|
| Kobling og Vario Fra : Burger |
Dato : 27-06-06 20:34 |
|
Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig og beskrive hvad der sker og hvilken
betydning det har på scooterens acceleration og top speed, hvis man:
1: Monterer en hårdere koblingsfjeder end standard
2: Monterer en blødere koblingsfjeder end standard
3: Monterer lettere kugler i varioen
4: Monterer tungere kugler i varioen
På forhånd tak
Burger
| |
Allan Riise (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Allan Riise |
Dato : 27-06-06 20:46 |
|
Burger wrote:
> Hej
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig og beskrive hvad der sker og hvilken
> betydning det har på scooterens acceleration og top speed, hvis man:
>
>
> 1: Monterer en hårdere koblingsfjeder end standard
Sværere at få op i højgear, kræver mere motorkraft, vil køre med lavere
omdrejninger udroslet og langsommere.
> 2: Monterer en blødere koblingsfjeder end standard
Det omvendte af ovenstående, flere omdrejninger (Hvis skiven er pillet)
hurtigere oppe i fart, men mindre tophastighed.
> 3: Monterer lettere kugler i varioen
Sværere at få op i højgear, kræver mere motorkraft, vil køre med lavere
omdrejninger udroslet og langsommere.
> 4: Monterer tungere kugler i varioen
Det omvendte af ovenstående, flere omdrejninger (Hvis skiven er pillet)
hurtigere oppe i fart, men mindre tophastighed.
--
Allan Riise
| |
Brian (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 27-06-06 21:12 |
|
"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:44a18ae5$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> 2: Monterer en blødere koblingsfjeder end standard
>
> Det omvendte af ovenstående, flere omdrejninger (Hvis skiven er pillet)
> hurtigere oppe i fart, men mindre tophastighed.
Hvorfor mindre tophastighed, "slut-gearingen" er jo den samme?
| |
Allan Riise (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Allan Riise |
Dato : 27-06-06 21:26 |
|
Brian wrote:
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a18ae5$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>> 2: Monterer en blødere koblingsfjeder end standard
>>
>> Det omvendte af ovenstående, flere omdrejninger (Hvis skiven er
>> pillet) hurtigere oppe i fart, men mindre tophastighed.
>
> Hvorfor mindre tophastighed, "slut-gearingen" er jo den samme?
Man kan risikere at motoren først rammer omdrejningsbegrænsningen inden
slutgearingen.
--
Allan Riise
| |
Brian (28-06-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 28-06-06 10:05 |
|
"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:44a1944f$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>> 2: Monterer en blødere koblingsfjeder end standard
>>>
>>> Det omvendte af ovenstående, flere omdrejninger (Hvis skiven er
>>> pillet) hurtigere oppe i fart, men mindre tophastighed.
>>
>> Hvorfor mindre tophastighed, "slut-gearingen" er jo den samme?
>
> Man kan risikere at motoren først rammer omdrejningsbegrænsningen inden
> slutgearingen.
Med en blødere fjeder rammer den vel slutgearing før end med standard
fjederen. Er den "blød nok" så gearer den vel endda "max" lige efter
tilkobling...
| |
dan (27-06-2006)
| Kommentar Fra : dan |
Dato : 27-06-06 21:17 |
| | |
|
|