/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
cx 500
Fra : M.P.


Dato : 27-06-06 20:52

Hej.
Er der nogen der ved om gearingen på baghjulet på en CX500 og en CX605 er
forskellig?
Evt, hvad er forholdet i gearingen?
Jeg har en GL500 silverwing og kunne godt tænke mig en højere gearing så
omdrejningerne kom lidt ned.

Mogens



 
 
Ukendt (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-06-06 21:11


M.P. skrev i meddelelsen <44a18c75$0$90528$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Hej.
>Jeg har en GL500 silverwing og kunne godt tænke mig en højere gearing så
>omdrejningerne kom lidt ned.


Men det ville cx motoren nok ikke bryde sig om. Det er en udpræget
misforståelse at geare 2 cylindrede motorer højt. Det er ikke godt for
benzinøkonomien, og lejerne i motoren, samt tandhjul i gearkassen belastes
med mere pulserende træk :-/

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Perminator (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 27-06-06 22:08

Hej Orla!

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:44a19678$0$90460$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> M.P. skrev i meddelelsen
> <44a18c75$0$90528$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>>Hej.
>>Jeg har en GL500 silverwing og kunne godt tænke mig en højere gearing så
>>omdrejningerne kom lidt ned.
>
>
> Men det ville cx motoren nok ikke bryde sig om. Det er en udpræget
> misforståelse at geare 2 cylindrede motorer højt. Det er ikke godt for
> benzinøkonomien, og lejerne i motoren, samt tandhjul i gearkassen belastes
> med mere pulserende træk :-/
>
> --
> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Jeg deler generelt din betænkelighed ved opgearing,og dine argumenter. Jeg
har i et andet indlæg beskrevet, hvordan man opgearer en CX500. I dette
tilfælde tror jeg at din betænkelighed er af mindre betydning. Igen
refererer jeg til CX-klubbens tekniske konsulenter, som anbefaler den
skitserede ændring.
Mine modargumenter til dig for CXeren er at:

Der er aldrig nogen der har haft gearkasseproblemer. Det er vist den samme
gearkasse, uanset om det er en CX500 std, eller en CX650 Turbo.
Gearkasseproblemer på en CX er uhørt.

Det er en kendt sag at CX500 er ualmindeligt lavt gearet. Dette har
skyldtes kombinationen i starten af 80érne af en omdrejningsvillig motor som
samtidig var økonomisk. Den slåssede dengang med fx trecylindrede totaktere
i at lægge fra lyskrydsene.

I dag tror jeg at typiske CX / GL ejere, jeg selv indbefattet har mere fokus
på touring frem for ræs.
Så jeg tror at den skitserede modifikation er ubetænkelig i teknisk
henseende. Men det er kun fordi der er tale om CX / GL500!
venlig hilsen
--

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057




Perminator (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 27-06-06 21:36

Hej Mogens!

"M.P." <mogens@s-pedersen.dk> skrev i en meddelelse
news:44a18c75$0$90528$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
> Er der nogen der ved om gearingen på baghjulet på en CX500 og en CX605 er
> forskellig?
> Evt, hvad er forholdet i gearingen?
> Jeg har en GL500 silverwing og kunne godt tænke mig en højere gearing så
> omdrejningerne kom lidt ned.
>
> Mogens

Den har jeg et bøj på, som vi siger i Jylland.
Jeg var på CX-klubbens skruekursus i Brønderslev hos Jan Glavind og Co. i
februar.
Her var det samme spørgsmål om 500ernes mange omdrejninger oppe.
Løsningen skal ikke findes henne ved baghjulet eller iøvrigt i kardanen
eller gearkassen.
CX650 har en højere gearing (vistnok ca 20%, jeg er lidt usikker).
Løsningen for CX500 + GL500 er at montere et sæt primærtandhjul fra en 650er
foran på motoren, dvs. på krumtappen og på koblingen (indgangen til
gearkassen), som sidder til venstre for krumtappen, set forfra. Det er det
helt ideelle sted at geare om på en kardancykel. Når man alligvel har
taget fronten af motoren, skal sien til oliepumpen, samt karret under denne
ubetinget renses. Mange CXere er døde på grund af forstoppelse i
oliepumpens sugeside, typisk efter nogle prygl og en efterfølgende
motorbremsning ned af bakke. Check ud med CX-klubbens tekniske konsulenter.
Hvis du lokaliserer et ekstra sæt 650-tandhjul er jeg også interesseret.
Du finder klubbens link i mit DFM-profil. Hvis du vil se de eksklusive
sider kan du sende mig en mail.
venlig hilsen
--

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057




Mogens P. (27-06-2006)
Kommentar
Fra : Mogens P.


Dato : 27-06-06 23:01

> Løsningen for CX500 + GL500 er at montere et sæt primærtandhjul fra en
> 650er foran på motoren, dvs. på krumtappen og på koblingen (indgangen til
> gearkassen), som sidder til venstre for krumtappen, set forfra. Det er
> det helt ideelle sted at geare om på en kardancykel.

Tak for svaret.

Nu drejer det sig bare om at finde disse tandhjul.....
Mon nogen har et bud på hvor man kan det...

Mogens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408537
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste