Er læder yt?
Fra : PO

Dato : 29-06-06 00:24

Jeg har kørt motorcykel i mange år og har til sommer kørsel anset læder
for at være det eneste fornuftige outfit. Dels er det behageligt, tåler
noget regn - hvad der jo af og til kommer i den danske sommer, og
endelig giver det god beskyttelse, hvis du man går ned. Nu om dage ses
de fleste også racerne iført tekstil? Er det trend eller giver det
en bedre beskyttelse?

Fra : HHN

Dato : 29-06-06 07:29

PO wrote:
> [...]
> endelig giver det god beskyttelse, hvis du man går ned. Nu om dage ses
> de fleste også racerne iført tekstil? Er det trend eller giver det

Jeg mener at fordelene ved tekstiler m. goretex (og hvad det ellers
nu hedder), er større end de fordele man kan finde i læder
beklædning.
Det er åndbar, smidig og let, holder løftet omkring det at være
"vandtæt" og så
er det som regel også billigere, for til sidst ikke at glemme det
vigtigste,
at det beskytter ligeså godt. Om det passer 100% skal jeg ikke kunne
sige,
men det er det jeg har fået at vide rundt omkring.

Man kan få læder beklædning hvor det udvendige er læder, men det
inderste
er goretex/tekstil så man derved stadig bibeholder det "seje" look" af
læder, så
man har det bedste fra begge ... bare man betaler for det :)

Kigger man på baneløb, så ser det dog umiddelbart ud til at de alle
kører med
en heldragt af læder, skyldes dette at læder er mere glat og derved
giver mindre
luftmodstand under kørslen?

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-06-06 11:49

HHN wrote:

> [...]
> kører med
> en heldragt af læder, skyldes dette at læder er mere glat og derved

Løbskørere bruger vel den dragt de får flest sponorkroner for at køre med ?
Så det er nok nærmere at lædertøj er dyrere, og derfor tjener fabrikanterne
mere på dét, og vil derfor hellere reklamere for deres lædervarer end deres
tekstilvarer.

/jim

Fra : JHR

Dato : 29-06-06 12:08

HAHAHA
Ja selvfølgelig kører de ikke i læder pga sikkerheden, de styrter jo aldrig
(host host)

Nu har jeg læst flere undelige grunde hvorfor mange kører med tekstil, nu er
jeg altså nødt til at sige noget:

Det passer IKKE at lædertøj kun fås i sort, de fås i alle regnbuens farver.

Tekstiltøj er nok mere praktisk da du kan køre i alt vejr med dit sædvanlige
tøj inde under, hvorimod en tætsiddende læderdragt er det mest beskyttende
men ret upraktisk da du ikke kan have det sædvanlige tøj på under det. Jeg
har set en dyr Rucca jakke efter et styrt og den havde det IKKE godt. Jeg
har også set en Alpinestars læderdragt efter efter en hurtig highsider på
racerbane og jeg ved godt hvad jeg helst ville have haft på...

En af de største grunde til folk har tekstil er såmænd nok bare at det er
det billigste...

Skal du pendle til og fra arbejde så vælg tekstil. Taler vi om ren
fornøjelseskørsel på de små veje vil jeg anbefale læder (har begge dele
selv)

Håber det hjælper dig
Jeppe.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-06-06 12:20

> En af de største grunde til folk har tekstil er såmænd nok bare at det er
> det billigste...

Hvis man lige ser bort fra bilka's tilbudsvarer så er der ikke stor forskel
på læder og tekstil i pris. Se f.eks hos de tyske postordrebutikker

> Skal du pendle til og fra arbejde så vælg tekstil. Taler vi om ren
> fornøjelseskørsel på de små veje vil jeg anbefale læder (har begge dele
> selv)

Skal man nøjes med et sæt tøj mener jeg også er svaret er nemt: Tekstil og
gerne i en god kvalitet (medmindre man kun kører i godt vejr).

Jeg kører i Rukka og har gjort det de sidste ~115.000km og også testet det
ved mindre styrt. Bla var en jakke færdig efter være stået af med 60km/t og
kuret på en lomme fuld af et bundt nøgler (~20stk i et bundt - kan ikke
anbefales ...) Men det holder vandet ude - og det med garanti (Jeg fik
byttet et par 4år gamle bukser der ikke længere var vandtæt). Så hvis ellers
de fortsætter med at lave kvali-varer bliver mit næste sæt også Rukka.

