Lovpligtig hjælp
Fra : Jacob

Dato : 29-06-06 15:54

Hej Gruppe

I forbindelse med en diskussion kom vi ind på spørgsmålet om hvorvidt det er
etisk forsvarligt IKKE at hjælpe mennesker i nød. Vi spekulerede da på om
det var lovpligtigt at hjælpe sine medmennesker? F.eks. mente en debattør at
det var lovpligtigt at udskænke vand, hvis en person tørstede.

Nogle af jer eksperter, som har mere styr på det end os dødelige? ;)

fortsat god sommer.
Jacob

Fra : Nicolai Lang

Dato : 29-06-06 18:54

On Thu, 29 Jun 2006 16:54:10 +0200, "Jacob" <jacob@got-it.org> wrote:

>F.eks. mente en debattør at
>det var lovpligtigt at udskænke vand, hvis en person tørstede.

Kun hvis vedkommende er i umiddelbar fare for at dø af dehydrering.

http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/b130.html

Men det er en udbredt vandrehistorie at man har pligt til at skænke et
glas vand, eller udlåne sit toilet.

Andre relevante links fra Familieadvokaten:

http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-251.html
http://www.familieadvokaten.dk/breve-700/b700-353.html

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-06-06 21:04

"Jacob" <jacob@got-it.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> debattør at det var lovpligtigt at udskænke vand, hvis en person tørstede.
>
> Nogle af jer eksperter, som har mere styr på det end os dødelige? ;)

Straffeloven:

§ 253. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, som, uagtet det var
ham muligt uden særlig fare eller opofrelse for sig selv eller andre,
undlader

1) efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller

2) at træffe de foranstaltninger, som af omstændighederne kræves til redning
af nogen tilsyneladende livløs, eller som er påbudt til omsorg for personer,
der er ramt af skibbrud eller anden tilsvarende ulykke.

Bemærk ordene "øjensynlig livsfare" samt "tilsyneladende livløs".

Det er altså ikke nok at være tørstig.

Paragraffen bruges hovedsaligt i forbindelse med færdselsuheld, hvor en part
stikker af, selv om der ligger kvæstede tilbage, men kan også bruges på
tilfældige forbipasserende, hvis ikke de gør noget aktivt.

"Øjensynligt" skal tages meget bogstaveligt.

Der har lige været en sag i Sakskøbing med 2 unge mennesker, som om natten
fandt en mand, som var væltet med sin cykel. De trak ham ind på fortovet og
lod ham ligge i den tro, at han "bare" var fuld, og derfor sov.

Pgl. døde efterfølgende. Af en erklæring fra retsmedicinerne fremgik det, at
pgl. ikke havde haft nogen ydre skader eller andet, som overfor lægmand
kunne vise, at pgl. havde været i livsfare, hvorfor anklageren selv gjorde
opmærksom på, at de ikke kunne straffes for dette.

Der afventes p.t. dom om, hvorvidt de falder ind under pkt. 2 i stedet for.

Kurt

Kurt

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-06-06 23:12

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> writes:

-snip-
> [...]
> opmærksom på, at de ikke kunne straffes for dette.
>
> Der afventes p.t. dom om, hvorvidt de falder ind under pkt. 2 i stedet for.

Død af at vælte på en cykel? Den har jeg godtnok aldrig hørt før... Har
du noget uddybende info?

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-06-06 23:24

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Død af at vælte på en cykel? Den har jeg godtnok aldrig hørt før... Har
> du noget uddybende info?

Formentlig banket ned i vejen/kantsten, så der var indre
blødninger/kvæstelser i hovedet, som ikke kunne ses udefra.

Kurt