Spørgsmål vedrørende udvisning
Fra : Lars Kristian Jensen

Dato : 29-06-06 17:04

Hej NG, jeg har lige et spørgsmål, min svigermor, min hustru og jeg har en
lille diskussion kørende vedrørende dansk statsborgerskab og udvisning.

Min svigermor påstår, at man godt kan blive udvist efter at være blevet
dansk statsborger, hun henviser til en sag vedrørende en Jugoslav, der slog
to unge mennesker ihjel på Amager i 1986. Svigermor siger han var Dansk
statsborger, som fik en forvaringsdom, og efter denne var afsonet, blev han
udvist af landet (Svigermors påstand).

Jeg kan ikke huske ovenstående sag, men jeg mener IKKE man kan blive udvist
når først man er blevet dansk statsborger ?

Er der nogle der kan hjælpe med at løse ovenstående ?

Altså kan man blive udvist af landet efter man først er blevet dansk
statsborger, gerne med henvisning til dom/lov eller noget andet.

På forhånd tak

Lars Kristian Jensen

Fra : Holst

Dato : 29-06-06 17:12

Lars Kristian Jensen wrote:

> Jeg kan ikke huske ovenstående sag, men jeg mener IKKE man kan blive udvist
> når først man er blevet dansk statsborger ?

Jeg tror bestemt, du har ret. I den i øjeblikket meget omtalte
æredrabssag blev kun to personer dømt til at blive udvist efter endt
afsoning. Kunne man udvise "danskere", så var faderen og broderen nok
også helt sikkert blevet udvist, men disse er sikkert danske
statsborgere og kan derfor ikke udvises.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-06-06 17:58

Lars Kristian Jensen <lars@wefl-jensen.dk> wrote:

> [...]
>
> Altså kan man blive udvist af landet efter man først er blevet dansk
> statsborger, gerne med henvisning til dom/lov eller noget andet.

Jeg kan ikke lige huske den omtalte sag, men havde vedkommende
dobbelt-statsborgerskab, kunne situationen vel godt opstå. Jeg kender
selv een, der blev advaret (på ambasaden) mod at søge
dobbelt-statsborgerskab med den begrundelse, at der så kan opstå tvivl
om hvilket lands ambasade der så skal yde assistance såfremt vedkommende
kommer galt afsted i et 3. lande.

Fra : Rip

Dato : 29-06-06 19:59

On 2006-06-29 18:58:24 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> [...]
> dobbelt-statsborgerskab med den begrundelse, at der så kan opstå tvivl
> om hvilket lands ambasade der så skal yde assistance såfremt vedkommende

Danmark acepterer ikke dobbelt-statsborgerskab - man kan altså ikke et
andet statsborgerskab foruden sit danske.

Fra : Andy

Dato : 29-06-06 20:20

> Danmark acepterer ikke dobbelt-statsborgerskab - man kan altså ikke et
> andet statsborgerskab foruden sit danske.

Det er forkert.

Andy

Fra : Benny Amorsen

Dato : 29-06-06 21:39

R> Danmark acepterer ikke dobbelt-statsborgerskab - man kan altså ikke
R> et andet statsborgerskab foruden sit danske.

Der er nu enkelte muligheder. Bl.a. er der nogle stater, der ikke vil
give slip på deres statsborgere. Da kan man alligevel blive dansk
statsborger hvis man opfylder de øvrige betingelser, og man f.eks. har
gjort et oprigtigt forsøg på at slippe fri af sit tidligere
statsborgerskab.

Se bl.a. kapitel 2 §4 stk. 2 i cirkulære nr. 55 af 12/06/2002,
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C20020005510-REGL

/Benny

Fra : Dino

Dato : 29-06-06 22:20

Den 29-6 2006 skrev Rip i dk.videnskab.jura:

> Danmark acepterer ikke dobbelt-statsborgerskab - man kan altså ikke et
> andet statsborgerskab foruden sit danske.

Jo, min datter (bor i DK) er både dansk og svensk statsborger. Hendes
fætter og kusine (bor i SE) er både danske og tyske statsborgere. De er
(nu) alle 3 voksne.

Se også:
<http://www.inm.dk/Index/sos_Detalje.asp?o=108&n=1&h=30&t=7&d=2051&s=4>

--
Dino

Fra : Teglmanden

Dato : 02-07-06 18:42

Conevski var jugoslavisk statsborger, dog mener jeg at han på tidspunktet
for dobbelt-drabet på 5-øren var dansk gift. Han blev idømt en ikke
tidsbestemt forvarings dom, og står til udvisning hvis han en dag skulle
blive løsladt. Han har dog udtalt at han vil gøre det igen såfremt de
løslader ham.....

//Flemming

Fra : Lars Kristian Jensen

Dato : 03-07-06 17:38

"Teglmanden" <dunkedyret@fjern.mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidsbestemt forvarings dom, og står til udvisning hvis han en dag skulle
> blive løsladt. Han har dog udtalt at han vil gøre det igen såfremt de

Tak for svaret Flemming, det var lige præcis den sag, vi har diskuteret, så
fik vi det på plads

mvh

Lars Kristian Jensen

Fra : Rip

Dato : 02-07-06 19:27

On 2006-06-29 23:19:37 +0200, Dino <no.email.replies@excite.com> said:

> Jo, min datter (bor i DK) er både dansk og svensk statsborger. Hendes
> fætter og kusine (bor i SE) er både danske og tyske statsborgere. De er
> [...]

Ups - beklager fejlinfo. Det gælder kun såkaldte '100% etniske
danskere'. De har ikke lov til at tage et andet statsborgerskab uden at
miste deres danske. Interessant at der for andre gælder andre regler...

Citat fra www.statsborger.dk:

'Danskere der flytter til udlandet kan ikke blive dobbelt statsborgere.
Personer der flytter til Danmark kan godt blive dobbelt statsborgere'

Fra : KT

Dato : 02-07-06 19:03

Naturligvis kan man ikke udvise en dansk statsborger. Hvilket land skulle
man i så fald udvise ham til?

Knud