Rangordning af genre
Fra : Anders Hansen

Dato : 28-06-06 07:26

Indrømmet, jeg er først fornylig blevet aktiv bruger af denne NG, men
jeg har fulgt gruppen gennem flere år, og en ting slår mig: Det
virker som om, der er en rangordning af genre, der er indforstået
blandt de fleste både herinde og ude i det "etablerede kulturliv"
(konservatorier, spillesteder).

Rangordningen af genre er som jeg ser det:

1) Klassisk musik og lige herefter jazz (teknisk meget krævende, men
salgsmæssig ikke de populære)

2) Rigtig mange genre, bl.a. rock, pop og punk (punk er meget simpel
rent teknisk, men er alligevel med i denne kategori)

3) Dansk-top

Lidt mere om dansk-top: Det bliver sommetider sagt herinde, at bands
der helst vil leve af jazz/pop/rock spiller dansk-top el.lign. for at
få smør på brødet. Det er sikkert rigtigt, men betyder det at
dansk-top er dårligere genre end jazz? Nej, det kan det vel aldrig
gøre. Derimod er udbuddet for stort inden for jazz, pop og rock i
forhold til efterspørgslen (for få købere i forhold til, hvor mange
musikere der gerne vil spille genren betyder, at musikerne bliver
presset til en lavere løn), mens det omvendte gør sig gældende
indenfor dansk-top. Bemærk, at det ikke betyder, at dansk-top er mere
populært end pop, rock, jazz eller punk for den sags skyld, det må
afgøres af andre forhold.

Hvis nogen genre så er bedre end andre, hvad er så problemet? Et
lille tænkt eksempel: Jeg har aldrig brudt mig om verdensmusik. Jeg
har prøvet at høre meget af det, men det siger mig intet. Nu kommer
der en ny person i dette forum, der skriver meget om, hvor godt
verdensmusik er osv. Jeg er uenighed, hvad gør jeg:
1) ignorere personen
2) glæder mig over entutiasmen og at der sker noget herinde
3) bliver irriteret over, at dette forum handler om en genre jeg ikke
mener er på højde med det jeg høre og diskutere smag.

3) er tillokkende for mange, men prøv i det mindste at lade være. Vi
er forskellige, og smag kan i mange tilfælde ikke forklares og slet
ikke diskuteres. Selvfølgelig kan man diskutere, om den nye cd med
Madonna er god eller ej, men det kræver at alle har hørt den og gerne
også, at man kan være lidt mere konstruktiv end "det er noget møj"

Jeg ved godt, det er sat på spidsen her, men lad mig gøre det helt
klart, at jeg ikke er ude efter nogen specielt, det gælder vist os
alle i en eller anden sammenhæng. Så kan vi nemlig få nogen gode
debatter, hvor begge parter også rykker sig (og før alle kaster sig
over mig med eksempler på, at det sidste ikke kan lykkes, så er det
bare et håb).

Mvh.
Anders

Mit egen musiksmag: Punk er nok min favorit, men stort set alle genre
kan jeg finde nok godt indenfor, selv om jeg ser mig selv som ret
kritisk. Verdensmusik er ikke mig, som det måske fremgår.

Fra : Max

Dato : 28-06-06 07:33

Hej Anders

> er forskellige, og smag kan i mange tilfælde ikke forklares og slet
> ikke diskuteres. Selvfølgelig kan man diskutere, om den nye cd med

Hvis vi ikke diskutere smag, hvad er der så at diskutere ?

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 28-06-06 08:43

Max wrote:

> Hvis vi ikke diskutere smag, hvad er der så at diskutere ?

Musik?

Fra : Max

Dato : 28-06-06 09:05

Hej Holst

> Musik?

Man kan ikke diskutere musik.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 09:35

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Holst

> Man kan ikke diskutere musik.

Ikke på det generelle plan, uden at inddrage smag.
Men på detailniveauet kan man da nemt diskutere akkordsammensætninger,
improvisationsfigurer, bluesskaler.... you name it.

/Alex

Fra : Max

Dato : 28-06-06 09:59

Hej Alex

> Ikke på det generelle plan, uden at inddrage smag.
> Men på detailniveauet kan man da nemt diskutere akkordsammensætninger,
> improvisationsfigurer, bluesskaler.... you name it.

Det bliver hele tiden udvekslinger af meninger og dermed
har man diskusionen. Meningerne man har er jo et udtryk
for ens smag.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 10:06

> Det bliver hele tiden udvekslinger af meninger og dermed
> har man diskusionen. Meningerne man har er jo et udtryk
> for ens smag.

Ikke enig.

Hvis vi diskuterer takten i Pink Floyds "Money", og én fortæller at den går
i 7/8 i vers og omkvæd, og 4/4 i b-stykke/solo, så er det fakta, ikke
holdninger eller smag.

/Alex

Fra : Max

Dato : 28-06-06 10:11

Hej Alex

> Hvis vi diskuterer takten i Pink Floyds "Money", og én fortæller at
> den går i 7/8 i vers og omkvæd, og 4/4 i b-stykke/solo, så er det
> fakta, ikke holdninger eller smag.

