Lorte radio fjernbetjening til MC/biler
Fra : ole

Dato : 18-06-01 19:54

Hej med jer.
På hjemtur til Sj. oplevede jeg følgende:
Vi sad og ventede på katameran færgen i Århus, den var ikke kommet ind i
havnen endnu, en MC´er kommer kørende, stopper- låser sin MC via
fjernbetjening og går på WC.
Lidt senere kommer færgen og da MC´en skal låses op, er den ikke til låse op
og han må trække MC´en ombord.
Jamen hvad skete der ???
Jo den stakkels MC´er har et radio system til at låse og åbne sin central
styrings med, et system der sender og ca. modtager på 433,925 MHz. Desværre
er modtageren en såkaldt superreg. modtager, og sådan en er dejlig følsom,
men pokkers bred, ca. +- 20 MegaHertz, så hvis der er noget der sender inden
for dette område og har en sender der er kraftigere en den lille
fjernbetjening man har i hånden, ja så kan man ikke låse cyklen op igen.
Den lille håndsender har en energi på måske 1 mikro Watt. Altså en million
del af 1 Watt.
Det der ramte den stakkes MC´var en bro klap sender som sidder på færgerne,
den sender på 433.900 MHz og har en energi på nogle Watt og så bliver den
aldrig slukket, den kører i døgndrift.
Meningen er, at når færgen kommer i havn, så kan der udsendes data, som så
sænker/hæver broklappen i land.
Jeg havde en lille sludder med manden, og fortalte ham, at når han kom i
land på den anden side skulle han trække i land og når færgen så var sejlet
igen kunne han få låst sin MC op igen.
Og ganske rigtig lidt senere overhalede han mig midt på Sjælland, nok en
erfaring rigere.

Morale, lad vær med at bruge sådan et anlæg i nærheden af Mols linien, og
skal i skaffe jer sådan et anlæg, så vælg et der kører på det nye
fjernstyring bånd på 800 MHz.
I øvrigt findes der en masse af disse fjernstyrings sendere på ca 433.900
MHz rundt om i landet, som kan give en problemer.
Jamen hvorfor bruger man disse super reg. modtagere??
Jo de koster måske ca. 3 kr. i matrialer og en rigtig superhetrodynmodtager
koster nok 50 kr. i matrialer og er noget mere kompliceret at lave.

Hvad så med den broklap modtager kan den ikke forstyrres, jo da-- har man en
sender på 433,900 MHz og den er kraftigere end deres egen, så går klappen
ikke ned, og de må overgå til manuel betjening.
Hø hø er blevet prøvet.

Hilsen
Ole

Fra : Henry

Dato : 18-06-01 22:34

Tja, for at være rigtig irriterende, hvem f.... sætter også en tyveri alarm
til på færge???
Bil eller MC, så er tyverialarm noget ged på en færge. ja ja, jeg ved godt
at der er en del centrallåse der også er radiobetjent, jeg kunne bare ikke
lade være for hvem har ikke hørt meddelelsen "føren af en hvid toyota
corolla bedes gå til bil dække..... alarmen er gået af.... " hihi, go tur
bøv.

Jo jeg kan godt se problemet, men han kan da bare lade være med at bruge den
på færgen, hvor skulle en tyv dog løbe hen med MC'en??

mvh
Henrik

Fra : Christian Stidsen

Dato : 18-06-01 23:16

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> på færgen, hvor skulle en tyv dog løbe hen med MC'en??

Så vidt jeg kan se kom MC-isten og parkerede i opmarchbåsene og ventede på
at færgen kom til færgelejet!

Christian

Fra : Henry

Dato : 19-06-01 15:11

> Så vidt jeg kan se kom MC-isten og parkerede i opmarchbåsene og ventede på
> at færgen kom til færgelejet!

Du har jo ret.

mvh
Henry