Ophævelse af boliglejemål ?
Fra : Liselotte

Dato : 27-06-06 21:04

Vil fogeden anerkende udlejers ophævelse af lejemål ?

Huslejen er betalt den 4. og den 8. rykker udlejer samt pålægger
rykkergebyr til næste termin. Til næste termin betales huslejen men
ikke rykkergebyret. Udlejer rykker nu for rykkergebyret, men det
betales ikke og lejemålet ophæves.

Gode råd ønskes ?

Fra : Gamle

Dato : 27-06-06 22:02

"Liselotte" <liselotte@tempemail.net> skrev i en meddelelse
[...]

Hej.

Lejeloven:

§ 33. Lejen kan kræves betalt månedsvis forud.
Stk. 2. Er lejen beregnet for en kortere periode end en måned, kan den
kræves betalt forud for den periode, den vedrører.
Stk. 3. Forfalder lejen til betaling på en helligdag, en lørdag eller
grundlovsdag, udskydes forfaldsdagen til den efterfølgende hverdag. Betaling
anses for rettidig, når den sker senest den 3. hverdag efter forfaldsdagen.
Er denne hverdag en lørdag, er betaling den følgende hverdag rettidig.

Dvs. at huslejen er betalt rettidigt.
Forfaldsdag er den 1. i måneden. 3. hverdag derefter er den 4.
Betaler du bagud, er du een dag for sent på den. Og rykker er berettiget.
Udlejer kan ikke opsige lejemålet pga. af forkert rykker. Men ellers skal du
henvende dig til LLO.

Mvh.
Torben

Fra : Jubii

Dato : 28-06-06 00:28

On 27 Jun 2006 13:03:33 -0700, "Liselotte" <liselotte@tempemail.net> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Vil fogeden anerkende udlejers ophævelse af lejemål ?
>
>Huslejen er betalt den 4. og den 8. rykker udlejer samt pålægger

Er det et teoretisk eller reelt spørgsmål? Ved reelt er det da vigtigt at
fortælle hvilken måned og betalingsformen f.eks. giro, bank. netbank m.m.

>rykkergebyr til næste termin. Til næste termin betales huslejen men
>ikke rykkergebyret. Udlejer rykker nu for rykkergebyret, men det
>betales ikke og lejemålet ophæves.
>
>Gode råd ønskes ?

I juni er sidste rettidige betalingsdag den 6, hvis første betalingsdag er den 1
juni. Den 6 er også den bankdag hvor udlejer kan se betalingen, men der går
gerne nogle dage inden kontoudtoget viser betalingen, alt efter betalingsform.
Det er nok sådan at betalingen først er indgået den 6 på kontoen.

Spørg udlejer hvornår han har checket sin konto og hvornår det ses at betalingen
er indgået på kontoen.

Her er reglerne for hvornår en rykker kan udsendes. (§ 93)

Stk. 2. Udlejeren kan kun hæve lejeaftalen som følge af for sen betaling, hvis
lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter, at skriftligt påkrav
herom er kommet frem til lejeren. Udlejerens påkrav skal være afgivet efter
sidste rettidige betalingsdag og skal udtrykkeligt angive, at lejeforholdet kan
ophæves, hvis lejerestancen ikke betales inden fristens udløb. § 33, stk. 3,
finder tilsvarende anvendelse. Som gebyr for påkravet kan udlejeren kræve 100
kr. + 2 pct. af det skyldige beløb ud over 1.000 kr. For 1998 og fremover
reguleres beløbet efter 1. pkt. i stedet efter udviklingen i Danmarks Statistiks
nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det
finansår, reguleringen vedrører ............Gebyret er pligtig pengeydelse i
lejeforholdet.

Har du beviser for at udlejer mindst har fået betaling den 6 juni er rykkeren og
gebyr uberettiget. Fogden vil således ikke anerkende ophævelsen.

Der mangler informationer for et bedre og meningsfuldt svar.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-06-06 19:45

> finansår, reguleringen vedrører ............Gebyret er pligtig pengeydelse
> lejeforholdet.