Det er jo så heller ikke hvad man normalt forstår ved
en diskution, det er udveksling af fakta.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 10:26

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Det er jo så heller ikke hvad man normalt forstår ved
> en diskution, det er udveksling af fakta.

Så der må ikke forekomme fakta i en diskussion?

En diskussion er fremlæggelse af opfattelser af virkeligheden, indtil de
rette fakta kan fastslås, og lukke diskussionen.
Det sidste forekommer så næsten aldrig i genre-diskussioner :D

/Alex

Fra : Max

Dato : 28-06-06 11:04

Hej Alex

> En diskussion er fremlæggelse af opfattelser af virkeligheden, indtil
> de rette fakta kan fastslås, og lukke diskussionen.
> Det sidste forekommer så næsten aldrig i genre-diskussioner :D

Skal vi så ikke erklære at vi vidst egentlig mener det
samme og dermed kan afslutte denne meningsudveksling.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 11:34

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Skal vi så ikke erklære at vi vidst egentlig mener det
> samme og dermed kan afslutte denne meningsudveksling.

hehe, jo :)

/Alex

Fra : Dopedog

Dato : 29-06-06 10:14

> Ikke på det generelle plan, uden at inddrage smag.
> Men på detailniveauet kan man da nemt diskutere akkordsammensætninger,
> improvisationsfigurer, bluesskaler.... you name it.
>
> /Alex

Lyder da lidt kedeligt ?

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-06 14:15

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> wrote in message

> Lyder da lidt kedeligt ?

Musikteori ER kedeligere end det der kommer ud af det, men alligevel en
nødvendighed for at kunne lave musik. Men man behøver selvfølgelig ikke at
diskutere det

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-06-06 17:44

> Man kan ikke diskutere musik.
>
> Mvh Max
_____

Arhhhhh.......

Hilsen Åge

Fra : Max

Dato : 28-06-06 19:25

Hej Åge

> Arhhhhh.......

Ja, der kan du jo selv se.

Mvh Max

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 28-06-06 19:27

Åge Halldorsson skrev:

> Arhhhhh.......

Jeg troede slet ikke at du var til MC Einar, og alligevel begynder du
på en af deres titler.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-06-06 15:07

> Jeg troede slet ikke at du var til MC Einar, og alligevel begynder du
> på en af deres titler.
>
> --
> Ivan V. Klattrup

____

NÅ! - Så trækker jeg udtalelsen tilbage

Hilsen Åge

Fra : Anders Hansen

Dato : 28-06-06 08:36

Max skrev:

> Hej Anders

> Hvis vi ikke diskutere smag, hvad er der så at diskutere ?
>
> Mvh Max

Hej Max,

Selvfølgelig kan smag diskuteres, men kun til et vist punkt. Jeg tror
f.eks. det er svært at overbevise andre om, at en bestemt musikgenre
er god, hvis andre ikke synes om det.

Mvh.
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 08:39

"Anders Hansen" <hansen.anders@yahoo.dk> wrote in message

>Hvis nogen genre så er bedre end andre, hvad er så problemet?

Absolut intet, men jeg mener du venter tingene på hovedet.

Jeg synes ikke den generelle bruger af denne NG er en kultursnob, forstået
på den måde at udgangspunktet er at promovere én genre på bekostning af
andre.
Der hvor støjen altid opstår er når én person gentagne gange stormer frem
med det omvendte snobberi, og vedbliver at kalde alt andet end dansktop for
"Tæppebank", "Hyletoner", "Støj"....... ja læg selv flere til. Når den
selvsamme person så, ud over at være intolerant og snobbet, gang på gang
"retfærdiggør" sine udfald mod alt og alle med det sædvanlige vrøvl, at
dansktop er den populæreste musikgenre i befolkningen, og alt andet er en
lille marginal størrelse, ja så overfalder nogle af os tastaturet.
Vi bliver ikke irriterede over genren, men over dens talsmand og hans
nedladende kommentarer over for alt andet.

>Vi er forskellige, og smag kan i mange tilfælde ikke forklares og
>slet ikke diskuteres.

Selvfølgelig kan smag diskuteres, hvis man ikke tror man har patent på den
gode smag.

/Alex

Fra : Holst

Dato : 28-06-06 09:13

Alex Linaa wrote:

> [...]
> Vi bliver ikke irriterede over genren, men over dens talsmand og hans
> nedladende kommentarer over for alt andet.

Ja, det er lidt sørgeligt, hvad I har gjort ham til.

Da denne person dukkede op, talte han vidt og bredt om sin glæde ved
dansktopmusikken, og det var en fornøjelse at se en mand, der på den
måde var begejstret for den musikgenre, han kunne lide.

Desværre fik han en masse folk på nakken med lidt for "fine"
fornemmelser, der ikke kunne acceptere glæde over dansktopmusik eller
hvordan det nu skal formuleres.

Det har desværre fået denne person til også at vende sig imod de andre
genrer.

Generelt kunne man ønske, at folk havde en lidt større accept af andres
ret til at have en anden smag. Og man kunne ønske, at man lod være at
lade sig trigge så nemt.

