/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
fra lån til tyveri .....!
Fra : Bo M Mogensen


Dato : 27-06-06 20:47

en ven af mighar lånt mit video kamera for knap 2 år siden det sidet
år har jeg så rygget for det ved tlf opkald til han tlf svare på han
mobil svare sms er beskeder på messenger - men nej det bære ikke frugt
- er det en sag for poltiet ?
--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus
http://www.hollymariecombs.dk/ ofte gratis telefoni :
http://www.voipdiscount.com/en/rates.html (husk lande kode f.eks +45 til dk)

 
 
Jesper Lund (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 27-06-06 21:03

Bo M Mogensen wrote:

> en ven af mighar lånt mit video kamera for knap 2 år siden det
> sidet år har jeg så rygget for det ved tlf opkald til han tlf
> svare på han mobil svare sms er beskeder på messenger - men nej
> det bære ikke frugt - er det en sag for poltiet ?

Nej. Men fogeden kan hjælpe dig med at få kameraet udleveret.

--
Jesper Lund



Jesper Brock (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 27-06-06 21:58


"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
news:44a18fbd$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nej. Men fogeden kan hjælpe dig med at få kameraet udleveret.

øh?? Er underslæb ikke en sag for politiet??

Straffelovens § 278:
"For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding
1) tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt, uden at
forholdet falder ind under § 277,"



--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk



Bo M Mogensen (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Bo M Mogensen


Dato : 27-06-06 22:57

On Tue, 27 Jun 2006 22:57:51 +0200, "Jesper Brock"
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

Tak skal du ha Jesper - du er genial !

>> Nej. Men fogeden kan hjælpe dig med at få kameraet udleveret.
>
>øh?? Er underslæb ikke en sag for politiet??
>
>Straffelovens § 278:
>"For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
>uberettiget vinding
>1) tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans varetægt, uden at
>forholdet falder ind under § 277,"

--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus
http://www.hollymariecombs.dk/ ofte gratis telefoni :
http://www.voipdiscount.com/en/rates.html (husk lande kode f.eks +45 til dk)

Kevin Edelvang (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 27-06-06 23:35

Jesper Brock wrote:

> øh?? Er underslæb ikke en sag for politiet??

Jooh, men i dette tilfælde er der lavet en aftale om et lån (sikkert
uden at have aftalt et hjemkomsttidspunkt. Vi er så i grænselandet
mellem underslæb og en misligholdt låneaftale. De nærmere omstændigheder
er nok så vigtige... Forestil dig f.eks., at låneren har mistet kameraet.

Mvh
Kevin Edelvang

Anders Christensen (28-06-2006)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 28-06-06 06:31

Kevin Edelvang skrev:
> Jesper Brock wrote:
>
>> øh?? Er underslæb ikke en sag for politiet??
>
> Jooh, men i dette tilfælde er der lavet en aftale om et lån (sikkert
> uden at have aftalt et hjemkomsttidspunkt. Vi er så i grænselandet
> mellem underslæb og en misligholdt låneaftale. De nærmere omstændigheder
> er nok så vigtige... Forestil dig f.eks., at låneren har mistet kameraet.

Jeg havde en tilsvarende episode for et par år siden, hvor politiet
kaldte det "lån til eje" eller noget i den stil, og sidestillede det med
tyveri.

Så de ville godt tage sig af sagen, og jeg fik sørme det computerudstyr
jeg havde lånt ud, tilbage.

Jesper Brock (28-06-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brock


Dato : 28-06-06 19:43


"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse
news:44a21405$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg havde en tilsvarende episode for et par år siden, hvor politiet kaldte
> det "lån til eje"

Præcis. Det er nemlig det, begrebet underslæb dækker over (underslæb=tage en
fremmed ting og bruge den som sin egen).

Jeg er så enig med Kevin i, at man ofte befinder sig i et grænseland mellem
underslæb og misligholdt låneaftale. Her er "låneperioden" dog to år,
hvorfor jeg mener at bevisbyrden relativt nemt bør kunne løftes.


--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk



Anders Christensen (28-06-2006)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 28-06-06 21:53

Jesper Brock skrev:
> "Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a21405$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jeg havde en tilsvarende episode for et par år siden, hvor politiet kaldte
>> det "lån til eje"
>
> Præcis. Det er nemlig det, begrebet underslæb dækker over (underslæb=tage en
> fremmed ting og bruge den som sin egen).
>
> Jeg er så enig med Kevin i, at man ofte befinder sig i et grænseland mellem
> underslæb og misligholdt låneaftale. Her er "låneperioden" dog to år,
> hvorfor jeg mener at bevisbyrden relativt nemt bør kunne løftes.

Enig, hvis det kan dokumenteres.
I min sag drejede det sig om noget computerudstyr jeg havde lånt ud, og
krævet returneret og blev lovet at få det retur et par dage senere (det
havde været lånt ud et par måneder)
Da jeg så rykkede for det blev jeg truet med vold, for jeg havde ikke
krav på noget, og de havde solgt det...

Da politiet kom ind i sagen fik de ret hurtigt fremskaffet det igen,
hvilket jo var meget heldigt.
Og jeg fik ikke tæsk :)

Bo M Mogensen (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Bo M Mogensen


Dato : 01-07-06 18:59

On Wed, 28 Jun 2006 07:30:46 +0200, Anders Christensen
<vladimirr@vladimirr.dk> wrote:


>
>Jeg havde en tilsvarende episode for et par år siden, hvor politiet
>kaldte det "lån til eje" eller noget i den stil, og sidestillede det med
>tyveri.
>
>Så de ville godt tage sig af sagen, og jeg fik sørme det computerudstyr
>jeg havde lånt ud, tilbage.

ok det lyder jo godt !

--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus
http://www.hollymariecombs.dk/ ofte gratis telefoni :
http://www.voipdiscount.com/en/rates.html (husk lande kode f.eks +45 til dk)

Bo M Mogensen (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Bo M Mogensen


Dato : 01-07-06 18:59

On Wed, 28 Jun 2006 00:34:31 +0200, Kevin Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

>. Forestil dig f.eks., at låneren har mistet kameraet.

Det har jeg f.esk meget nemt ved at forestille mig eller at det slet
og ret er gået i stykker og ham jeg har lånt det til - er frygteligt
ked af at skulle erstatte ... eller betale for rep.

men det skal han well hvis han har mistet min egendom eller ødelagt
den ?

--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus
http://www.hollymariecombs.dk/ ofte gratis telefoni :
http://www.voipdiscount.com/en/rates.html (husk lande kode f.eks +45 til dk)

Kevin Edelvang (02-07-2006)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 02-07-06 22:15

Bo M Mogensen wrote:

> Det har jeg f.esk meget nemt ved at forestille mig eller at det slet
> og ret er gået i stykker og ham jeg har lånt det til - er frygteligt
> ked af at skulle erstatte ... eller betale for rep.
>
> men det skal han well hvis han har mistet min egendom eller ødelagt
> den ?

Ja. Men det har i givet fald ikke spor med underslæb at gøre, og du vil
kun kunne vinde din ret gennem et civilt søgsmål. Danske Lov 5-8-1 slår
det gældende princip fast, at hvad man låner, skal man aflevere tilbage
i samme stand eller erstatte det fuldkomment.

Mvh
Kevin Edelvang

Bo M Mogensen (03-07-2006)
Kommentar
Fra : Bo M Mogensen


Dato : 03-07-06 10:55

On Sun, 02 Jul 2006 23:15:10 +0200, Kevin Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Ja. Men det har i givet fald ikke spor med underslæb at gøre, og du vil
>kun kunne vinde din ret gennem et civilt søgsmål. Danske Lov 5-8-1 slår
>det gældende princip fast, at hvad man låner, skal man aflevere tilbage
>i samme stand eller erstatte det fuldkomment.

tak skal du ha jeg har lige udfærdiget et brev til ham som jeg sender
anbefalet og med fax til hans arbejdes plads .... men jeg er nu ret
sikker på han holder mig hænd for ellers ville han jo bare have
afleveret det ved mine talrige hendvendelser - men strengt taget så
har jeg jo ikke noget bevis for han nogen sinde har lånt det - så hvis
han nægeter ?

--
MvH Bo M Mogensen
Holly Marie Combs The greatest Holly&Chamred (about 1gb)
multimedia page on the net http://www.hollymariecombs.dk/ + ofte gratis telefoni :
http://www.voipdiscount.com/en/rates.html (husk lande kode f.eks +45 til dk)

Bo M Mogensen (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Bo M Mogensen


Dato : 27-06-06 22:56

On Tue, 27 Jun 2006 22:03:16 +0200, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:

>> det bære ikke frugt - er det en sag for poltiet ?
>
>Nej. Men fogeden kan hjælpe dig med at få kameraet udleveret.

ok hvordan gør jeg det rent praktisk ?

--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus
http://www.hollymariecombs.dk/ ofte gratis telefoni :
http://www.voipdiscount.com/en/rates.html (husk lande kode f.eks +45 til dk)

Codexx (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 27-06-06 23:53


Bo M Mogensen skrev:

> On Tue, 27 Jun 2006 22:03:16 +0200, "Jesper Lund"
> <usenet@jesperlund.com> wrote:
>
> >> det bære ikke frugt - er det en sag for poltiet ?
> >
> >Nej. Men fogeden kan hjælpe dig med at få kameraet udleveret.
>
> ok hvordan gør jeg det rent praktisk ?

