Hjælp søges til startproblemer
Fra : Begbie

Dato : 28-06-06 20:43

Jeg er kede af at skulle udspørge gruppens viden igen, men Planet'en
forsætter med at strejke...

Forhistorien:

Det har tidligere været startproblemer, som kunne afhjælpes med at
lade den lidt gammel (og sandsynligvis billig) batteri op. Hvis
el-starten ikke virkede, kunne den som regel løbes i gang.

Nu:

Da den slet ikke kunne startes med den gamle batteri længere, købte
jeg en ny. Den er installeret efter forskriften, og der er nu masser af
strøm på (god kraftig lys, osv.)

Men den vil stadig ikke starte. Efter det nye batteri er kommet på
tager den godt ved og "vender motoren", men den tager ikke fat.

Jeg har kikkede på tændrøret og den var lidt sort i det, så jeg
tørrede den lidt med en ren klud. Der er gnist på den.

Men den starter stadigvæk ikke. Jeg vil købe en ny tændrør i
morgen, men jeg tvivler lidt på at det vil hjælpe.

Så er der vel grænser for hvor mange andre ting der kan være galt.
Jeg har læst indlæg om startproblemer pga. "vand i svømmehuset", men
hvis jeg skal være ærlig, så ved jeg ikke ret meget karburatoren på
cyklen, og instruktionsbogen giver ikke meget hjælp.

Jeg formoder lidt at det måske er tændingssystemet, og det må være
= værksted + ventetid på bestillingen, osv.

Er den nogen som har nogen gode råd, inden jeg prøver et nyt
tændrør, og så ellers skubber den over til et værksted?

På forhånd tak for jeres hjælp!

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 28-06-06 21:48

Hvis der er strøm på tændrørene, burde de også kunne starte motoren.
Jeg ved heller ikke så meget om karburatorer, men ville forsøge at tage
benzinslangen af og se om der overhovedet kommer benzin frem til
karburatoren?

Fra : Armand

Dato : 28-06-06 23:23

Begbie skrev:

> [...]
> Er den nogen som har nogen gode råd, inden jeg prøver et nyt
> tændrør, og så ellers skubber den over til et værksted?

Et nyt tændrør, og ikke et NGK (igen?) er snart en elementær handling
før videre beslutninger, så prøv endelig dét!

Men hvis du ikke magter at tømme svømmerhuset, endsige kontrollere
tændingen, er det småt hvad man vil kunne give dig af hjælp på skrift
her i gruppen :-|

--
Armand.

Fra : Begbie

Dato : 03-07-06 16:18

Jeg trak den ind til Bikes & Parts i Aalborg i dag, hvor jeg købte et
tændrør. De var flinke derinde, og mc-mekanikeren havde tid til at
tage hurtige kik på det.

Uden at lyde alt for dum, så lå problemet i min metode at starte
maskinen på... Instruktionsbogen anbefaler at man kun trykker på
startknappen i et kort øjeblik. Det havde jeg altid gjordt, hvor efter
jeg havde givet den gas for at sikre mig at den kom fuld i gang (en
vane jeg tilegnet mig fra den tid der var et gammelt batteri på
maskinen, der til tider skabt problemer).

Mc-mekanikeren mente at siden maskinen efterhånden havde stået stille
i et par uger, så skulle startermotoren lige varmes lidt op. Han holdt
bare startknappen nede i ca. 5 sekunder, uden choker eller gas, så kom
den gang i den.

Ergo: Nu når der er et nyt batteri på med masser af strøm, så skal
man ikke være bange for at holde startknappen ned en anelse længere
en hvad instruktionsbogen siger, hvis mc'en har stået stille i et par
dage.

En lille smule flov over min manglende viden kørte jeg derfra og ud
på en dejlig lille tur i det gode vejr.

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-07-06 10:10

Begbie wrote:
> [...]

> i et par uger, så skulle startermotoren lige varmes lidt op. Han holdt
> bare startknappen nede i ca. 5 sekunder, uden choker eller gas, så kom

Jeg vil nu også mene at 5 sekunder er indenfor grænsen af "et kort øjeblik".
Og at startermotorer ikke behøves at blive "varmet op", men at evt benzin i
karburatorer er fordampet, og motoren lige skal tørne et par gange for at
vacuum-hive nyt benzin frem i systemet.

> [...]
> man ikke være bange for at holde startknappen ned en anelse længere
> en hvad instruktionsbogen siger, hvis mc'en har stået stille i et par

At man ikke skal holde startknappen inde i lang tid af gangen, er vist ikke
for at spare på batteriet, men for at startermotoren ikke skal brænde varm
og gå i stykker. (Min svoger købte en VF1000 med brændt startermotor. Noget
el-relæ var rystet løst, så benzinpumpen virkede ikke. Så efter et par års
vinterpause, da den skulle startes, blev startermotoren bare ved og ved til
den brændte af).

Efter vinterstilstand, hvor jeg har skruet tændrører ud og givet den en sjat
olie ned i cylinderen, lader jeg den da køre ca 5 sekunder, holder et (to)
minuts pause (skruer tændrøret ud og tørrer det af), og prøver så igen, og
gentager et par gange. Så prutter den stille og roligt i gang igen.

/jim

Fra : Armand

Dato : 04-07-06 22:26

Begbie skrev:
> [...]
> i et par uger, så skulle startermotoren lige varmes lidt op. Han holdt
> bare startknappen nede i ca. 5 sekunder, uden choker eller gas, så kom

OK!
At Planeten havde stået stille i en periode var jo en detalje vi på
gruppen var blevet undladt at høre om
Sagen er at moderne besin meget let mister sit boost, og at karburatoren
af naturvidenskabelige årsager nødvendigvis er åben ud til atmosfæren -
Derved damper gnisten meget let af det bensin der befinder sig i
svømmerhuset

> [...]
> man ikke være bange for at holde startknappen ned en anelse længere
> en hvad instruktionsbogen siger, hvis mc'en har stået stille i et par

Tillægstip udfra at problemet ligger i ovennævnte beskrivelse:
Luk for bensinhanen og kør karburatoren så tør du kan inden hjemkomst -
Så vil det være friskt bensin fra tanken du har i svømmerhuset ved næste
start, uanset hvornår dén måtte forekomme!

--
Armand.