Som det hed sig i regelsættet for FidoNet, som jeg frekventerede for en
halv snes år siden:

The FidoNet judicial philosophy can be summed up in two rules:

* 1) Thou shalt not excessively annoy others.
* 2) Thou shalt not be too easily annoyed.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 09:32

"Holst" <newsjun06@shelter.dk> wrote in message

> Ja, det er lidt sørgeligt, hvad I har gjort ham til.

Hvad mener du med "I"?
Åge har altid været sådan i den tid jeg har været her.

> Desværre fik han en masse folk på nakken med lidt for "fine" fornemmelser,
> der ikke kunne acceptere glæde over dansktopmusik eller hvordan det nu
> skal formuleres.

Well ok, det er lidt nederen, det vidste jeg ikke.

> Det har desværre fået denne person til også at vende sig imod de andre
> genrer.

Selv om det er grunden, så retfærdiggør det alligevel ikke den måde han
opfører sig på.
Man slipper heller ikke for ansvar generelt, fordi man f.eks. har haft en
dårlig barndom.

> Generelt kunne man ønske, at folk havde en lidt større accept af andres
> ret til at have en anden smag.

Enig, men "generelt" vender begge veje. Der er bare ret meget ubalance i
dette for tiden.

/Alex

Fra : Holst

Dato : 28-06-06 09:51

Alex Linaa wrote:

> Selv om det er grunden, så retfærdiggør det alligevel ikke den måde han
> opfører sig på.

Det gør det ikke. Men det retfærdiggør heller ikke den måde, som man
andre opfører sig på.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 10:10

> Det gør det ikke. Men det retfærdiggør heller ikke den måde, som man andre
> opfører sig på.

Hønen og ægget.
"Bilister skal heller ikke fortælle cyklister at de skal køre lidt mere
fornuftigt hvis de vil undgå at blive ramt, fordi bilisterne ikke selv kører
for godt"?
Det er formålsløst at diskutere på den måde, hvor ingen retter noget som
helst fordi andre er lige så slemme eller værre.

/Alex

Fra : Holst

Dato : 28-06-06 10:18

Alex Linaa wrote:

> Det er formålsløst at diskutere på den måde, hvor ingen retter noget som
> helst fordi andre er lige så slemme eller værre.

Nemlig. Folk skal feje for egen dør først.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 10:23

> Nemlig. Folk skal feje for egen dør først.

Det var faktisk det modsatte jeg mente!

Man kan faktisk godt påpege uhensigtsmæssigheder i sin omverden, uden hver
gang at skulle stå til regnskab for alle sine egne uhensigtsmæssigheder.
Hvis ikke, er det den måde børn diskuterer på.

/Alex

Fra : Holst

Dato : 28-06-06 10:58

Alex Linaa wrote:

> Det var faktisk det modsatte jeg mente!

Det var nu ikke sådan, jeg læste det

> Man kan faktisk godt påpege uhensigtsmæssigheder i sin omverden, uden hver
> gang at skulle stå til regnskab for alle sine egne uhensigtsmæssigheder.
> Hvis ikke, er det den måde børn diskuterer på.

Enig. En sober tone og accept af andres forskelligheder.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-06-06 17:47

> Man slipper heller ikke for ansvar generelt, fordi man f.eks. har haft en
> dårlig barndom.

> /Alex
_______

Har du haft en dårlig barndom. Det har du da ikke tidligere fortalt om.
Hvordan var den?

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 18:05

On Wed, 28 Jun 2006 18:47:06 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Har du haft en dårlig barndom. Det har du da ikke tidligere fortalt om.
>Hvordan var den?

Den var så god at jeg lærte at genkende metaforer uden absolut at tage
alt bogstaveligt.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-06-06 11:50

"Holst" <newsjun06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> * 1) Thou shalt not excessively annoy others.
> * 2) Thou shalt not be too easily annoyed.

Altså Holst

Sådan noget må du ikke skrive, for så kommer Alex og fortæller dig, at du
vender alting på hovedet ))

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-06-06 17:49

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan noget må du ikke skrive, for så kommer Alex og fortæller dig, at du
> vender alting på hovedet ))
>
> M.V.H....Benny..
_____

........hvorefter han selv vender det om igen.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-06-06 09:58

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44a2b596$0$14000$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> "Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> _____
>

> .......hvorefter han selv vender det om igen.
>
> Hilsen Åge

Så mener du det udligner det ).. Tja, det gør det vel også, på en måde
:)

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-06-06 15:10

> Så mener du det udligner det ).. Tja, det gør det vel også, på en måde
> :)
>
> M.V.H....Benny..

___

Du øhhhhhh... Benny, det var nu ikke lige det jeg mente.

Jeg mente at så fik Alex jo holdt diskussionen igang. Også selv om den ville
blive mere og mere forvirret eller den var ved at gå i stå. Han er vist nok
uddannet til sån noget.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-06-06 06:46

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44a3ddb4$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
ville
> blive mere og mere forvirret eller den var ved at gå i stå. Han er vist

Mener du dermed, at han er kaospilot

M.V.H....Benny..