Fra : Morten dahl

Dato : 29-06-06 22:03

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:44a3b74c$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvis man lige ser bort fra bilka's tilbudsvarer så er der ikke stor
> forskel på læder og tekstil i pris. Se f.eks hos de tyske
> postordrebutikker

Læder er faktisk MEGET billigere at producere end textil. og ang. Bilka. det
de har kørt fra Safety1st (mconline.dk) er sku helt ok tøj, har selv været
nede at ligge i skidtet, ingen problem sikkerheds mæssigt. vandtætheden var
grundet membran selvf. væk..

Har kendskab til en hel del kørelærer der har haft elever i brædderne med
det på, og fra dem kom der stor ros også..

> Skal man nøjes med et sæt tøj mener jeg også er svaret er nemt: Tekstil og
> gerne i en god kvalitet (medmindre man kun kører i godt vejr).

Enig... jævnfør andet svar om ansvarsforsikring og 99% af de danske
motorcyklister

--

Morten Dahl

Fra : Morten dahl

Dato : 29-06-06 21:59

"JHR" <j_haveFJERNDETTE@post3.tele.dk> wrote in message
> HAHAHA
> Ja selvfølgelig kører de ikke i læder pga sikkerheden, de styrter jo
> aldrig (host host)

Nej nej.. behøver jeg at sige motortosse ??

> Det passer IKKE at lædertøj kun fås i sort, de fås i alle regnbuens
> farver.

Korrekt...

> [...]
> sædvanlige tøj inde under, hvorimod en tætsiddende læderdragt er det mest
> beskyttende men ret upraktisk da du ikke kan have det sædvanlige tøj på

Nope.. textil tøj er ikke optimalt med alm tøj under. det vil sidde for løst
og protectorer vil kunne flytte sig under styrt

> [...]
> har også set en Alpinestars læderdragt efter efter en hurtig highsider på
> racerbane og jeg ved godt hvad jeg helst ville have haft på...

Hmm.. som motortosse har jeg taget mine styrt.. (50+) for det meste i læder,
og det kan godt smadres.. en 150++ highsider river nemt en ArlenNess
(kænguruskind, google det og find ud af hvorfor man bruger det) i smader.

Har været nede at ligge på gaden i textil med 130, og dragten var godt
brugt, men jeg havde ikke en hudafskarbning trods 50+ meter kuretur. det er
et spørgsmål om kvalitet

> En af de største grunde til folk har tekstil er såmænd nok bare at det er
> det billigste...

Nej hold nu op.. læderdragter kan findes til 1500kr.. (med pasform som en
pakistansk klædedragt)

> Skal du pendle til og fra arbejde så vælg tekstil. Taler vi om ren
> fornøjelseskørsel på de små veje vil jeg anbefale læder (har begge dele
> selv)

Nej igen.. er textil lavet ordentligt er det ligeså sikkert som læder.,
forskellen ligger primært i at ved textil forventer man vandtæthed, og efter
et styrt er det værk.. læder er ALDRIG vandtæt (kan laves vandskyende) og
derfor er skrammerne mere af kosmetisk art.

men eftersom 99% af gadekørere efter styrt får skiftet deres tøj på indbo
forsikringens regning kan dette være ligegyldigt.

Så kort sagt.. textiltøj holder til 1 styrt, læder til mange.. og derfor
bruger ræserkørere læder.

--

Morten Dahl

Fra : JHR

Dato : 30-06-06 01:00

"Morten dahl" <morten@FJERNdahl.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så kort sagt.. textiltøj holder til 1 styrt, læder til mange.. og derfor
> bruger ræserkørere læder.
> --
>
> Morten Dahl

ROFL
Ja det er derfor de kører i læder...
Dainese har jo ikke råd til at give Rossi og Co. mere end 1 dragt pr
sæson... )

Fra : Jakob

Dato : 29-06-06 15:05

Jim Andersen wrote:

> [...]
> mere på dét, og vil derfor hellere reklamere for deres lædervarer end deres

Læder bremser bedre når man kurer hen af asfalten (vigtig at man stopper
før cyklen), og så sidder det typisk tættere til koppen. Der findes
stadig løbserier hvor man ikke må deltage i textil, men i speedway er
man fx. skiftet til textil. Her har man også set ulykker der er blevet
værre af det - fx. en spængt kæde der flår underbenet op fordi der ikke
er extra beskyttelse bag på benet.

