U-vending skyld i grim ulykke
Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 30-06-06 09:07

Fra : pwh

Dato : 30-06-06 09:20

Martin Guld Thomsen wrote:
> http://ekstrabladet.dk/112/article207873.ece

Det har jeg prøvet for 24 år siden på vesterbrogade (Kbh) med en taxa,
det lykkedes ham at klippe både mig om min kammerat der kørte bagefter.
Min Mc (CB500F) blev totaltskadet og jeg fik smadret højre knæ + 1 brækket ben ;-(

/Jens (som stadig halter lidt 24 år efter)

Fra : Kim Persson

Dato : 30-06-06 09:31

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:9a5pg.12$J86.9@news.get2net.dk...
> [...]

Den bule midt på tanken som ses i slutningen af video'en. Hvad er den kommet
af?

//Kim

Fra : Sune

Dato : 30-06-06 10:20

"Kim Persson" <kimcph@gmail.comcom> skrev i en meddelelse

> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message
>
> Den bule midt på tanken som ses i slutningen af video'en. Hvad er den
> kommet af?

Jeg har lige været på et kursus hos 2 af politiets instruktører, og de
nævnte at de ofte så den slags buler. Helt præcis hvad der rammer her kan
jeg ikke huske, men det de sagde var, at man altid skal stille sig op i
fodhvilerne hvis man kan nå det inden en kollision.
En stor del af de skader der sker, er når piloten rutcher hen over sin egen
tank og især styr. Styret skulle være ekstra hårdt ved kroppen.
Hvis man står op i fodhvilerne er chancen for en flyvetur hen over tank,
styr og bil større.

Vh Sune

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 30-06-06 12:11

">
> Den bule midt på tanken som ses i slutningen af video'en. Hvad er den
> kommet af?
>
> //Kim
xxxxxxxxxxxxxxx

Umiddelbart ville jeh sige noget hofte/bækken knogle, men kan det forårsage
så voldsom en bule lige der ????

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen, forældre til et englebarn
Suzuki GSX-R 250

Fra : Anders Majland

Dato : 30-06-06 15:45

> Umiddelbart ville jeh sige noget hofte/bækken knogle, men kan det
> forårsage så voldsom en bule lige der ????

Nok ikke uden at gå istykker

Fra : Jim

Dato : 30-06-06 16:04

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:44a53904$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nok ikke uden at gå istykker
Mon ikke der kunne have siddet en tanktaske med noget i, som har trykket
tanken....
Det ser voldsomt ud, og forgaffelen er da også skubbet helt ind, så der har
været knald på.
Hjelmen ser heller ikke for godt ud.
Håber virkelig, hun klarer det.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-06-06 17:55

Jon&Ann-Rikka skrev:

> Umiddelbart ville jeh sige noget hofte/bækken knogle, men kan det forårsage
> så voldsom en bule lige der ????

Ja. Jeg har set billeder af en tank på en Mz, der var jævne helt frem
til tankdækslet. Han havde også fået bækkenbrud.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Poul

Dato : 30-06-06 11:03

Det er SÅ skræmmende det der...
Man ved jo godt at det kan ske, men billeder som det der får én til lige at
tænke en ekstra gang inden man sætter sig op på dræberen...

Stay safe...

Poul

Fra : Anders Majland

Dato : 30-06-06 11:22

> Man ved jo godt at det kan ske, men billeder som det der får én til lige
> at tænke en ekstra gang inden man sætter sig op på dræberen...

Det er ikke "dræberen" du sætter dig op på - det er ligeså meget alle de
andre kejler!!!! Håber hun overlever uden alvorlige men...

(Jeg har i samme situation prøvet bilens abs bremser for et par år siden.
kommer med ca 80km/t på en lile landevej da en båtnakke laver en uvending ud
fra rabatten fra højre side af vejen. Den svingende opdager mig og klodser
bremserne da han hører mine dæk hvine og mit horn så han stopper midt i mit
spor. Da jeg holdt stille holdt jeg under en meter fra hans dør - havde jeg
været på mc er jeg ikke sikker på at jeg havde nået at standse, men havde
nok taget en tur i botanikken da vejen svingede noget der)

Et er at overse en medtrafikant, men det er squ da fuldstædingt tåbeligt at
lave venstreving fra indersporet ... Men han slipper jo nok med en betinget
frakendelse et års tid og har så lejlighed til genopfriske teorien om
hvordan man placerer sig før sving og lære at orientere sig.

I kbh har jeg også lært at være ekstremt paranoid overfor holdende taxaer
(og andre der holder med motoren kørende) - De kan også lave u-vendinger i
"huller" i trafikken jeg ikke kan få øje på og ofte uden så meget som at
blinke af...