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 05-07-06 14:19

Holst skrev:
> [...]
> eller hvordan det nu skal formuleres.
>
> Det har desværre fået denne person til også at vende sig imod de

Nåda. Det gik vist hurtigt med uskyldstabet, så. Her er nogle guldkorn
fra Åges hånd fra maj 2001, en måned efter hans første indlæg i
gruppen:

"Hvis det drejer sig om dansk musik er den ubetinget bedste og mest
kvalitetsprægede side
www.dansktoppen.subnet.dk Her kommer hurtigt de sidste nye
pladenyheder fra de største danske popgrupper, i øjeblikket skrives
der om nyt fra Klaus Og servants, Albatros og Blue Hawai."

"Har har har har. Du er sjov. Noget at lære om rockmusik. Nå ??? . Det
forklarer hvorfor jeg ikke kender Van eller Jim Morrison, eller hvad
pokker de nu hedder. Jeg interesserer mig nemlig kun for
kvalitetspræget musik.Nemlig rock´n´roll-musik. Lad mig i flæng nævne
nogle navne som kan styrke din musikalske kvalitetssans (HAR HAR HAR
HAR): Prøv f.eks. Elvis Presley, Bill Haily, Chubby Checker, Little
Richard og klaverbokseren Jerry Lee Lewis. Der er selvfølgelig også
Shakin Stewens og Tyggegummibanden."

"Hir hir hir . Du er vist en rock-geni. Men ved du så hvem der spiller
den ROCK-plade der lyder som hvis man kører over en kat over halen med
en græsskåmaskine der er så slidt at den lyder som en sømdåse man
ryster. I baggrunden lyder det som en computer der er gået i selvsving
og et arsenal af trykluft-bor. Nårhhhh. Det er nok bare en af de
sædvanlige rockplader. Ho ho hoooooo. Kom så igen - hihi - Nutidens
musikere er vist uddannet på et smedeværksted. Bibob balula baluum
bambum og tutti frutti med dig."

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-06 17:09

On Wed, 5 Jul 2006 15:19:13 +0200, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

>Nåda. Det gik vist hurtigt med uskyldstabet, så. Her er nogle guldkorn
>fra Åges hånd fra maj 2001, en måned efter hans første indlæg i
>gruppen:

<klip noget af det sædvanlige Åge-snak>

Jeg tjekkede lige baglæns, og der er da intet der tyder på at Åge ikke
altid har været som Åge er i dag, uden andre kan anklages for at have
fremprovokeret dette (ud over hans forældre).
Lige fra det første indlæg har det været den samme uforsonlige,
faktaresistente, nedladende og vrøvlende Åge som vi også kender her 5
år senere.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 06-07-06 15:13

> On Wed, 5 Jul 2006 15:19:13 +0200, "Peter Brandt Nielsen"

> som vi også kender her 5
> år senere.
>
> /Alex>

____

Har du skiftet navn til "Vi" ????

Hvorfor sluger du ikke din ble?

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-06 22:11

On Thu, 6 Jul 2006 16:13:19 +0200, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>Har du skiftet navn til "Vi" ????

Det har jeg lært af mesteren udi generaliseringer, nemlig dig.
Du ved de der tyske musikshowværter som vi alle (to) kender...
osv...osv...

>Hvorfor sluger du ikke din ble?

Jeg lider ikke af inkontinens, så jeg har ingen. Har du en jeg kan
låne?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-07-06 18:07

> Jeg lider ikke af inkontinens, så jeg har ingen. Har du en jeg kan
> låne?
_____

Kun hvis jeg må stoppe den ned i halsen på dig. hehe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-07-06 08:25

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44ad18d2$0$13960$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> "Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse

> ____
>

> Har du skiftet navn til "Vi" ????
>
> Hvorfor sluger du ikke din ble?

Han kan ikke få den ned over hovedet

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-07-06 18:10

> Han kan ikke få den ned over hovedet
>
> M.V.H....Benny..
____

"TUG"
(Total ukontrolleret grineflip)

Hilsen Åge

Fra : Anders Hansen

Dato : 28-06-06 12:01

Alex Linaa skrev:

> [...]
> på den måde at udgangspunktet er at promovere én genre på bekostning af

Måske. Jeg vil da godt melde mig selv på banen som en, der i lang tid
har haft en rangordning inde i hovedet. Det har jeg prøvet at ændre,
men nu slår det mig, at det skinner igennem flere steder, også her.

> [...]
> Vi bliver ikke irriterede over genren, men over dens talsmand og hans
> nedladende kommentarer over for alt andet.

Jeg har da også set dansk-top blive kaldt "røvballemusik" herinde,
så der er vel ingen, der har ren sti her.

> Selvfølgelig kan smag diskuteres, hvis man ikke tror man har patent på den
> gode smag.

Det var ikke lige det jeg sagde, eller i hvert fald ikke det jeg mente.
Et stykke hen ad vejen kan det diskuteres, men på et tidspunkt kommer
man til en kerne, hvor man ikke kan komme længere. F.eks. ville jeg
aldrig diskutere verdensmusik med andre, da jeg bare ikke synes om det.
Jeg kan ikke sætte fingeren på noget specielt, men sådan er det
bare. Hvis jeg diskuterede det, ville det ende i mudderkastning, og det
er der jo ingen der kan være tjent med.

Fra : Max

Dato : 28-06-06 12:57

Hej Anders

> bare. Hvis jeg diskuterede det, ville det ende i mudderkastning, og
> det er der jo ingen der kan være tjent med.

Spørgsmålet er jo også om det skal diskuteres altid, på en eller
anden måde må vi jo også acceptere at vi er forskellige.

F.eks. siger Madonna hverken mine øre eller pik noget, så
jeg kan ikke forestille mig at du kan sige noget der kan få
mig til at skifte mening om den sag. Derimod er jeg da
også sikker på at nogle finder hende bedårende og det
skal de jo have lov til.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 13:19

> Spørgsmålet er jo også om det skal diskuteres altid, på en eller
> anden måde må vi jo også acceptere at vi er forskellige.

Selvfølgelig skal vi acceptere at vi er forskellige, men hvis det skulle
afholde os fra at diskutere, kunne vi lukke usenet.

> [...]
> mig til at skifte mening om den sag. Derimod er jeg da
> også sikker på at nogle finder hende bedårende og det

Hvor ville livet være kedeligt hvis vi altid betragtede det som absolutter.

/Alex

Fra : Max

Dato : 28-06-06 13:45

Hej Alex

> Hvor ville livet være kedeligt hvis vi altid betragtede det som
> absolutter.

Man skal gå gennem livet med et åbent sind, men også
erkende at man han har sit eget særpræg.

Mvh Max

Fra : Claus Jensen

Dato : 28-06-06 17:56

> [...]

> 2) Rigtig mange genre, bl.a. rock, pop og punk (punk er meget
> simpel rent teknisk, men er alligevel med i denne kategori)

Jeg er helt enig i, at ovenstående rangering fornemmes mange steder. Men
udover disse 3, så føler jeg også, at der i meget store grupper af
befolkningen er en udpræget tendens til at også Heavy Metal og andre hårde
rockgenrer rangeres nede i gruppe 3.

Hård musik bliver beskrevet som larm. Og dem, der lytter til det, er jo nok
satanister.

Så det er ikke kun dansktop, der ofte ses omtalt som tredjerangsmusik

Claus

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-06-06 15:40

"Claus Jensen" <news004@cjn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udover disse 3, så føler jeg også, at der i meget store grupper af
> befolkningen er en udpræget tendens til at også Heavy Metal og andre hårde

Men det er jeg nu ikke helt enig i. Jeg tror genren "slager-musik" er mere
brugt end "Dansktop".

Forøvrigt, på tyske musiksider hvor man kan købe musik, ser man tit en
4-strenget genrefordeling der ser sådan ud:
1: POP og ROCK
2: Volksmusik (Svarer til dansktop)
3: Schlagermusik (en lidt hårdere form for dansktop)

Her er et eksempel:
http://www.abella.de/
(Her bruges fordelingen: 1: Schlager 2: Volksmusik (Dansktop) 3: Pop/Rock)

og et andet eksempel:
http://stores.ebay.at/arsenal-raul-Raritaten-Shop
(Her bruges fordelingen: 1: Pop (forskellige årstal) 2: Schlager 3:
Volksmusik (Dansktop) 4: Rock

Fra Holland er dette eksempel:
http://www.schlagermuziek.nl/shop/toptitel.shop.rt?kat=1
(Her bruges fordelingen: 1: Schlager 2: Volksmusik (Dansktop) 3: Pop og Rock

Tell-music har lidt flere genrer, men også her ser vi pop, rock, volksmusik
(Dansktop) og schlager

Så du har altså glemt en af de dominerende musikgenrer, schlagermusik.

Men der er jo sån set også country

Hilsen Åge

Fra : ASKF

Dato : 01-07-06 00:20

Åge Halldorsson ytrede sig i
<44a3e4c6$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>1: POP og ROCK
>2: Volksmusik (Svarer til dansktop)
>3: Schlagermusik (en lidt hårdere form for dansktop)
[snip]
>Så du har altså glemt en af de dominerende musikgenrer, schlagermusik.
>
>Men der er jo sån set også country

Meget af den Dansktop musikken er da tydeligt inspireret af contry, hvis
det endog ikke direkte er country, med danske tekster og færere
noder/toner.

Jeg har faktisk altid tænkt på schlagermusik som svarende til dansktop,
mens det tyske Volksmusik, svarer til det danske Folkemusik og engelske
Folkmusic.

Inden for Schlager/dansktop kan jeg ikke komme i tanke om blot et nummer
jeg kan lide, mens de andre genrer har masser af god musik, men inden
for hver genre der der jo også et væld af sub-genrer og ofte så stor
diversitet at man kan have svært ved at forstå de bliver klacificeret
inden for samme hoved-genre.

Nu er det jo også sådan at man skal passe på med at kategorisere
musikken efter hvordan de indeles af pladebutikker, da disse oftest blot
vælger at klasificere efter det pladeselskaberne siger. Pladeselskaberne
oplyser ofte "forkerte" indplaceringer fordi de mener det vil kunne
fremme salget. Hvis der f.eks. er mere salg i schlagermusik end i
country, kan en contry plade blive annonceret som en schlager, især hvis
man mener den er nok schlager inspireret til denne klassificering.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-07-06 12:44

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> Åge Halldorsson ytrede sig i
> <44a3e4c6$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:

> Jeg har faktisk altid tænkt på schlagermusik som svarende til dansktop,

SV: Det nok også mest almindeligt at man gør det her i landet.

> mens det tyske Volksmusik, svarer til det danske Folkemusik og engelske
Folkmusic.

SV: Det gør det meget langt fra. Der er stort set ingen lighedspunkter. Det
er nok nærmest to diamentralt modsate genrer. Jeg ser disse volksmusikshow
ugentligt på Tysk Tv. Jeg kan i hvert fald ikke høre forskel på tysk
volksmusik og de kendte dansktop-slagere. Det er samme musik, teksten er
bare tysk.
Men Tyskland har sandelig også den type musik der lyder som dansk
folkemusik. Jeg tror nu ikke at det er særligt udbredt dernede. Det kommer
meget sjældent og når det endelig gør, så løber jeg skrigende væk, væltende
alt og alle som kommer i vejen for mig.
Men jeg kan godt se at det kan forvirre at de kalder det volksmusik, når
det er diamentralt modsat det som vi kalder folkemusik.
Men for at gørre forvirringen total kan jeg fortælle dig at slagermusiki
i Sverige er det samme som popmusik i Danmark (Deres lokale
udtagelses-program til MGP hedder "Schlagerfestivalen" og at det vi kalder
dansktopmusik , i Sverige og Norge kaldes dansebandsmusik.

> Inden for Schlager/dansktop kan jeg ikke komme i tanke om blot et nummer
> jeg kan lide, mens de andre genrer har masser af god musik,

SV: Ja, jeg kan nu godt nok nævne mange og mon ikke der er mange du kan
lide, uden at du lige tænker ved det?. Jeg ved i hvert fald at genren også
er meget populær blandt popRock-folk, men det er kun bestemte
grupper/sangere og helt bestemte sange. I flæng kan jeg nævne: Himmelhunden
(Teddy Edelmand) + Den knaldrøde gummibåd (Birthe Kjær) + alle John
Mogensens sange. De er elskede blandt popRockfolk. De sjove ved det er så
bare at de er flove ved at kunne lide det. derfor siger mange af dem. nej ne
j, det er ikke dansktop, for bedre at kunne forsvare at de kan lide det. det
er ret sjovt, synes jeg. Men det var lidt af et sidespring.
Indenfor popRock kan jeg dog ikke komme i tanker om nogle hits som jeg
kan lide.

> men inden for hver genre der der jo også et væld af sub-genrer og ofte så
stor
> diversitet at man kan have svært ved at forstå de bliver klacificeret
> inden for samme hoved-genre.

SV: Ja, Det vi kalder slagermusik er jo faktisk todelt i Tyskland.
Den almindelige dansktop (Volksmusik) og den vildere dansktop
(Schlagermusik)
Volksmusik er musik i stil med Bjørn og okay og Kandis samt Birthe Kjær og
Johny Reimer
Schlagermusik er musik i stil med numre som "Sku du spør fra nogen",
"Krøller eller ej" og ikke mindst den landskendte slager som huserede
Danmark tyndt for et par år siden, nemlig "3 bornholmere i en gummibåd". Det
er ikke usædvanligt at schlagermusik kan banke lidt engang i mellem, men
ikke så meget at det ødelægger noget og så skal der mange gange klappes med
hænderne over hovedet og man skal hoppe op på borde og stole og gøre ved.

> [...]
> country, kan en contry plade blive annonceret som en schlager, især hvis
> man mener den er nok schlager inspireret til denne klassificering.

SV: Ja det er rigtigt og pladebutikkernes personale er som regel nærmest
komplet ukompetent til deres arbejde, hvad angår almindelig musikviden. Det
er ligefør man skal forklare de yngste ekspedienter hvem Elvis Presley er.
Det burde være et krav med almindelig musikviden indenfor de almindeligste
genrer, hvis man vil arbejde i en pladebutik.
Det duer altså heller ikke hvis en cykelhandler ikke kan reparere en cykel
som bare er lidt anderledes end hvad man normalt ser.
Den anden dag var jeg i en pladebutik og bad om at måtte høre lidt fra
en ny cd, som var derdeles populær og havde været det i flere uger. De måtte
hen til computeren for at taste sangernavn ind og jeg måtte stave navnet for
dem. Men jeg vidste altså ikke hvordan navnet skulle staves, men jeg sagde
at cd-en var blandt de mest kendte og solgte cd-er i Danmark i øjeblikket.
Jeg gik hen for at se på butikkens opsatte TOP 20-hitliste og så at den var
nummer 9.
Cd-en var med Emmaluu Herrys og Mark Knofler.
Jeg synes at vi er ved at være langt ude efterhånden. Hvad ender det med? -
At ekspedienterne om et par år ikke aner hvem Beatles er.
Nå, men i pladebutikker indeler de som regel pladerne i grupperingerne,
pop, rock, country og dansktop. Nogle har også tysk slager med.

