Automatisk vanding i indendørs planter i f~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-06-06 22:43

Hvis man ikke lige har en nabo der kan vande planterne, hvad gør
man så i sin ferie ? Er der en metode der kan holde på vandet,
og afgive det langsomt ?

Fibertex har en dug som er beskrevet her:
http://www.bygogbolig.dk/artikelvis.php?id=1303&katid=35&temaid=126

Er der andre metoder der er bedre ? Er der nogen der ved hvad en
fibertex dug koster ?

Povl H. Pedersen - nospam @ my.terminal.dk (Ja - adressen virker)

Fra : Rick

Dato : 28-06-06 02:35

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message
> Hvis man ikke lige har en nabo der kan vande planterne, hvad gør
> man så i sin ferie ? Er der en metode der kan holde på vandet,
> og afgive det langsomt ?
Jeg plejer at stille mine planter ud på mit badeværelse, hvor der er køligt
og hvor de ikke får så meget lys. Så drikker de heller ikke så meget. Jeg
vander dem godt inden jeg forlader dem. Det plejer at kunne holde ca. 1½-2
uger alt efter temperaturen.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 28-06-06 14:42

Fra : Mogens

Dato : 28-06-06 15:28

On Wed, 28 Jun 2006 15:42:18 +0200, Finn Hybjerg Hansen
<fhh@kom.aau.dk> wrote:

>Har hørt at nogen stopper en (stor?) flaske fyldt med vand omvendt ned i
>jorden ved planten. Da der skal luft op i flasken for at der kan komme
>vand ud af den, komme der ikke vand til planten før jorden begynder at
>være tør, dvs. det er selvregulerende, så jorden holder sig tilpas fugtig,
>så længe der er vand i flasken.
>
>Selv har jeg ingen erfaring med dette.

Jeg har brugt den metode adskillige gange.

En 1½ L sodavandsflaske med et 4 - 5 mm hul i skruelåget,
fyldt med vand og boret godt ned i urtepotten. ( min 5 cm )
Jo mindre hul, desto længere tid før flasken er tom.

Eneste problem er så bare at placere urtepotte og flaske,
så flasken kan læne sig op ad noget og ikke vælter.

Jeg har flere gange holdt mine planter i live i 3 uger
på den måde.

mvh Mogens

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 29-06-06 06:54

> [...]
> så flasken kan læne sig op ad noget og ikke vælter.
>
> Jeg har flere gange holdt mine planter i live i 3 uger

Hej.

Man kan også stille en fyldt flaske med vand, futte en bomuldsnor i flasken,
den anden ende stikkes ned i blomsterjorden, snoren skal være en god tyk
sugende snor, f.eks, snor som bruges til lysvæger.

Kurt J.
Odense