Død startmotor?
Fra : Studen

Dato : 29-06-06 22:27

Hej NG

Efter en lille aftentur til Langelinie, ville jeg lige teste den
olietrykslampe, der har drillet lidt på det sidste. Dvs. den lyser ikke når
motoren er slukket, "flikker" bare i det øjeblik man slukker motoren. Tror
det er en slags dårlig forbindelse af en art.

Nå anyways. Jeg ankommer, og foran porten til gården, prøver jeg at
tænde/slukke den et par gange hurtigt i træk. Normalt slukker jeg lyset for
at skåne startmotoren,´men ikke denne gang. Den kæmpede gevaldigt for at få
den i gang (formentlig pga den høje kompression i den varme motor). Ved
andet forsøg døde starteren pludselig og snurrede bare til stop !!! Jeg går
ud fra, startmotoren er afgået ved døden, men jeg håber det bare er en
sikring eller lignende (det burde ikke være relæet, da det klikker lystigt).
Jeg satser på at løbe den igang i morgen, og køre den i pit hos de gamle
over weekenden - skal alligevel have ordnet lidt generel vedligehold, men
eddersparkeme irriterende :(

Hvad mener I? Lyder beskrivelsen som en død startmotor, eller kan det være
en sikring eller noget lignende?? Måske skal jeg bare sweettalke "hende"
lidt, og nusse en ½times tid inden hun er klar ;)

Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 29-06-06 22:37

"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> når motoren er slukket, "flikker" bare i det øjeblik man slukker motoren.
> Tror det er en slags dårlig forbindelse af en art.

Hej..

Det lyder som om din starter er en død sild...

Men du kan da kigge dine sikringer efter.

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen, forældre til et englebarn
Suzuki GSX-R 250

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 29-06-06 23:31

Studen wrote:
> [...]
> motoren er slukket, "flikker" bare i det øjeblik man slukker motoren. Tror
> det er en slags dårlig forbindelse af en art.

jeg havde samme problem i efteråret.
Starteren kørte fint ved kold motor, men kunne næsten ikke trække sig
selv rundt, når den var varm.
Skilte starteren ad, og så at den var fyldt med sort 'støv' - og kullene
var pænt slidte.
Skiftede så kul og fjedre, rensede den pænt indvendigt - og så virkede
den betydeligt bedre.
Dog har jeg i mellemtiden købt en renoveret starter, som bare trækker
rundt uanset temp.

Mit råd - start med at renovere den - skift kul + fjedre + rengøring.
Virker den stadig skidt, så er det en ny/renoveret.

--
Mvh Henrik.

Fra : Ewan

Dato : 30-06-06 16:16

> [...]
> en sikring eller noget lignende?? Måske skal jeg bare sweettalke "hende"
> lidt, og nusse en ½times tid inden hun er klar ;)

Det lyder præcis som min gjorde, lige inden jeg var ude og investere i en ny
(jeg fik den billigt.., 4000,-)
Prøv at skille den ad og se efter. Det kan gøres på et øjeblik.

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 01-07-06 18:37

Enig...
Så avanceret er en startmotor ikke..

Fra : Studen

Dato : 02-07-06 01:13

"Ewan" <matus99@yahoo.com> wrote in message
> Det lyder præcis som min gjorde, lige inden jeg var ude og investere i en
> ny (jeg fik den billigt.., 4000,-)
> Prøv at skille den ad og se efter. Det kan gøres på et øjeblik.

Tak for svarene til alle

Jeg piller skidtet ud og kigger nærmere på den, Et øjeblik er måske en
underdrivelse - jeg er nødt til at fjerne karburatorer osv osv for at komme
til, men jo, det kunne være meget værre.... :)

4000kr for en starter lyder da helt vildt. Jeg har undersøgt markedet, og
jeg kan erhverve en ny (brugt) for 500-1000kr. Er det en meget eksotisk/dyr
model du kører på?? Kunne det ikke bedre betale sig, at få renoveret den
gamle??

Mvh
Stud

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-06 11:05

On Sun, 2 Jul 2006 02:13:26 +0200, "Studen" <studen@gmail.com> wrote:

Hej Morten.

>Jeg piller skidtet ud og kigger nærmere på den, Et øjeblik er måske en
>underdrivelse - jeg er nødt til at fjerne karburatorer osv osv for at komme
>til, men jo, det kunne være meget værre.... :)

Inden du piller noget ud, så prøv lige at kortslutte startrelæet med
en skruetrækker.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Studen

Dato : 02-07-06 13:55

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message

> Inden du piller noget ud, så prøv lige at kortslutte startrelæet med
> en skruetrækker.

Hej Steen

Godt forslag, men been there done that. Starteren får al den strøm den kan
drømme om, så den er desværre stendød :(

Mvh
Stud/Morten

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-07-06 14:01

On Sun, 2 Jul 2006 14:54:48 +0200, "Studen" <studen@gmail.com> wrote:

Hej Morten.

>Godt forslag, men been there done that. Starteren får al den strøm den kan
>drømme om, så den er desværre stendød :(

Helt i orden.

Når du har pillet den af, så send mig lige en lyd.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Studen

Dato : 02-07-06 23:20

Så er den fixet.. Ordnet med en lille klat loddetin inde i starteren, da
mine hidsige startforsøg åbenbart har været nok til at smelte eller ryste en
lodning løs.

Mange tak til Hr. Gruby for loddehjælp :)

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-07-06 07:46

Studen wrote:
> Så er den fixet.. Ordnet med en lille klat loddetin inde i starteren,
> da mine hidsige startforsøg åbenbart har været nok til at smelte
> eller ryste en lodning løs.
>

> Mange tak til Hr. Gruby for loddehjælp :)

Rart med en succes-historie herinde !

/jim

Fra : Armand

Dato : 04-07-06 21:36