problemer med kurrsikring
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 30-06-06 10:58

hejsa,

Vi har kurssikret et afdragsfrit lån på omkring 1.7 mio. kroner og fået brev
fra banken.

Der står: Der var på handelstidspunktet ikke kurser i Københavns Fondsbørs
Saxess-system. Kursen er fastsat under hensyn til: Ud bud og Efterspørgsle,
det senest handlede kursniveau (og bla bla bla). Handelstidspunkt: 11:50 den
23/6

Kurs: 95.680000 - terminsfradrag: 0.2467... = handelskurs: 95.4332292

Ok - obligationen er ifølge brevet:: 5% Realkredit Danmark 43D OA 2038

1. Problem; den findes ikke. Det gør tilgengæld 5% Realkredit Danmark 43D OA
2035

Slår man op her:
http://www.cse.dk/kf/kf_obligation_graf?p_stockid=bond.kf.DK0009271637&menu2show=1.3.2.2.
er kursen 97.55 den 23/6. Man kan formentlig finde kursen på et bestemt
klokkeslet - jeg kan bare ikke finde det.

Nuvel - der er dog en mærkbar forskel fra kurs 95.43 til kurs 97.55 ...

Hvad siger I?

ras

Fra : Holst

Dato : 30-06-06 11:19

rasmus.carlsen wrote:

> Nuvel - der er dog en mærkbar forskel fra kurs 95.43 til kurs 97.55 ...
>
> Hvad siger I?

Det har du ret i. Der er næsten 2 til forskel.

Prøv news:dk.forbruger, hvis dit spørgsmål er forbrugerorienteret,
news:dk.videnskab.oekonomi, hvis dit spørgsmål er økonomiorienteret, og
news:dk.videnskab, hvis du vil snakke om forhold mellem tal. Jeg synes
nemlig ikke, jeg kan finde meget juridisk i dit spørgsmål.

Fra : per christoffersen

Dato : 30-06-06 11:26

"Holst" <newsjun06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> news:dk.videnskab, hvis du vil snakke om forhold mellem tal. Jeg synes
> nemlig ikke, jeg kan finde meget juridisk i dit spørgsmål.

Jeg vil nu mene, at der er juridiske implikationer i, at rasmus er blevet
meddelt kurssikring på en obligationsserie, der ikke findes, og at denne
kurssikring tilsyneladende er sket til en lavere kurs end en sammenlignelig
serie.

Faktisk vil jeg mene, at hvis obligationsserien ikke findes, så er
kurssikringen ikke gennemført, og banken har svigtet sin opgave.
Er kurssikringen gennemført på en ufordelagtig måde for kunden, vil der også
være tale om juridiske problemer. Banken kan blive erstatningsansvarlig.

Men første skridt må være at bede banken om en grundig forklaring på hvfd i
alverden de egentlig mener.

/Per

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 30-06-06 11:52

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelt kurssikring på en obligationsserie, der ikke findes, og at denne
> kurssikring tilsyneladende er sket til en lavere kurs end en

- helt enig.

> [...]
> Er kurssikringen gennemført på en ufordelagtig måde for kunden, vil der
> også være tale om juridiske problemer. Banken kan blive

- det var det, jeg tænkte. Altså; Kan vi forlange at få kurs 97?

> Men første skridt må være at bede banken om en grundig forklaring på hvfd
> i alverden de egentlig mener.

- det er vi i gang med. Vores bank er en meget lille lokal bank og det er
ikke dem, der har foretaget handlen. I brevet står der: Denne fondshandel er
udført gennem Spar Nord Bank A/S

Er det så vores bank eller Spar Nord, der er på røven?

ras

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-06-06 12:26

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er udført gennem Spar Nord Bank A/S
>
> Er det så vores bank eller Spar Nord, der er på røven?

Set fra din side er det din bank, der har et problem.
Du har bedt *dem* foretage en kurssikring, at de vælger at udlicitere
opgaven er dig uvedkommende.

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-06-06 17:14

rasmus.carlsen wrote:

> [...]
> Fondsbørs Saxess-system. Kursen er fastsat under hensyn til: Ud
> bud og Efterspørgsle, det senest handlede kursniveau (og bla bla

Meget normalt at der ikke er bud/udbud i Saxess, idet obligationer ofte
handles uden om Københavns Fondsbørs officielle systemer.

> [...]
> 2038
> 1. Problem; den findes ikke. Det gør tilgengæld 5% Realkredit

Du har ikke checket grundigt nok....

Dit lån er optaget i denne fondskode
http://www.cse.dk/kf/kf_obligation_graf?p_stockid=bond.kf.DK0009272957&menu2show=1.3.2.2.
hvor den officielle kurs (gns af alle handler den pågældende dag) er
95.78. Det er normal praksis, at der skæres 10 øre fra markedskursen
overfor kunder (foruden kurtage), så medmindre du har aftalt kursen
telefonisk i løbet af dagen (men bare har bedt om kurssikring), vil jeg
næsten tro at RD har fastsat kursen ud fra officiel kurs minus 10 øre
(hvilket giver 97.68). Dertil kommer så et terminsfradrag, som afhænger
af den periode som du kurssikrer for. For en 5% obligation skal man p.t.
regne med ca. 0.25 kurspoint per måned.

> [...]
> er kursen 97.55 den 23/6. Man kan formentlig finde kursen på et
> bestemt klokkeslet - jeg kan bare ikke finde det.

Denne obligation 5% OA 2035 er lukket for udstedelse, så alene af den
grund kan du ikke optage lånet her. Din obligation har udløbsår i 2038,
og denne "lille" forskel på 3 år betyder altså cirkus 2 kurspoint. Sådan
er livet som boligejer...

Alt er som det skal være. Der står garanteret en fondskode i din
kurssikringsaftale. Brugen af fondskode gør det også nemmere at finde
obligationen på www.cse.dk.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-06-06 17:25

Jesper Lund wrote:

> [...]
> om kurssikring), vil jeg næsten tro at RD har fastsat kursen ud
> fra officiel kurs minus 10 øre (hvilket giver 97.68).

Ud fra en genlæsning af OPs indlæg ser det ikke ud til at kurssikringen
er foregået gennem RD, men det er lidt svært ud fra beskrivelsen at
afgøre hvem der har gjort hvad, eftersom flere bankers navne bliver
blandet ind i sagen. Det er dog sagen uvedkommende (og totalt
ligegyldigt for OP), da kursen 97.68 er god nok.

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-06-06 22:13

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> klokkeslet - jeg kan bare ikke finde det.
>
> Nuvel - der er dog en mærkbar forskel fra kurs 95.43 til kurs 97.55 ...

Prøv dog at ring ind og spørg hvad afvigelsen skyldes...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-06-06 22:20

Martin "Jørgensen" wrote:

> Prøv dog at ring ind og spørg hvad afvigelsen skyldes...

Afvigelsen skyldes at OP har forvekslet 2035 med 2038, jf. mit andet
indlæg i tråden...

--
Jesper Lund