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-06-06 19:32

Anders Majland wrote:

> [...]
> taxaer (og andre der holder med motoren kørende) - De kan også lave
> u-vendinger i "huller" i trafikken jeg ikke kan få øje på og ofte

Jeg er også ekstremt paranoid ved holdende biler, hvor motoren er i gang..
Jeg har været med i en bil hvor vi kørte ind i en "holdende" bil som lige
satte i gang og svingede ud foran os, præcis da vi "kørte forbi"... 50km/t
og to totalskadede biler! Paraplyen som lå i bagagerummet på vores bil (som
kørte med fronten op i den anden bil) var bukket og lignede et L!
Vi andre havde store mærker fra selerne, og dem på bagsædet som ikke havde
sele på (fandtes ikke i bilen), lavede en bule i hovedet på dem selv, da de
henholdsvis ramte B stolpen og nakkestøtten..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 01-07-06 08:48

Anders Houmark skrev den 30 jun 2006 i

klip med 50kmt

> Vi andre havde store mærker fra selerne, og dem på bagsædet som ikke havde
> sele på (fandtes ikke i bilen), lavede en bule i hovedet på dem selv, da de
> henholdsvis ramte B stolpen og nakkestøtten..

Topgear i går:
Kør ind i en mur med 50, og se hvilken af bilerne der klarer sig bedst.
Jeg troede det var en joke, men de gjorde det!

Volvoen var den eneste der flyttede muren - de andre blev stoppet stort set
på stedet - det har gjort nas!

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Jim

Dato : 30-06-06 12:42

"Poul" <faint@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Det er SÅ skræmmende det der...
> Man ved jo godt at det kan ske, men billeder som det der får én til lige
> at tænke en ekstra gang inden man sætter sig op på dræberen...

Jeg synes, at bilister skal tvinges til at se disse film af mc-ulykker,
inden de får pappet.
Disse billeder skal ligge i baghovedet, hver gang de starter bilen.

Fra : Jim

Dato : 30-06-06 12:41

"Martin Guld Thomsen" <martinFJERN@bilinfo.dk> skrev i en meddelelse
> http://ekstrabladet.dk/112/article207873.ece
http://www.infocast.dk/eb/mediamaker.php?id=2200&offset=&category=ALL&q=

Kan vi ikke snart få forbudt de uvendinger på udsatte steder.
Kender selv et par stykker, der er kørt ind i siden af et par uvendinger.

Jeg håber for mc-isten, at hun kommer sig 100%.
Mine 2 venner er endnu ikke 100% ok.
Så det er en alvorlig sag.

J.

PS. Jeg har tilladt mig at x-poste mellem dk.fritid.motorcykel og
dk.politik.
Det står enhver frit for at ophæve denne x-post.
Det er dog høj grad et spørgsmål om politisk tiltag.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-06-06 17:53

Jim skrev:

> Kan vi ikke snart få forbudt de uvendinger på udsatte steder.

Det hjælper lige fedt. Var det ikke på en motortrafikvej?. Hvor man
netop ikke må vende.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jim

Dato : 30-06-06 18:37

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det hjælper lige fedt. Var det ikke på en motortrafikvej?. Hvor man netop
> ikke må vende.

Nej, ikke så vidt jeg ved.
Hvis det er den vej, jeg tænker på, så er der ikke motortrafikvej i det
område.
Så skal men længere mod Kalundborg og mod Nyk. Sj.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-06-06 19:14

Jim skrev:

> Nej, ikke så vidt jeg ved.
> Hvis det er den vej, jeg tænker på, så er der ikke motortrafikvej i det
> område.
> Så skal men længere mod Kalundborg og mod Nyk. Sj.

Kender ikke strækningen, men der stod: "Manden kørte i det inderste spor

Fra : Jim

Dato : 30-06-06 19:45

> Kender ikke strækningen, men der stod: "Manden kørte i det inderste spor
> på den dobbeltsporede motortrafikvej."

Ok.. jamen så skal der nok være noget om det.
Det må så være en anden strækning, jeg ikke kender til.
Så burde sagen være klar i dette tilfælde.
Det rokker bare ikke ved det faktum, at mange bilister på alm. landevej
foretager u-vending uden at orientere sig korrekt.
Derfor bør man gøre det ulovligt på såkaldte sorte pletter i landet at
foretage en uvending.
Jeg er overbevist om, at det vil reducere antallet af uvendingsulykker.

J.

Fra : Kim Persson

Dato : 30-06-06 22:52

> Ok.. jamen så skal der nok være noget om det.
> Det må så være en anden strækning, jeg ikke kender til.
> Så burde sagen være klar i dette tilfælde.
> J.
Jeg tror nu ikke sagen har været uklar på noget tidspunkt omkring
skyldspørgsmålet.
Men vi er stadig de bløde- og stakkels den pige.

Biler i vejkanten er sjældent gode, enten er det politiet eller en
desorienteret bilist
men om motoren kører, kan jeg ikke engang hører når jeg passerer...

//Kim

Fra : Jim

Dato : 01-07-06 00:11

> [...]
> desorienteret bilist
> men om motoren kører, kan jeg ikke engang hører når jeg passerer...

Nu plejer jeg ikke at lytte mig til, om motoren er i gang.
Jeg ser efter udstødningsgas og evt. lys på bilen.
Det kan efterhånden være svært i disse miljøtider at få øje på bilos.
Den slags er lettest at se på en gammel stinkende Scania Vabis.. Og hvor
mange kører der lige af dem nu om dage?

