/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ladeproblem
Fra : Niels Munk


Dato : 30-06-06 12:01

Hej Drenge!

RF'eren vil pludselig ikke starte efter en tur på ca. 10km,
hvor den startede fint forinden. Den er helt tør for strøm.
Starteren kan kun lige tørne et halvt sekund.

Når jeg så måler 11.4V på batteriet, uanset omdrejninger
på moteren, er det vel generatoren jeg skal kigge på?
Det er vel og mærke målt med slukket lys. Med lyset tændt
er vi nede på ca. 10.2V
Uden tænding på maskinen måler jeg igen ca. 11.4V

Forslag?

/Niels Munk



 
 
Henrik Nielsen (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 30-06-06 13:49

"Når jeg så måler 11.4V på batteriet, uanset omdrejninger"

Schnabel i KBH er din ven. Glem alt om det originale laderelæ. Det er med
stor sandsynlighed det som er stået af.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Niels Munk (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 30-06-06 17:57

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:44a51dc0$0$90497$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Når jeg så måler 11.4V på batteriet, uanset omdrejninger"
>
> Schnabel i KBH er din ven. Glem alt om det originale laderelæ. Det er med
> stor sandsynlighed det som er stået af.

Dvs. elektronikken i enden af generatoren?
Har desværre lige solgt generatoren fra min donor-cykel for en uge siden :(
Ham jeg solgte den til skulle så slet ikke bruge den alligevel, da det var
galt
med den gummi-bøsning som drevet til generatoren sad i. Dvs. generatoren
drejde slet ikke med rundt. Min drejer trods alt med rund, men jeg kan ikke
måle mere end ca 0.3V direkte på generatoren....

Det kan slet ikke være spoler eller andet godt i generatoren?
I lyder meget sikre begge to :)

/Niels Munk



Ukendt (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-06-06 20:57


Niels Munk skrev i meddelelsen
<44a557e8$0$1968$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>Dvs. elektronikken i enden af generatoren?

Ja

>måle mere end ca 0.3V direkte på generatoren....


Det må være tilkoblet ledningsnettet, regulatoren er givetvis kortsluttet.
Frakoblet ledningsnettet giver generatoren op imod 40-80 volt ac som
ubelastet.

>Det kan slet ikke være spoler eller andet godt i generatoren?
>I lyder meget sikre begge to :)


Sjældent.....

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Armand (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-06-06 22:05

Niels Munk skrev:
>
>
> Det kan slet ikke være spoler eller andet godt i generatoren?
> I lyder meget sikre begge to :)

Mål på de tre ledere der kommer ud af generatoren:
- Der skal være ens modstand á mindre end én Ohm imellem hver af de tre
"sæt" ledninger!
- Der må ikke være gennemgang fra lederne (=viklingerne) til stel!

--
Armand.

Steen Gruby (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-06-06 22:10

On Fri, 30 Jun 2006 18:57:13 +0200, "Niels Munk"
<spam*filter*@sejeniels.dk> wrote:

Hej..
>
>Det kan slet ikke være spoler eller andet godt i generatoren?
>I lyder meget sikre begge to :)
>
Har RF'eren ikke generator a'la' bil?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søren Madsen (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Søren Madsen


Dato : 30-06-06 23:12

Har selv lige fået skiftet en rem i generatoren på min gpx750r. Ikke selve
kæden der går ned til krumtappen, men en lille sjover på størrelse med en
postelastik. Når batteriet var fuldt ladet op kunne jeg køre et par
kilometer indtil batteriet var tappet. Nu lader den fint igen. Måske du har
et lignende problem.

Søren




Niels Munk (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 01-07-06 00:58

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:3n4ba2ph13kfobt26r92qj2ncnirqj0939@4ax.com...

> Har RF'eren ikke generator a'la' bil?

Det ved jeg ikke - hvad er forskellen, så kan jeg måske svare dig :)

/Niels Munk



Steen Gruby (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-07-06 10:43

On Sat, 1 Jul 2006 01:58:28 +0200, "Niels Munk"
<spam*filter*@sejeniels.dk> wrote:

Hej Niels.
>
>Det ved jeg ikke - hvad er forskellen, så kan jeg måske svare dig :)
>
Sidder generatoren for enden af krumtappen, oftest i venstre side,
eller ligger den oven på motoren?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Niels Munk (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 01-07-06 10:54

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:3pgca21f5qk2moeahg0hlfvn9f2muvpna1@4ax.com...

> Sidder generatoren for enden af krumtappen, oftest i venstre side,
> eller ligger den oven på motoren?

Den ligger ovenpå gerkassen i venstre side, bag cylinderækken.

/Niels Munk



Steen Gruby (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-07-06 13:39

On Sat, 1 Jul 2006 11:53:49 +0200, "Niels Munk"
<spam*filter*@sejeniels.dk> wrote:

Hej Niels.
>
>Den ligger ovenpå gerkassen i venstre side, bag cylinderækken.
>
Jeg syntes nok at jeg kunne huske noget i den retning.
Den generator virker lige som dem der sidder i de fleste biler.
Den har et roterende felt via hvilket generatorens udgangsspænding
reguleres.
Selve reguleringen foretages så vidt jeg husker med en indbygget
regulator der får sin referance fra batteriet.
Forbindelserne fra det roterende felt til regulatoren er realistert
med to slæberinge og to kul.
Ensretteren og reguleringen er i dette tilfælde adskilt.

De første fejlmuligheder der bør undersøges er:
1) er kullene intakte?
2) er der 12 volt på referanceledningen (mål over kullene)?
3) virker regulatoren (der er en fin testmetode i håndbogen)?
4) er der kortsluttede dioder i ensretteren?
5) er der kortslutning fra statoren til stel (mål med et ohmmeter)?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-07-06 09:29


Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
>On Sat, 1 Jul 2006 11:53:49 +0200, "Niels Munk"
><spam*filter*@sejeniels.dk> wrote:
>
>Hej Niels.
>>
>>Den ligger ovenpå gerkassen i venstre side, bag cylinderækken.
>>
>Jeg syntes nok at jeg kunne huske noget i den retning.
>Den generator virker lige som dem der sidder i de fleste biler.


Naeh, ikke nødvendigvis, har kigget dybt i den på XJ 600, og der er nu ikke
kul at se, men om den har arvet det gamle Yamaha princip ved jeg ikke. Så
dybt kiggede jeg heller ikke men det undrer mig at de bruger en så åben
konstruktion på en mc. I regnvejr sejler viklingerne i vand :-|

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Steen Gruby (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 02-07-06 10:59

On Sun, 2 Jul 2006 10:29:26 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.
>
>Naeh, ikke nødvendigvis, har kigget dybt i den på XJ 600, og der er nu ikke
>kul at se, men om den har arvet det gamle Yamaha princip ved jeg ikke. Så
>dybt kiggede jeg heller ikke men det undrer mig at de bruger en så åben
>konstruktion på en mc. I regnvejr sejler viklingerne i vand :-|

Det er ikke så længe siden jeg har kigget i en "udvendig" generator.
Den var bygget a'la' bil med kul og alt hvad dertil hører.
Det gamle XS500 princip er genialt - Hvorfor er der ikke flere der
benytter det?
Det er rigtigt at vandet let kommer ind, men da også nogenlunde ud.
Jeg syntes ikke det er bedre, elektrisk set, at den pladrer rundt i
olie - Havde det så bare været transformerolie.
OK - Det køler da alt sammen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-07-06 13:26


Steen Gruby skrev i meddelelsen
<1n5fa2tcava7f293e8nmfdcobd0mcesd67@4ax.com>...

>Det gamle XS500 princip er genialt - Hvorfor er der ikke flere der
>benytter det?

Det var en SX gimic, den sad også i 750/850. Den er elektrisk/magnetisk alt
for ineffektiv. Den var meget tung for de små 300 watt nytteydelse.

Jeg er stadig mest begejstret for enkeltheden i den trefasede
permanentmagnetgenerator, blot skulle de fra starten være udstyret med en
(schnabel) serieregulator.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Ukendt (30-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-06-06 13:34


Niels Munk skrev i meddelelsen
<44a50487$0$1967$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Hej Drenge!
>Forslag?


Schnabel laderegulator til erstatning for den elendige japanske. Søg efter
Erik Schnabel Elektro.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste