Kobling og Vario
Fra : Burger

Dato : 27-06-06 20:34

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig og beskrive hvad der sker og hvilken
betydning det har på scooterens acceleration og top speed, hvis man:

1: Monterer en hårdere koblingsfjeder end standard

2: Monterer en blødere koblingsfjeder end standard

3: Monterer lettere kugler i varioen

4: Monterer tungere kugler i varioen

På forhånd tak

Burger

Fra : Allan Riise

Dato : 27-06-06 20:46

Burger wrote:
> [...]
> betydning det har på scooterens acceleration og top speed, hvis man:
>

> 1: Monterer en hårdere koblingsfjeder end standard

Sværere at få op i højgear, kræver mere motorkraft, vil køre med lavere
omdrejninger udroslet og langsommere.

> 2: Monterer en blødere koblingsfjeder end standard

Det omvendte af ovenstående, flere omdrejninger (Hvis skiven er pillet)
hurtigere oppe i fart, men mindre tophastighed.

--
Allan Riise

Fra : Brian

Dato : 27-06-06 21:12

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Det omvendte af ovenstående, flere omdrejninger (Hvis skiven er pillet)
> hurtigere oppe i fart, men mindre tophastighed.

Hvorfor mindre tophastighed, "slut-gearingen" er jo den samme?

Fra : Allan Riise

Dato : 27-06-06 21:26

Brian wrote:
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor mindre tophastighed, "slut-gearingen" er jo den samme?

Man kan risikere at motoren først rammer omdrejningsbegrænsningen inden
slutgearingen.

--
Allan Riise

Fra : Brian

Dato : 28-06-06 10:05

> Man kan risikere at motoren først rammer omdrejningsbegrænsningen inden
> slutgearingen.

Med en blødere fjeder rammer den vel slutgearing før end med standard
fjederen. Er den "blød nok" så gearer den vel endda "max" lige efter
tilkobling...

Fra : dan

Dato : 27-06-06 21:17

Jeg plejer at kigge på denne lille animation.
http://www.teamcalamari.com/zuma/variator.html
Og denne forklaring.
http://www.flexistentialist.org/archives/2003/10/27/cvt_basics_const.shtml

Hent gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda