hjemis - hvilket hjemmel til at sælge "gad~
Fra : Onix

Dato : 29-06-06 20:10

Hej Jura gruppen !

Er der nogle skarpe hjerner herinde der ved med hvilken hjemmel at Hjemis må
køre rundt i villakvarterer og ringe højlydt med klokken ?? og sælge på
gaden ?

Det irriterer mig da børnene sover indtil hjemis kører forbi da de vågner af
den (agressive) klokke og så står vi der med unger der ikke vil sove......vi
er ikke de enste med småfolk der vågner.

Jeg har derfor tænkt om nogen herinde ved hvorfor lige Hjemis må sælge på
den måde? Skrækkelig tanke hvis alle i princippet må gøre det samme, så
ville det i værste tilfælde køre bil efter bil forbi med vaskemiddel,
pandekager, slik, mv.mv - et skrækscenaire for børnefam med små folk og
ældre der bare vil have deres ro om aftenen.

VH¨

Onix

Fra : O-V R:nen

Dato : 29-06-06 21:08

"Onix" <vedikkefjerndette@hotmail.com> writes:

> [...]
> pandekager, slik, mv.mv - et skrækscenaire for børnefam med små folk og
> ældre der bare vil have deres ro om aftenen.

Det er vel nærmest tilladt fordi det ikke er forbudt. Det her er
reguleret ved dørsalgsloven (forbrugeraftaleloven), § 2 stk 2 tillader
det (henvendelser til forbrugere på disses bopæl) kun for følgende
slags ydelser:

1) salg eller bestilling af varer, som efter næringslovens § 12, stk. 1, litra
a, og stk. 2, samt § 13 kan sælges ved omførsel,

2) bestilling af bøger,

3) tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter,

4) tegning af forsikring eller

5) tegning af abonnement, der omfatter redningstjeneste eller sygetransport,
hos en virksomhed, med hvilken een eller flere kommuner har indgået aftale om
udførelse af rednings- og slukningsarbejde ved ildebrand.

Og næringsloven:

§ 12. Ved omførsel kan personer, uanset at betingelserne for at drive næring
som handlende, håndværker og industridrivende ikke er opfyldt, sælge

o a) naturalprodukter af jordbrug, husdyrhold og fiskeri, sådanne
naturalprodukter, der er konserveret ved frysning, røgning eller
saltning, samt brød, mælk, fløde, konsum-is, ost, smør og margarine;
o b) aviser, ugeblade og tidsskrifter, dog kun på gader og pladser.

Stk. 2. Den, der i henhold til stk. 1 alene omfører fiskevarer, kan i
forbindelse hermed omføre tilbehør hertil samt fiskehermetik.

[...]

§ 13. I særlige tilfælde kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen give personer og
selskaber m.v. tilladelse til for et begrænset tidsrum ad gangen at omføre
nærmere angivne varer til salg.

Fra : Leif Neland

Dato : 29-06-06 21:46

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse

> [...]
> reguleret ved dørsalgsloven (forbrugeraftaleloven), § 2 stk 2 tillader
> det (henvendelser til forbrugere på disses bopæl) kun for følgende

Det er vel ikke dørsalg.
Hjemis ringer ikke på døren, kunden kommer til Hjemis's butik, der
tilfældigvis har hjul på.

Leif

Fra : Jonas Kofod

Dato : 29-06-06 23:35

Leif Neland wrote:

> Det er vel ikke dørsalg.
> Hjemis ringer ikke på døren, kunden kommer til Hjemis's butik, der
> tilfældigvis har hjul på.

Læg mærke til at "dørsalgsloven" er en populærbetegnelse og derfor ikke
skal tages så bogstaveligt som du gør.

Fra : jones_net

Dato : 29-06-06 21:40

"Onix" <vedikkefjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> pandekager, slik, mv.mv - et skrækscenaire for børnefam med små folk og
> ældre der bare vil have deres ro om aftenen.

Jeg er ikke jurist, men svarer ud fra min hukommelse.

Tror nok at Hjemis har en dispesation eller lign., der gør, at netop de må
ringe med klokken.
Der er ingen fare for, at andre finder på noget lign.

Men vær du glad for, at du ikke bor sydpå - på Cypern må politikere køre
rundt og sprede deres budskab via megafoner på biler op til valg. Dét er
generende!

/J

Fra : Henning

Dato : 29-06-06 21:55

On Thu, 29 Jun 2006 21:10:23 +0200, "Onix"
<vedikkefjerndette@hotmail.com> wrote:

>Hej Jura gruppen !
>
>Er der nogle skarpe hjerner herinde der ved med hvilken hjemmel at Hjemis må
>køre rundt i villakvarterer og ringe højlydt med klokken ?? og sælge på

Det må de heller ikke - de må køre rundt og de må ringe med klokken.
De må ikke ringe mens de kører (at de gør det er en anden sag).

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 29-06-06 23:45