Promille regler til søs og kørekort
Fra : Jan Birk

Dato : 28-06-06 21:34

Vi havde en lille debat om konsekvenserne at at, sejle med promiller
efter den 1. juli (de nye regler) for et eventuelt kørekort.

Nogle mener at det vil berøre (frataget) kørekortet at blive 'taget' med
promille i en båd som er omfattet reglerne andre siger at - naturligvis
ikke kan ske....

Har gruppen en ide om det?

Pft

/Jan

Fra : Jan Birk

Dato : 28-06-06 21:36

> Nogle mener at det vil berøre (frataget) kørekortet at blive 'taget' med
> promille i en båd som er omfattet reglerne andre siger at - naturligvis
> ikke kan ske....

Her mener jeg naturligvis kørekortet til moterkørertøjer og ikke
speedbådskørekortet....

/Jan

Fra : alexbo

Dato : 28-06-06 21:38

"Jan Birk" skrev

> Nogle mener at det vil berøre (frataget) kørekortet at blive 'taget' med
> promille i en båd som er omfattet reglerne andre siger at - naturligvis
> ikke kan ske....
>
> Har gruppen en ide om det?

Man mister ikke et flyvecertifikat samtidig med kørekortet, eller omvendt,
og reglerne er næppe anderledes for et skibsførerbevis.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bob \(-:

Dato : 28-06-06 21:58

> Man mister ikke et flyvecertifikat samtidig med kørekortet, eller omvendt,
> og reglerne er næppe anderledes for et skibsførerbevis.
>
> mvh
> Alex Christensen

Hmm det er svært at gennemskue f.eks der var vidst engang hvis det ikke også
er sådan nu hvis man cykler fuld ,
ryger kørerkortet til bil også .

Hilsen Robert

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-06-06 22:14

Bob (-: wrote:

> Hmm det er svært at gennemskue f.eks der var vidst engang hvis det
> ikke også er sådan nu hvis man cykler fuld ,
> ryger kørerkortet til bil også .

FÆL: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20050107929

§56 Stk. 3. Kørekort kan nægtes den, der er afhængig af brug af
euforiserende eller andre bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er
ædruelig.

§ 60. Politiet kan inddrage førerretten, hvis den pågældende ikke længere
opfylder betingelserne for at få kørekort. Såfremt en person nægter at
medvirke til de undersøgelser eller prøver, der er nødvendige til afgørelse
heraf, kan politiet straks inddrage førerretten. Spørgsmålet, om den
pågældende er afhængig af brug af euforiserende eller andre
bevidsthedspåvirkende stoffer eller ikke er ædruelig, kan forlanges indbragt
for domstolene. Indbringelsen sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk.
3.

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Codexx

Dato : 28-06-06 22:02

Jan Birk skrev:

> Her mener jeg naturligvis kørekortet til moterkørertøjer og ikke
> speedbådskørekortet....

Altså at man får frakendt kørekortet til bil, ved
promillesejlads...?

Det mener jeg ikke der er hjemmel til i hverken færdselsloven eller
Lov om sikkerhed til søs, hvor promillesejlads hører hjemme...

Det eneste rent teoretiske mulighed er, at politiet kan inddrage ens
(bil)kørekort hvis man er kronisk alkoholiker/narkoman, men det har
ikke noget med sejllads at gøre.

//Bacher

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-06-06 22:15

Codexx wrote:

> Det eneste rent teoretiske mulighed er, at politiet kan inddrage ens
> (bil)kørekort hvis man er kronisk alkoholiker

Ej ædruelig er nok

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Codexx

Dato : 28-06-06 22:08

> Hmm det er svært at gennemskue f.eks der var vidst engang hvis det ikke også
> er sådan nu hvis man cykler fuld ,
> ryger kørerkortet til bil også .
>
> Hilsen Robert

NOOOO!

Det er en skrøne.

Den eneste undtagelse er, som jeg tidligere skrev, hvis man er kronisk
alkoholiker/narkoman.

//Bacher