Nu fatter jeg ikke et muk
Fra : Snuden

Dato : 28-06-06 15:29

Skulle have et pas. Møder op med kørekort og sygesikringsbevis, men får at
vide, at jeg skal også medbringe en dåbs el. navneattest. Kører hjem efter
dåbsattesten og udfylder pasansøgningen. Vedkommende der tog imod, behøvede
ikke at se mit kørekort (billedlegitimation) ??? Dermed blev det nye pas
bestilt....

Er det helt i tråd med reglerne, eller ville vedkommende være mere striks
hvis jeg havde været lidt mørkere i huden?

Snuden

Fra : per christoffersen

Dato : 28-06-06 16:09

"Snuden" <snudens@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dåbsattesten og udfylder pasansøgningen. Vedkommende der tog imod,
> behøvede ikke at se mit kørekort (billedlegitimation) ??? Dermed blev det

Hvis personnummer fremgår af dåbsattesten behøves der ikke yderligere
dokumentation.

> Er det helt i tråd med reglerne, eller ville vedkommende være mere striks
> hvis jeg havde været lidt mørkere i huden?

Det er helt i tråd med reglerne.
Det er vanskeligt at forestille sig, at hudfarven vil ændre på det, - men
man hører jo så meget...

/Per

Fra : Snuden

Dato : 28-06-06 16:27

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Snuden" <snudens@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvis personnummer fremgår af dåbsattesten behøves der ikke yderligere
> dokumentation.

Hvis det nu ikke var min egen dåbsattest?!

Fra : per christoffersen

Dato : 28-06-06 16:38

> Hvis det nu ikke var min egen dåbsattest?!

Så vil der være tale om dokumentfalsk.

/Per

Fra : blue

Dato : 28-06-06 17:49

> Så vil der være tale om dokumentfalsk.

Nej, der vil være tale om personelfalsk.

Fra : David T. Metz

Dato : 28-06-06 16:42

Snuden skrev:

> Hvis det nu ikke var min egen dåbsattest?!

Overvej hvordan din billedlegitimation er kommet til veje.

David

Fra : Basil

Dato : 28-06-06 18:17

Følgende er skrevet af Snuden:
> "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det nu ikke var min egen dåbsattest?!

Bliver der ikke sendt en notits til adressen som det cpr-nummer er
tilmeldt, når passet er klar til afhent?
Kai

Fra : Peter T.

Dato : 28-06-06 18:52

Basil udviste en rettidig omhu og skrev:

> Bliver der ikke sendt en notits til adressen som det cpr-nummer er
> tilmeldt, når passet er klar til afhent?

Jo.

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 24. juni 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 95/34 (74%). Streaks: wins/losses/current 15/4/2 losses

Fra : Søren

Dato : 28-06-06 19:07

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Følgende er skrevet af Snuden:

> Bliver der ikke sendt en notits til adressen som det cpr-nummer er
> tilmeldt, når passet er klar til afhent?
> Kai

Jo, eller osse bliver passet sendt med posten.

Søren

Fra : rap_rap

Dato : 28-06-06 19:18

On 2006-06-28 17:09:27 +0200, "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> said:

> [...]
> dokumentation.

> Det er helt i tråd med reglerne.
> Det er vanskeligt at forestille sig, at hudfarven vil ændre på det, -

Tja, lidt racisme findes nok alle vegne også hos politiet. Her en
udtalelse fra en politikvinde i dansk politiforbunds eget blad:

"Jeg føler mig hjemme her i Vestjylland og kan godt lide at snakke med
befolkningen. Selv de personer, vi anholder, siger nærmest tak for
hjælpen og taler pænt. Adfærdsforskellen er stor, og jeg kan ikke lade
være med at tænke på, om det skyldes en ringere koncentration af folk
med anden etnisk baggrund"

se evt http://www.politiforbund.dk/show.php?sec=1&area=4&show=2133

Fra : Snuden

Dato : 28-06-06 20:02

> [...]
> tænke på, om det skyldes en ringere koncentration af folk med anden etnisk

Ligesom jeg talte med èn, der havde været i klammeri med en 2g`er. Danskeren
slog 2`geren et par gange eller 3 og politiet kom. Til betjenten fortalte
han, at han slog fyren 2-3 gange hvortil betjenten sagde ledende: Du slog
ham èn gang" nej jeg slog ham 2-3 gange, hvortil betjenten igen sagde:
Altså, du slog ham èn gang! Nåhr, ja, det gjorde jeg også. Kun èn gang. Så
det var hvad der kom frem i retten...

Snuden

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-06-06 01:17

"Snuden" <snudens@gmail.com> writes:

> [...]
> ham èn gang" nej jeg slog ham 2-3 gange, hvortil betjenten igen sagde:
> Altså, du slog ham èn gang! Nåhr, ja, det gjorde jeg også. Kun èn gang. Så

Jeg ville nærmere være forbavset hvis du skrev at de havde gjort deres
arbejde helt efter bogen... Det ville da være en nyhed - og så burde de
få en buket blomster eller lignende fra politi-chefen, som en rosende
anerkendelse, i anledning af at de for en gangs skyld gjorde jobbet
korrekt

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-06-06 20:58

rap_rap has brought this to us :
> [...]
> på, om det skyldes en ringere koncentration af folk med anden etnisk

Hvad er der racistisk i det ?