Hilsen Åge

Fra : ASKF

Dato : 01-07-06 16:13

Åge Halldorsson ytrede sig i
<44a65e87$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>meget sjældent og når det endelig gør, så løber jeg skrigende væk, væltende

Er det f.eks. tyroler musikken?

> [...]
>udtagelses-program til MGP hedder "Schlagerfestivalen" og at det vi kalder
>dansktopmusik , i Sverige og Norge kaldes dansebandsmusik.

Takker, ganske rart at få begreberne på plads for andre lande end lige
Danmark og de engelsk talende.

> [...]
>j, det er ikke dansktop, for bedre at kunne forsvare at de kan lide det. det
>er ret sjovt, synes jeg. Men det var lidt af et sidespring.

Der fik du mig, der er flere numre af John Mogensen jeg kan lide, men
det er ikke pga. musikken det er på grund af teksterne.

Birthe Kjær kan virke få mit blod i kog, jeg bliver af uransaglige
grunde ekstremt aggresiv hvis jeg ikke på en og anden måde kan få lukket
for lyden af hendes lalleglade stemme.

> Indenfor popRock kan jeg dog ikke komme i tanker om nogle hits som jeg
>kan lide.

Mon ikke Cliff Richard har lavet noget? Elvis og Beatles har jo også
lavet pop, rock og rock'n'roll, så mon ikke du også der kan finde lidt.

> [...]
>hænderne over hovedet og man skal hoppe op på borde og stole og gøre ved.

Det er vist sclagermusik jeg bedst kan holde ud til at høre lidt på,
mens jeg skal holde mig langt væk fra volksmusik, hvis ikke jeg skal
have ødelagt mit humør.

> [...]
>nummer 9.
> Cd-en var med Emmaluu Herrys og Mark Knofler.

Det må jeg sige er en rigtig grelt eksempel på inkompetance.

Varekendskabet har længe været for nedadgående i alle forretninger, men
siden at det meste pladesalg i Danmark er blevet koncentreret i nogle få
kæder er det blevet virkeligt slemt. Der er gerne en enkelt eller måske
nogle få medarbejdere i hver butik som har et bredt kendskab til
musikken, men ellers virker det som om de end ikke interesserer sig for
faget.

Der burde virkelig laves en speciel musik linje for butiksassistenter,
ligesom der er for tøj, isenkram, kosmetik og andre. Dernæst skulle de
få den op på højde med boghandler uddannelsen. De fleste boghandlere jeg
kender til forlanger af deres ansatte at de læser boganmeldelser, så de
har godt kendskab til de nye værker der kommer på hylden.

Jeg køber selv musik på nettet (cd'er, ikke mp3 filer eller lign), eller
i specialbutikker, da jeg aldrig har kunnet få megen hjælp i nogen af
kæderne. Min plade pusher i Herning, satte direkte plader fra til mig,
som han var overbevist om ville falde i min smag og han ramte sjældent
forkert. En sådan service og kendskab til de faste kunders præferencer,
finder man vist kun i de små uafhængige pladeforretninger.

>Jeg synes at vi er ved at være langt ude efterhånden. Hvad ender det med? -
>At ekspedienterne om et par år ikke aner hvem Beatles er.

Det lyder ret sandsynligt at vi er på vej der hen

> Nå, men i pladebutikker indeler de som regel pladerne i grupperingerne,
>pop, rock, country og dansktop. Nogle har også tysk slager med.

De har nu også gerne en metal sektion, men man kommer ofte til at lede i
de forkerte steder, for selv de overordnede genrer har ekspedienterne
svært ved at finde rundt i, og derfor bliver værkerne ofte placeret
forkert.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-07-06 16:56

> Åge Halldorsson ytrede sig i
> <44a65e87$0$186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> med dette:

> Er det f.eks. tyroler musikken?

SV: Hmmmm...., nej ikke specielt. Når man hører den slags er det som regel i
de store slagermusikshow.
Det kommer nok mest ind under det der kaldes volksmusik, på samme måde som
Jodle Birge kommer
ind under dansktop´, når han jodler/jodlede løs. Huuuuuha. det er
afskyeligt.
Nej tyskerne har noget musik som lyder ligesom det vi i Danmark kalder
folkemusik. men hvad det kaldes
i Tyskland ved jeg ikke.

> Mon ikke Cliff Richard har lavet noget? Elvis og Beatles har jo også
> lavet pop, rock og rock'n'roll, så mon ikke du også der kan finde lidt.

SV: Jo okay. Der fik du så tilgængæld mig. Jeg skulle bare lige markere mig,
du ved det der med at du ikke
kunne komme i tanker om en dansktopplade som du kunne lide.

> Det er vist sclagermusik jeg bedst kan holde ud til at høre lidt på,
> mens jeg skal holde mig langt væk fra volksmusik, hvis ikke jeg skal
> have ødelagt mit humør.

