Beskæring af vinplante i juni?
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 30-06-06 06:45

Jeg har en rimelig stor vin, som står op ad en trævæg som skal males. Jeg
vil derfor gerne beskære vinen ret kraftigt, men har hørt at jeg kan
risikere at den "forbløder". Er det rigtigt? Kan jeg risikere at den går ud,
for det ønsker jeg ikke. Årets druehøst er mindre væsentligt.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-06 21:04

Lars Thomsen Nielsen skrev:
> [...]
> risikere at den "forbløder". Er det rigtigt? Kan jeg risikere at den går ud,
> for det ønsker jeg ikke. Årets druehøst er mindre væsentligt.

Jeg beskærer mine vinstokke (5 stk. i drivhus) kraftigt i februar/marts
måned. Desuden beskæres første-års-væksten ca. hver tredie uge fra og
med juni til og med september. Har du behov for at beskære din vinstok
yderligere, så tror jeg ikke vinstokken tager skade af det. Vin gror som
ukrudt - vildt, voldsomt og næsten ikke til at slå ihjel.

mvh.
Klaus Eriksen

Fra : Aksel

Dato : 30-06-06 21:25

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> risikere at den "forbløder". Er det rigtigt? Kan jeg risikere at den går
> ud, for det ønsker jeg ikke. Årets druehøst er mindre væsentligt.

I de vindyrkende lande har de aldrig hørt om at vin skulle tage skade af
beskæring om foråret og sommeren.

Hilsen Aksel

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 01-07-06 07:52

> I de vindyrkende lande har de aldrig hørt om at vin skulle tage skade af
> beskæring om foråret og sommeren.

Nu er den klippet ned og I ser bestemt ud til at have ret. Jeg frygtede at
grenene vil løbe med vand og havde har noget om "forblødning", men det ser
absolut ikke ud til at blive et problem.

Tak for hjælpen

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-06 00:27

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> Nu er den klippet ned og I ser bestemt ud til at have ret. Jeg
> frygtede at grenene vil løbe med vand og havde har noget om
> "forblødning", men det ser absolut ikke ud til at blive et problem.

Det eneste tidspunkt jeg har oplevet noget, der ligner tilløb til
forblødning, har været ved beskæring lige før løvspring.

Når først der er masser af blade på vinstokken, trækker de saften bort fra
såret og der sker ikke nogen skade.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/