænker på, om der måske ikke
har været særlig mange bier i år. Er det mon et generelt forekommende
fænomen ? Der er p.t. et meget stort antal humlebier i alt hvad der
ellers blomstrer derude.

Er der mon en forklaring ?

Med venlig hilsen
Tove

Fra : MVN

Dato : 30-06-06 16:30

> Er der mon en forklaring ?

ja der er en meget simpel forklaring....

dengang bierne skulle befrugte/bestøve blomsterne regnede det(så bierne kom
ikke ud og bestøvede blomstrene) så man kan sige at det er et meget dårligt
æbleår i år,netop pga. den manglende bestøvning.

grunden til der nu er kommet lidt æbler er pga. at nogle blomster åbenbart
bestøver hinanden,gennem luften eller ved at de har gnedet sig opad
hinanden...

jeg har selv et dejligt æbletræ som også kun har kommet med den halve frugt
i forhold til alle andre år,og har sat 2 nye æbletræer sidste år,håbede på
5-10 æbler fra dem hver,det er blevet til 2 på det ene og ingen på det andet
:(

men bedre held næste år :)

Martin

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-06-06 16:52

MVN wrote:

> [...]
> bierne kom ikke ud og bestøvede blomstrene) så man kan sige at det er
> et meget dårligt æbleår i år,netop pga. den manglende bestøvning.

Mange tak skal du ha' Martin Ja jeg skal lige love for at det regnede,
men har ikke tænkt over, at det kunne være det der var galt. Vi må så
pænt "følges ad" ned til grønthandleren på hjørnet og købe æblerne i
stedet .

Mange venlige sommerhilsener
Tove :)

Fra : SpookiePower

Dato : 01-07-06 08:33

Det har været et hårdt forår for bierne i år, og mange
bifamilier er desværre gået til pga vejret, men de er
påvej op i antal igen. Men om det kan være forklaringen
hos dig tør jeg ikke sig.

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-07-06 12:53

SpookiePower wrote:
> Det har været et hårdt forår for bierne i år, og mange
> bifamilier er desværre gået til pga vejret, men de er
> påvej op i antal igen. Men om det kan være forklaringen
> hos dig tør jeg ikke sig.

Hej du skal have mange tak for dit svar. Jeg har, som du kan se allerede
fået forklaringen, det har dog ikke hjulpet på mine æbler, men det er
trods alt dejligt ,at bierne er ved at komme tilbage - det er nogle
skønne skabninger.

Mange venlige hilsener og god sommer
Tove :)