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Armand

Dato : 29-06-06 18:56

HHN skrev:

> Kigger man på baneløb, så ser det dog umiddelbart ud til at de alle
> kører med
> en heldragt af læder, skyldes dette at læder er mere glat og derved
> giver mindre luftmodstand under kørslen?

Reglementarisk beskyttelse! - Motorsportsorganisationerne hár gode
erfaringer med læder :-|
Faktisk sværmede det finske motorcykelsports-forbund omkring Kevlar i
starten af 90'erne; men dét blev hastigt droppet efter at den første
bruger havde haft et styrt med forskrækkende resultat

--
Armand.

Fra : BoA

Dato : 29-06-06 11:14

PO skrev:

> [...]
> endelig giver det god beskyttelse, hvis du man går ned. Nu om dage ses
> de fleste også racerne iført tekstil? Er det trend eller giver det

Det er vel ikke kun et spørgsmål om "trend". Om
læder eller textil giver bedst beskyttelse
diskuteres en del, da textiltøjet er blevet meget
bedre i løbet af de senere år.
Selv er jeg overbevist om, at det bedste lædertøj
stadigvæk er en lille tand mere sikkert end
textil, men der er mange andre faktorer som
spiller ind.
Udvalget i textiltøj er efterhånden langt større
end i læder, og det begynder nu også at være
muligt at få textiltøj i "sikre" farver, hvilket
er mere svært i læder. En varm sommerdag er det
dejligt med tøj i lyse farver i stedet for sort
læder !! De læderbukser med sikkerhedspuder osv.
der hænger derhjemme fordi de er uudholdeligt
varme, hjælper ikke ret meget hvis en varmesløv
madkassekører prøver på at aflive dig.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 29-06-06 12:17

PO wrote:

> [...]
> ned. Nu om dage ses de fleste også racerne iført tekstil? Er det
> trend eller giver det en bedre beskyttelse?
_______________________________________

Umiddelbart er det lidt svært at generalisere omkring emnet læder vs.
tekstil, da der findes utallige gode og dårlige eksempler inden for begge
typer beklædning.

Når det er sagt, vil jeg tro, grunden til at mange vælger tekstil er pga.
hhv. priserne (Bilka osv. har tit nogle virkelig gode tilbud!), men også af
rent bekvæmmelighedsmæssige årsager.
Man kan sige hvad man vil, men det er en del nemmere og mere behageligt at
iføre sig og køre rundt med noget lidt løsere tekstiltøj, set i forhold til
læderet. Jeg taler her af erfaring, da jeg har haft begge slags beklædning.
Dog har tekstiltøj IMO den ulempe, at det sidder for løst til kroppen, og så
véd man i realiteten ikke rigtig, hvad det indvendige foer og beklædning
består at i tekstiltøjet. Disse 2 parametrer er ret vigtige ved et uheld, da
én af de typisk alvorlige skader efter et styrt, efter sigende skulle være
grimme brandsår på kroppen, grundet friktionen ved kontakten med astfalten.
Disse brandsår skulle efter sigende minimeres ved brug af tætsidende læder
og evt. et ikke-brandbart materiale som fx. et tyndt lag bomuldsundertøj
under dragten.
Endelig kan der være mulighed for, at kevler-forstærkningerne i skuldre,
albuer osv. i en tekstiljakke flytter sig ved et styrt. Det gør de med
garanti ikke ved optimaltsiddende lædertøj, og forestil jer i øvrigt lige
kneesliders på et par tekstilbukser... Ja det findes sq sikkert, men jeg
ville ikke bryde mig om at prøve det.

Argumenterne for og imod begge typer beklædning er utallige, og mange gange
tror jeg også, det hænger sammen med folks valg af mc og stil generelt.
Finder man sig noget lædertøj, som sidder behageligt, er eneste ulempe IMO
tiden man bruger, når man skal have det af og på - og så er det selvfølgelig
heller ikke så rart at rende rundt i et læderkit, som er formet som
motorcyklen mht. arme og den øverste del at torsoen, men det vænner man sig
til efterhånden.

--
Psycho Cowboy - iført læder fra top til tå (altså når jeg kører mc!)
Suzuki GSX-R 600

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 29-06-06 14:16

"Er det trend eller giver det en bedre beskyttelse?"