Og ja, jeg siger også stakkels pige..
Hørte lige i nyhederne, at hun havde brækket ryggen og hoften.
Så tror jeg gerne på, at bulen i tanken er kommet deraf.

Jeg mener stadig, at der burde være forbud mod uvendinger på landeveje,
specielt de landeveje med dårlige oversigtsforhold.
Og dem er der ikke mangel på i Danmark.
Bare se den idiot, der i Hasselager (8361) kørte en far og et barn ihjel.
Jeg kender vejen og har kørt der 1000 gange. Tro mig, det er ikke sjovt at
blive overrasket af en bil, der kommer med høj fart rundt om et sving netop
på den strækning.

Så holder der en bil i vejsiden, så vil jeg da håbe på, at det er en af
politiets vogne. ;0)
Der er måske større risiko for et sammenstød, hvis det er en civilist, der
er kørt forkert og vil lave en u-vending frem for at finde et bedre sted.

J.

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-07-06 07:42

Jim wrote:
> Jeg mener stadig, at der burde være forbud mod uvendinger på
> landeveje, specielt de landeveje med dårlige oversigtsforhold.

Det undrer mig meget at det ikke i forvejen skulle være forbudt at lave en
uvending hvis du ikke har fuldt overblik over vejen, og kan foretage
manøvren uden fare for dig selv og andre. Sikker på du har dine facts i
orden ?

/jim

Fra : Jim

Dato : 03-07-06 09:48

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> uvending hvis du ikke har fuldt overblik over vejen, og kan foretage
> manøvren uden fare for dig selv og andre. Sikker på du har dine facts i

Det er også forbudt at overhale på visse strækninger og ved fuldt optrukken
midterlinie.
Men jeg kan sagtens overhale andre steder, hvor det ikke er forbudt men
stadig med stor risiko for ulykker til følge.
Vi ser alm. kryds i den indre by i både Århus og København.. og i det hele
taget overalt i landet, hvor det er forbudt at lave en uvending.
Det er der skiltet med.
Hvis du finder tavlerne C11_2 og C12 i denne samling af færdselstavler, så
vil du vide, at netop disse to tavler kan forbyde en u-vending.
http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=14646#BMP
Det kunne blive nødvendings at sætte flere af disse op på de danske
landeveje.
Så ja, jeg ved godt, at man ikke må foretage en u-vending de steder, hvor
der er dårlige oversigtsforhold, men folk vurderer åbenbart som Kong
Volmers...
Og så må man sætte skilte op, der viser, at andre har vurderet situationen
for dem.

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-07-06 11:52

Jim wrote:
> Vi ser alm. kryds i den indre by i både Århus og København.. og i det
> hele taget overalt i landet, hvor det er forbudt at lave en uvending.

Ja. Men det er da sjældent pga trafiksikkerheden. Det er for at få trafikken
til at glide.

> folk vurderer åbenbart som Kong Volmers...
> Og så må man sætte skilte op, der viser, at andre har vurderet
> situationen for dem.

At folk ikke kan vurdere, løses ikke med skilte.

/jim

Fra : Peter

Dato : 03-07-06 19:04

> At folk ikke kan vurdere, løses ikke med skilte.

Nej - kør altid som om "de andre" er totalidioter... det kan så være at du
bremser en - eller 10 - gange for meget op, men hellere det end at blive
ramt af en båtnakke.

Peter

Fra : Harald Blaatand

Dato : 04-07-06 15:17

"Peter" <p_dahlFJERN@SLETtiscali.dk> wrote in message

> "Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej - kør altid som om "de andre" er totalidioter... det kan så være at du
> bremser en - eller 10 - gange for meget op, men hellere det end at blive
> ramt af en båtnakke.
>
> Peter
>Helt enig,hvis du kører som om alle kun er ude for at prøve på at ramme dig
>,og forestiller dig at enhver sidevej og udkørsel gemmer på en traktor
>eller et andet køretøj på vej ud,så har du en god chance for at komme helt
>hjem(og så iøvrigt ikke kører 180 km/t på de små landeveje)

Steen

Fra : Armand

Dato : 04-07-06 21:35

Jim Andersen skrev:

> [...]
> uvending hvis du ikke har fuldt overblik over vejen, og kan foretage
> manøvren uden fare for dig selv og andre. Sikker på du har dine facts i

Øhh? Det forekommer mig at det ikke alene er på motortrafikveje, men
også på hovedveje, der er kendetegnet ved afmærkning med det firkantede
spejlæg (som jeg ikke kan finde blandt trafikken.dk's tavler fordi min
view'er kun åbner billederne enkeltvis), at såvel standsning, som
vending er forbudt :-/
Men mit kørekort er selvfølgelig også af halvgammel dato (bortset fra
det jeg tog i eftermiddags - men dér blev jeg ikke overhørt i
vejtavler), så det kan sagtens hænde at dét hører under trafikhistoriske
spidsfindigheder :-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-07-06 19:37

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Volvoen var den eneste der flyttede muren - de andre blev stoppet
> stort set på stedet - det har gjort nas!

....og den kunne køre bagefter
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R