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-06-06 00:00

Henrik Stidsen skrev:

> rap_rap has brought this to us :

> Hvad er der racistisk i det ?

Det spørger jeg også om.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 29-06-06 09:53

Henrik Stidsen skrev:
> rap_rap has brought this to us :
>
> Hvad er der racistisk i det ?

Hun tror at danskere bliver mere uhøflige, hvis der er flere etnisk
fremmede i nærheden?

David

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-06-06 17:06

David T. Metz explained on 29-06-2006 :

> Hun tror at danskere bliver mere uhøflige, hvis der er flere etnisk fremmede
> i nærheden?

Næppe...

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-06-06 22:19

David T. Metz wrote:
> Hun tror at danskere bliver mere uhøflige, hvis der er flere etnisk
> fremmede i nærheden?

Selv hvis hendes postulat er, at de etnisk fremmede er mere uhøflige, er
der vel ikke noget racistisk i den konstatering - såfremt den er sand.

Fra : David T. Metz

Dato : 30-06-06 07:47

Allan Olesen skrev:

> Selv hvis hendes postulat er, at de etnisk fremmede er mere uhøflige, er
> der vel ikke noget racistisk i den konstatering - såfremt den er sand.

Man kunne argumentere for at det er en fordom, idet hun selv oplyser der
ikke er så mange i hendes område og at hun derfor må have et begrænset
erfaringsgrundlag at udtale sig på (bemærk at hun ikke henviser til
statistik men erfaring og gæt).

Da fordommen er negativ og entydigt koblet til etnicitet falder den ind
under dagligdags betydningen af racisme. Men ret beset må man vel spørge
hende om grundlaget for sin udtalelse.

Endelig er den tolkning jeg kom med også gyldig for hendes udsagn. Hun
ekspliciterer ikke hvem det er hun ville tro blev mere uhøflige, hvis
der var større koncentration af etnisk fremmede.

David

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-07-06 18:51

David T. Metz wrote:
> Da fordommen er negativ og entydigt koblet til etnicitet falder den ind
> under dagligdags betydningen af racisme.

Mener du, at ovenstående er en tilstrækkeligt afgrænset definition af
racismebegrebet i dansk ret?

For det er vel det eneste racismebegreb, vi diskuterer her i gruppen?

Hvis jeg f.eks. med baggrund i tilgængelige statistikker konstaterer, at
visse etniske grupperinger i højere grad begår visse former for
kriminalitet, vil begge dine krav være opfyldt. Udtalelsen er entydigt
koblet til etnicitet, og den er negativ. Er den også racistisk?

> Endelig er den tolkning jeg kom med også gyldig for hendes udsagn.

Kan du henvise til et sted, hvor jeg har modsagt det?

--
Allan Olesen

Fra : David T. Metz

Dato : 03-08-06 15:36

Allan Olesen skrev:

> Mener du, at ovenstående er en tilstrækkeligt afgrænset definition af
> racismebegrebet i dansk ret?
>
> For det er vel det eneste racismebegreb, vi diskuterer her i gruppen?

rap_rap skriver om en udtalelse at den udtrykker "lidt racisme". Juraen
kan gå på den karakteristik (om den er injurierende eller ej). Der er
for nyligt faldet domme om hvad der berettiger den karakteristik,
herunder fx udtalelser der svarer til den beskrivelse jeg giver.

> [...]
> kriminalitet, vil begge dine krav være opfyldt. Udtalelsen er entydigt
> koblet til etnicitet, og den er negativ. Er den også racistisk?

Hvordan du kan mene at statistisk baseret viden er en fordom er mig lidt
af en gåde, men jeg hører gerne nærmere.

> Kan du henvise til et sted, hvor jeg har modsagt det?

Det skal jeg nok, når du henviser til et sted, hvor jeg siger at du har
modsagt det.

David

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-06-06 23:42

rap_rap wrote:

> [...]
> hjælpen og taler pænt. Adfærdsforskellen er stor, og jeg kan ikke lade
> være med at tænke på, om det skyldes en ringere koncentration af folk

Men hvis hendes observation er korrekt ville det vøre åndssvagt ikke at
fremkomme med dem.

Et eller andet sted kan politisk korrekthed også føres for vidt..
--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : blue

Dato : 28-06-06 16:07

> [...]

> dåbsattesten og udfylder pasansøgningen. Vedkommende der tog imod,
> behøvede ikke at se mit kørekort (billedlegitimation) ??? Dermed blev det

Ja, der er naturligvis ikke krav om, at man skal vise kørekort eller anden
billedlegitimation, da det ikke er alle, der er i besiddelse af det.