Og når det så ikke betales, så kan lejer vel sættes ud? På den måde er
opsigelsen vel korrekt?

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 29-06-06 12:11

On Wed, 28 Jun 2006 20:44:56 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Og når det så ikke betales, så kan lejer vel sættes ud? På den måde er
>opsigelsen vel korrekt?

Ja, naturligvis, men ophævelsens gyldighed afhænger af den oprindelige betalings
rettidighed i denne sag. Er gebyret pålagt lovligt?

Da vi nu ved det drejer sig om maj 2006 og 1 maj er en hverdag efterfulgt af 5
andre hvardage, må hævelse af beløbet=udbetaling til modtageren, den 4 maj være
den 3 hverdag efter forfaldsdagen. Det er så efter lejeloven rettidigt.
Konklusionen må være at gebyret ikke er lovligt.

Lejer har i sit kontoudtog et bevis på at beløbet er hævet den 4 maj.

Jeg er klar over at udlejere mener at når de først kan se indbetalingen på deres
konte flere dage efter, så mener de at betalingen ikke er rettidig.

Det kunne være interessant hvis der er en dom der giver udlejer eller lejer ret.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-06-06 20:45

> [...]
> den 3 hverdag efter forfaldsdagen. Det er så efter lejeloven rettidigt.
> Konklusionen må være at gebyret ikke er lovligt.

Det kræver, at lejen er forfalden den første. Lejelovens §33 siger at lejen
kan kræves betalt månedsvis forud - det kunne godt give en forfaldsdato 30.
april med sidste rettidige betalingsdag den 3. maj og så skal gebyret
betales.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 30-06-06 08:58

On Thu, 29 Jun 2006 21:45:26 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>kan kræves betalt månedsvis forud - det kunne godt give en forfaldsdato 30.
>april med sidste rettidige betalingsdag den 3. maj og så skal gebyret

I denne sag er forfaldsdagen som liselotte skrev.:

"Det er huslejen som forfaldte 1 maj som sagen omhandler."
Men du så nok ikke jeg spurgte direkte om forfaldsdagen.

Fra : Liselotte

Dato : 28-06-06 11:55

> Der mangler informationer for et bedre og meningsfuldt svar.

Det er huslejen som forfaldte 1 maj som sagen omhandler.
Den 1.ste Maj var muligvis en helligdag ?
Min indbetaling er sket via netbank hvor jeg kan se at beløbet er
trukket den 4 Maj. Betalingen er overført via et
fællesindbetalingskort, sådan et hvor kreditornummeret er på 8
cifre. Pengene er normal fremme 2 dage efter ved denne betalingsmetode.
Dvs. at Fredag 5. er dag1 og Mandag 6. er dag2 hvor udlejer kan se
betalingen. Udlejers rykker er dateret den 8. og det er denne rykker (+
en mere) hvor rykkergebyret ikke er betalt, og som udlejer nu ophæver
lejemålet med baggrund i.
Hvad gør fogeden ?

Fra : Kurt Lund

Dato : 28-06-06 16:38

"Liselotte" <liselotte@tempemail.net> skrev:

> Det er huslejen som forfaldte 1 maj som sagen omhandler.
> Den 1.ste Maj var muligvis en helligdag ?

Nej.

> [...]
> fællesindbetalingskort, sådan et hvor kreditornummeret er på 8
> cifre. Pengene er normal fremme 2 dage efter ved denne betalingsmetode.

Du har betalt rettidigt. Hvornår pengene er fremme er dig ligegyldigt, da
betalingsmetoden er anerkendt.

> [...]
> betalingen. Udlejers rykker er dateret den 8. og det er denne rykker (+
> en mere) hvor rykkergebyret ikke er betalt, og som udlejer nu ophæver

Du kontakter fogeden og dokumenterer din indbetaling, hvorefter fogeden vil
afmelde sagen. For god ordens skyld skriver du også til udlejeren, hvad du
allerede burde have gjort, at du ikke anerkender ophævelsen (og rykkeren),
da beløbet er indbetalt rettidigt.

--
Kurt Lund