Tja, jeg har ikke prøvet at styrte....
Men jeg har kørt i tekstil, og det kan jeg ikke holde ud. Selvom de skriver
åndbar og hvad ved jeg, så er det som at have en plasticpose på, når solen
bager. Min læderdragt har perfekt pasform. Ikke noget der flavrer når jeg
kører. Den føles mere åndbar, end tekstil. Selvfølgelig sveder jeg også i
den, men ikke nær så meget. Jeg mener også den giver bedre beskyttelse.
Skaller mv. bliver holdt bedre på plads. Men det er jo gisning, da jeg
aldrig har prøvet at styrte...
Den kan også sagtens holde regnen ud i nogen tid, men man skal have en
regndragt.
Jeg har haft 2 tekstil-sæt og et læder-sæt + ekstra læderjakke. Og jeg er
ikke i tvivl om at jeg vælger læder igen.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail

Fra : MKS - 74

Dato : 29-06-06 14:33

On Thu, 29 Jun 2006 15:16:00 +0200, "Henrik Nielsen"
<xng@xpost.cybercity.dk> wrote:

>Men det er jo gisning, da jeg aldrig har prøvet at styrte...

Prøv det, det er en oplevelse værd . Personligt kører jeg i læder,
når der skal køres rigtig sjov+bane, og ellers textil til hverdag, jeg
har vel været nede en 6-7 gange, ca ½-delen i læder hvor små blå
mærker har været eneste skade og der har været såvel highspeedcrash
som kolbøtter involveret, og den anden ½-del i textil, der udelukkende
har været lowspeed, men med lidt brækkede lemmer og andre småskader
til følge.

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Morten dahl

Dato : 29-06-06 22:10

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message

> Prøv det, det er en oplevelse værd .

Du burde sku snart kunne kvalificeres som motortosse

> [...]
> som kolbøtter involveret, og den anden ½-del i textil, der udelukkende
> har været lowspeed, men med lidt brækkede lemmer og andre småskader

Hov hov.. nu går der sku statestik i den.. at du har haft brækkede knogler i
textil er vel ligeså meget fordi du har været væltet på gaden, og dermed
ramt noget.. ikke fordi det at køre textil brækker knogler....

Men må ellers sige at 3-4 gange styrt på bane er forsvindende lidt

Har faktisk selv kørt textil på en træning i tyskland.. det regnede så vildt
det fatter man ikke.. og havde taget det med af samme mistanke..

Der var jeg nede og ligge 3 gange (regnvejr...) alle gange var det lowsider
og det gik sku ligeså godt som det ville have gjort i læder.. men at kalde
det styrt er jo så også at overdramatisere.. en knee down lowsider med 40,
er en hovsa der ender i 12-15m kuretur

-
Morten Dahl

Fra : MKS - 74

Dato : 29-06-06 23:07

On Thu, 29 Jun 2006 23:09:47 +0200, "Morten dahl"
<morten@FJERNdahl.mail.dk> wrote:

>Du burde sku snart kunne kvalificeres som motortosse

Njah, nu er det jo ikke ligefrem noget at stræbe efter, men man lærer
nu alliwl noget af det hver gang...

Fra : Jakob

Dato : 30-06-06 10:22

MKS - 74 wrote:
> Njah, nu er det jo ikke ligefrem noget at stræbe efter, men man lærer
> nu alliwl noget af det hver gang...

Hvad er det lige pæcist man lærer? At asfalt er hårdt? Hvor mange gange
skal man styrte for at blive god til at køre motorcykel?

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-06 10:27

On Fri, 30 Jun 2006 11:22:17 +0200, Jakob <usenet@gertz.net> wrote:

>Hvad er det lige pæcist man lærer?

Hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan, hvordan man reagerede
og om det var hensigtsmæsigt retrospektivt...

>Hvor mange gange skal man styrte for at blive god til at køre motorcykel?

Det kommer nok i høj grad an på hvad man vil anse for at være god til
at køre på motorcykel.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 30-06-06 07:00

"Prøv det, det er en oplevelse værd"

Det eneste der er prøvet er styrt på crosser flere gange, men det tåler vist
ikke helt sammenligning :-/ Det var ved lave hastigheder, men der kommer man
tilgengæld flyvende, så der er det mere højden, end farten der giver blå
mærker...

Fra : Morten K

Dato : 30-06-06 07:55

Jeg har kørt i tekstil i 3 sæsoner siden jeg fik mit kort. Jeg købte
tekstil pga. regn-"sikkerheden", da vi jo nu bor i et land med meget
regnvejr.

