Udvendig isolering af kældervægge/omfangsd~
Fra : René Eske Jensen

Dato : 29-06-06 21:23

Hej

Jeg står for at skulle lave flisearbejde omkring huset, og overvejer i
den forbindelse at lave omfangsdræn for at gøre kælderen mere tør (der
er problemer med fugt et par steder). I den forbindelse har jeg set
flere steder at det anbefales at isolere kælderen udvendigt, nu man
alligevel har gravet op. Mit spørgsmål er så hvilken type isolering man
skal bruge, og måske et hint til fremgangsmåde. Jeg har overvejet om
styrolit kan bruges? Hvad skal der på ydersiden af isoleringen?

Jeg håber der er nogen derude der har gode idéer!

På forhånd tak,
René

Fra : Max

Dato : 29-06-06 21:43

Hej René

> Jeg håber der er nogen derude der har gode idéer!

Jeg fik det lavet i forbindelse med ny kloarkering for nogle
år siden, fik separeret ved samme lejlighed. Jeg har under-
etagen halvvejs i jorden og der er der også fugt.
Der er dræn i bunden, soklen er blevet gjort ren, pudset
op, tjæret og så er der sat nogle plastplader med bobler
på den, derefter er der sat noget 300 mm styropor på.
Det virker fint, kældren blev varmere af det og fugten
forsvinder lige så stille. Men fugten forsvinder ikke bare
fra dag til dag, det kan tage flere år før virkningen virkelig
ses. Og virkningen er til tider sjov, på mine kældervæge
falder al tapeten af, det tørre simpelthen ud og mister
bindeevnen.

Hvis det er et gammelt hus du har, så overvej at skifte din
vandledning og din kloarkering når du skal til at grave, man
sover bedre når alt nede i jorden er nyt, specielt når man
bor i et hus fra trediverne.

Mvh Max

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 30-06-06 03:04