SV: Der er også flere helt unge med til de tv-show hvor de satser mest på
det.
De tyske tv-målinger fortæller at blandt samtlige tyske slagermusikshow er
det
"Feste der volksmusik" som scorer bedst blandt de yngste. Det sjove ved det
er at programmet hedder noget med "volksmusik", men lad dig ikke skræmme af
det.
Det er et lidt misvisende navn, da der nok kommer lige dele volksmusik og
schlager.
Næste udsendelse kommer på ARD lørdag den 15. juli kl. 20.15-23.00. Der er
chance for at høre "Die Høhner", "Klostertaler" og "Die Feldberger" hvis du
kender dem.
Det er noget som ligger lige på grænsen til at være pop.

Hilsen Åge

Fra : ASKF

Dato : 02-07-06 01:24

Åge Halldorsson ytrede sig i
<44a69984$0$20335$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>du ved det der med at du ikke
>kunne komme i tanker om en dansktopplade som du kunne lide.

Hehe, ja jeg tænkte nok det var baggrunden for dit udsagn.

Tilgængæld har du gjort mig opmærksom på at jeg ikke kan sige, at jeg
ikke har noget dansktop musik i min samling, eftersom jeg har en dobbelt
opsamlingsplade med John Mogensen. Jeg har blot ikke direkte tænkt på
ham som dansktop, da det er hans samfundskritiske tekster der har fået
mig til at købe den. Derfor har jeg mere tænkt på ham som en satiriker
eller protestsanger, ligesom han også har numre der mere høre over i
vise eller sing/song-writer traditionen, hvor også Bob Dylan hører til.

> [...]
>kender dem.
>Det er noget som ligger lige på grænsen til at være pop.

Nu har jeg lige fået en parabol foræret, så her er jo chancen for at
optaget et show og brændt det til dvd - jeg er sikker på mine forældre
vil bliver meget glade, hvis jeg af og til gør det for dem, da deres
egne tekniske evner ikke rækker så langt (de kan end ikke finde ud af at
bruge deres digitalkamera).

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-07-06 08:40

> [...]

> vil bliver meget glade, hvis jeg af og til gør det for dem, da deres
> egne tekniske evner ikke rækker så langt (de kan end ikke finde ud af at
____

Hvis du vil optage noget til dem så kan jeg foreslå dig følgende:

Den tyske landsdækkende tv-station som gør mest ud af slager er ARD

ARDs to største live-show kommer tilsammen i alt ca. 12 gange årligt er det
er altid en lørdag kl. 20.15-23.00
Det er "Feste der volksmusik" (ung-præget) og "Musikantenstadl"
(Mormor-præget)
PS: Det er programmer som bliver sendt fra Tysklands største haller, med
gevaldige kulisser og mange tusinde gæster.

ARD har også to slager/volksmusik-programmer under et koncept de kalder "En
musikalsk rejse". De kan godt komme på en anden dag end lørdag men også her
altid kl. 20.15.
Det er slager og volksmusik på samme måde som hal-showene. Alt foregår som
en turist-rejse gennem et tysk område, hvor vi ser landskaberne,
forlystelser og atraktioner fra områderne, mens orkestre pludselig står og
spiller forskellige steder ude i det fri.
Det er "Musikantendampfer" (ung-præget) og rejsen foregår med hjuldamper
og "Strasse der lieder" (Mormor-præget) og rejsen foregår med en gammel
50-er-bus.
____

Derudover er der to tyske regional-tv-stationer, under ARD, som stort set
sender slager/volksmusik hver enste fredag aften året rundt, også her er det
altid kl. 20.15. Der er et hav af forskellige programserier, så det er
umuligt at fortælle dig hvad programmerne hedder. De to stationer er MDR og
SWF (Der står Rp eller Bw på skærmen)

PS: Nu i sommer er der show "Immer wieder sonntag", direkte fra Europapark
Rust i Sydtyskland. Det er storslået. Der er rigtig tivoli-fest-stemning.
Det kommer hver søndag kl. 10-10.30 på ARD

Hvis du optager nogle af disse show til dine forældre vil du være sikker på
større julegaver næste gang. I julegave-sikker rangorden vil jeg stille
programmerne sådan. De er ALLE julegavesikre, men de øverste er en lille
smule mere sikre.

JULEGAVE-SIKKER-LISTE:
1: Musikantenstadl
2: Strasse der lieder
3: Feste der volksmusik
4: Musikantendampfer
5: Immer wieder sonntag
6: Alle de mange show på MDR og SWF næsten hver fredag kl. 20.25

Hilsen Åge

Fra : Anders Hansen

Dato : 30-06-06 08:07

Åge Halldorsson skrev:

> Så du har altså glemt en af de dominerende musikgenrer, schlagermusik.
>
> Men der er jo sån set også country

Nej, jeg har ikke alle genre med. Andre store genre er hip-hop,
folkemusik, psychobilly, rockabilly, rock'n'roll, techno, læg selv
flere til. Jeg tror heller ikke, det er muligt at lave en rangordning
af alle disse genrer, jeg taler blot om en tendens.