I vinters købte jeg mig så en læderdragt. Grunden var egentligt blot
at prøve om det var anderledes og så ser det jo godt ud. Jeg valgte
en dragt i nogle temmeligt skrappe farver så man bliver set
ordentligt.

Jeg er blevet MEGET glad for læderdragten. Den sidder simpelthen meget
bedre på kroppen og den er samtidig mere åndbar og knapt så varm som
tekstilen (har også noget med farven at gøre.
Så nu kører jeg kun i tekstil dragten hvis vejret tegner til at blive
vådt, eller hvis det er koldt i ydersæsoner.

/Morten K
Yamaha TRX 850
www.dfmc.dk/?id=374

Fra : JHR

Dato : 30-06-06 12:44

Har NØJAGTIG samme erfaring

Vil meget hellere have mit læder på...

Fra : S@nd

Dato : 30-06-06 09:36

Uddrag af RR-Reglement for 2006 (DMU)
2.11.1 Sikkerhedsbeklædning
Under træning og konkurrence skal kører og passager bære følgende
beklædning:
En heldækkende læderdragt med en tykkelse på mindst 1,2 mm på alle
dele af dragten.
Enkelte steder på dragten må dog bestå af andet materiale, som
f.eks. under armene, knæhaser osv.
Materialet skal dog opfylde følgende regler fra FIM 65.07.
§ Brandhæmmende materiale
§ Modstands dygtigt over for afslidning
§ Koefficient af friktion mod alle typer asfalt
§ Sved transpirant materiale
§ Medicinsk testet, ikke toksisk, og ikke allergent.
§ Materiale der ikke kan smelte.

Følgende områder skal være polstret med mindst et dobbelt lag læder
eller indlagt plastisk skum med en tykkelse på mindst 8 mm:
· Skuldre
· Albuer
· Hofter og sideparti
· Knæ

Så derfor!!!

Jeg ville også nødigt køre med knee-pad'en i asfalten i
textilbukser, da jeg godt kunne forestille mig, at den ikke blev
siddende helt hvor den skulle !!!

Mvh. S@nd
www.ss-racing.dk

Fra : PO

Dato : 30-06-06 17:03

PO skrev:

> [...]
> endelig giver det god beskyttelse, hvis du man går ned. Nu om dage ses
> de fleste også racerne iført tekstil? Er det trend eller giver det

Mange tak for de mange bidrag, som jeg ikke umiddelbart bliver klogere
af. Nogle er for det ene andre for det andet. Jeg er ganske godt klar
over at tekstil er godt hvis man vil presse køresæsonen i begge ender.
Det har jeg også selv brugt, men jeg tror da helt bestemt at det er rigtigt
at beskyttelsesdelene i en læderdragt sidder bedre end i tøjet og har
ikke erfaring med at læder er generende. Jeg har en Dainese 2-delt som
efter at være brugt nogle få gange passede sig til, men den er krøbet,
så jeg skal til at kigge mig om efter en anden / noget andet. Er man
på mc-ferie i Sydeuropa, med bl.a. heftig motorvejskørsel, tror jeg jeg
ville foretrække et par shorts og en t-shirt under læderdragten frem for
"stofbamsen".
Jeg er desuden helt enig med dem der hævder at læder er mere sej end
textil - det giver et lidt mere råt look.
Men sikkerheden går selvfølgelig forud for fremtoningen. Det er særligt
her - jeg ikke har fået argumenter for at textil skulle være bedre end
læder.

PO

Fra : Henrik

Dato : 01-07-06 01:58

PO wrote:

> [...]
> endelig giver det god beskyttelse, hvis du man går ned. Nu om dage ses
> de fleste også racerne iført tekstil? Er det trend eller giver det

Jeg stod af med 200 km/t for 3 uger siden uden en skramme

Jeg har en Dainese læderdragt . . .
Og ikke at forglemme SIDI Vertigo racestøvler.

Jeg vil ALDRIG købe tekstil tøj.

Hvis jeg får brug for et 100% vandtæt MC tøj, så køber jeg en læderdragt
med vandtæt membran, conduragoratex eller hvad nu det hedder.

Jeg så faktisk sidste år da jeg var på Isle Of Man en vandtæt Wulf el.
Wolf (tror jeg nok den hed) gænguro læderdragt til en pris af 800£

Mvh.
Henrik