Du retter henvendelse til fogedretten i den by hvor din ven bor. Hvis
han er komplet "forsvundet" (ukendt opholdsadresse) skal du henvende
dig hos fogeden i byen hvor han sidst havde bopæl/ophold.

Fogeden vil ved en såkaldt "umiddelbar fogedforretning" kunne sætte
dig i besiddelse af kameraet. Fogeden tager simpelthen ud og henter
det.

For at en umiddelbar fogedforretning vil blive accepteret af fogeden,
skal du have dokumentation for at du er retmæssig indehaver af
kameraet (købskvittering eller lign.), samt at din "ven" har modtaget
krav om tilbagelevering af det lånte. Det vil derfor nok være en
fordel, hvis du skriver et almindeligt brev med krav om omgående
tilbagelevering, som du sender anbefalet til ham. Det er nok lidt
nemmere at føre som bevis end diverse skærmprint fra Messenger

Der findes sikkert en advokatvagt eller retshjælp i din kommune der
kan hjælpe dig med det praktiske.

Nægter fogeden at foretage en umiddelbar fogedforretning, for eksempel
fordi du ikke kan godtgøre at kameraet rent faktisk tilhører dig, må
du omkring de almindelige domstole. Her skal du have fat i en advokat.

//Bacher


Bo M Mogensen (01-07-2006)
Kommentar
Fra : Bo M Mogensen


Dato : 01-07-06 18:59

On 27 Jun 2006 15:52:38 -0700, "Codexx" <jensbacher@hotmail.com>
wrote:

>
>Bo M Mogensen skrev:
>
>> On Tue, 27 Jun 2006 22:03:16 +0200, "Jesper Lund"
>> <usenet@jesperlund.com> wrote:
>>
>> >> det bære ikke frugt - er det en sag for poltiet ?
>> >
>> >Nej. Men fogeden kan hjælpe dig med at få kameraet udleveret.
>>
>> ok hvordan gør jeg det rent praktisk ?
>
>Du retter henvendelse til fogedretten i den by hvor din ven bor. Hvis
>han er komplet "forsvundet" (ukendt opholdsadresse) skal du henvende
>dig hos fogeden i byen hvor han sidst havde bopæl/ophold.

jamen jeg ved hvor han bor ...
>
>Fogeden vil ved en såkaldt "umiddelbar fogedforretning" kunne sætte
>dig i besiddelse af kameraet. Fogeden tager simpelthen ud og henter
>det.

jamen det lyder da dejligt nemt :))

>
>For at en umiddelbar fogedforretning vil blive accepteret af fogeden,
>skal du have dokumentation for at du er retmæssig indehaver af
>kameraet (købskvittering eller lign.),

ja se det har jeg jeg jo ikke mere da jeg kun gemmer kviteringen så
længe som garentien dægger :/ ?

> samt at din "ven" har modtaget
>krav om tilbagelevering af det lånte. Det vil derfor nok være en
>fordel, hvis du skriver et almindeligt brev med krav om omgående
>tilbagelevering, som du sender anbefalet til ham. Det er nok lidt
>nemmere at føre som bevis end diverse skærmprint fra Messenger

ja det lyder fornuftigt :)

>
>Der findes sikkert en advokatvagt eller retshjælp i din kommune der
>kan hjælpe dig med det praktiske.

Puhh tænke tænke nu kender jeg jo så mange mennesker lur mig om der
ikke er en advokat i mellem - ja jeg kender hendes statesns museums
for kunst men jeg tror ikke lige hun lavder den slags :)

>
>Nægter fogeden at foretage en umiddelbar fogedforretning, for eksempel
>fordi du ikke kan godtgøre at kameraet rent faktisk tilhører dig, må
>du omkring de almindelige domstole. Her skal du have fat i en advokat.

ok .... ja det er jo godt nok meget at gøre ud af et 11 år gamelt
video 8 kamera - men nu stadigt et udemærket kamera .... Det kan også
godt være jeg er blevet lidt stejl fordi han slet og ret igonorere mig
- jeg har trods alt kendt ham siden vi var børn i 68 - havde han nu
bare sagdet det var væk gået i stykker eller gjort et_eller_andet så
havde det været en anden sag.

men kan han ikke bare benægte han nogen sinde har lånt det ?

Der kan jeg nemlig huske en en gang hvor jeg indleverede en computer
med en Harddisk der skulle i - hvor Harddisken forsvandt fra
forhandleren - nå vi trak det frem og tilbage i forbruge styrelsen -
der til sidst konkludrrede at det var et vidnes sprgm. og en sag for
poltiet well jeg ringede så til Rønne Polti der sagde at forhandleren
ikke selv kunne gøre for det - og jeg var velkommen til at anken hans
beslutning !

--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus
http://www.hollymariecombs.dk/ ofte gratis telefoni :
http://www.voipdiscount.com/en/rates.html (husk lande kode f.eks +45 til dk)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408935
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste