Hvad har jeg krav på?
Fra : RF

Dato : 27-06-06 19:06

Hejsa,

Jeg blev for lidt over tre et halvt år siden ansat på timebasis i en
virksomhed. Virksomheden er arrangør af en større event i DK, som primært
baserer sig på frivillig arbejdskraft.

Da eventen første år skulle til at løbe af staben, blev jeg fortalt, at det
var normal kotume at ansatte i virksomheden lagde et antal timer som
frivillig arbejdskraft. De vidste godt at det var sent at sige, så jeg kunne
vælge at lade være (hvilket jeg opfattede som dette år). Jeg tænkte dog, at
hvis alle gjorde dette, burde jeg også.

Virksomheden ændrede efter eventen struktur, således at virksomheden blev
udskilt fra eventen, og sidenhen har udlejet de ansatte til eventen.

Jeg fandt i år, ad bagveje, ud af, at ingen af de fastansatte lægger nogle
timer til frivilligt arbejde, men at de som kompensation for eventuel
overarbejdstid får nogle feriedage (i omegnen af tre uger).

Dette konfronterede jeg min chef med, idet jeg var blevet givet det indtryk,
at alle i solidaritet lagde et antal timer som frivilligt arbejde, hvilket
ingen så faktisk gjorde. Tværtimod fik de kompensation for det overarbejde
de måtte lægge, således at de i det mindste får noget for den tid de bruger.
Han fortalte mig, at det med det frivillige arbejde var noget, der hørte det
gamle til, og at ingen under den nye struktur, hvilken er godt to et halvt
år gammel, lagde nogle timer til frivilligt arbejde, og at alle blev "lejet"
ud til eventen, men at han da ville undersøge det.

Jeg sidder ærlig talt og føler mig lidt røvrendt, fordi jeg for det første
blev givet et indtryk af at alle i solidaritet lagde nogle timer som
frivillig, hvilket ingen så gjorde, men at de tværtimod fik kompensation for
den tid de måtte arbejde over i form af ferie, hvilket jeg ikke gør, og for
det andet fordi virksomheden jo faktisk har "lejet" mig ud til eventen og
samtidig tjent penge på mig, uden at nogen har fortalt mig hvordan det
hænger sammen. Jeg troede at jeg arbejede frivilligt for eventen, men jeg
arbejder jo derimod frivilligt for virksomheden, der så "videresælger" mig
til eventen, og dermed tjener penge på det.

Mit spørgsmål er hvad jeg kan gøre ved det? Har jeg krav på at få penge
tilbage fra den tid jeg har lagt som frivilligt arbejde? Reelt har de jo
faktisk fortalt mig et og gjort noget andet.

Håber I kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-06-06 01:00

"RF" <news.sunsite@mailme.dk> writes:

> [...]
> timer til frivilligt arbejde, men at de som kompensation for eventuel
> overarbejdstid får nogle feriedage (i omegnen af tre uger).

3 uger ekstra ???

> [...]
> år gammel, lagde nogle timer til frivilligt arbejde, og at alle blev "lejet"
> ud til eventen, men at han da ville undersøge det.

Du er lidt naiv...

> [...]
> arbejder jo derimod frivilligt for virksomheden, der så "videresælger" mig
> til eventen, og dermed tjener penge på det.

Hvordan de ting fungerer er dit mindste problem... De er ikke
vigtige. Din arbejdsgiver *er* firmaet og ikke eventen, uanset hvad de
siger... Er du utilfreds over at de lejer dig ud kan du jo sige op, men
det er der ellers ikke noget problem i. Alle vikar-bureauer fungerer
f.eks. på den måde.

Du skal lige svare på flg:

1) Har du en ansættelses-kontrakt (5000 kr ned i lommen)?

2) Hvad består arbejdet af?

3) Hvad er din normale løn og arbejdstid pr. uge?

Du skal *HELT* sikkert have (måske din normale) løn for det frivillige
arbejde du har gjort. Det er jo dem der har sendt dig ud at løse en
opgave og ikke noget du på eget initiativ har fundet på....

Hvis ikke du får tilkendt din normale løn, så skal du have en løn som
nogenlunde følger en overenskomst indenfor området eller iøvrigt en løn
der passer til arbejdets art og indhold. Men jeg vil mene at du skal
have din normale løn.

> Mit spørgsmål er hvad jeg kan gøre ved det? Har jeg krav på at få penge
> tilbage fra den tid jeg har lagt som frivilligt arbejde? Reelt har de jo
> faktisk fortalt mig et og gjort noget andet.

De har snydt dig godt og grundigt... Du har krav på godtgørelse. Det er
totalt uprofessionelt.......

Du får brug for en advokat der kan køre din sag for dig. Det virker ikke
som om du er med i nogen fagforening eller andet der kan hjælpe dig.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : RF

Dato : 28-06-06 09:49

"Martin "Jørgensen"" <hotmail_spam@hotmail.com> wrote in message
> "RF" <news.sunsite@mailme.dk> writes:
<snip snap>
> 3 uger ekstra ???

Ja, de får et antal betalte feriedage eksra, svarende til omkring 3 uger,
som jeg har forstået det.

> Du er lidt naiv...

Hvorfor? Jeg har jo ikke andet end min chefs ord, hvilket jeg så ikke stoler
på 100%.

> Du skal lige svare på flg:
>
> 1) Har du en ansættelses-kontrakt (5000 kr ned i lommen)?

Ikke noget stort, da det er et studiejob. Dvs. noget i retning af "Tillykke
du er ansat x timer om ugen til y timeløn"

> 2) Hvad består arbejdet af?

IT arbejde

> 3) Hvad er din normale løn og arbejdstid pr. uge?

Omtrent 16 timer

> De har snydt dig godt og grundigt... Du har krav på godtgørelse. Det er
> totalt uprofessionelt.......

Kan kun være enig.

> Du får brug for en advokat der kan køre din sag for dig. Det virker ikke
> som om du er med i nogen fagforening eller andet der kan hjælpe dig.

Jeg har snakket fagforeningen, der sagde jeg også skulle have pengene, og at
de ikke måtte gøre det på den måde de gjorde. De ville gerne gå videre med
det for mig, hvis det blev aktuelt.

Mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Ronni

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-06-06 00:26

> [...]

> <snip snap>
>
> Ja, de får et antal betalte feriedage eksra, svarende til omkring 3 uger,

Ok, den event er åbenbart meget vigtig for firmaet.

> Hvorfor? Jeg har jo ikke andet end min chefs ord, hvilket jeg så ikke stoler
> på 100%.

1) Den mest "ujuridiske" forklaring.

Jamen har du nogensinde før hørt nogen der arbejder gratis, fordi andre
gør det? Der er ingen der arbejder gratis i DK (medmindre man er
selvstændig/iværksætter, men det er noget andet - i sidste ende skulle
man jo gerne alligevel høste et overskud for sit "arbejde"). Selv
arbejdsgivere der lyver og bedrager deres polske lønmodtagere og giver
dem 10-35 kr i timen får pludseligt problemer når sagerne bliver
opdaget. Jeg tror ikke polakkerne plejer at køre retssager, men det gør
de danske fagforeninger, så dem der snyder bliver straffet
økonomisk. Man vil ikke have at de presser priserne på den danske
arbejdskraft. Og 0 kr i timen er jo bare endnu værre... Det er klart
urimeligt, det ved enhver...

2) Den mere "juridiske" forklaring.

Det er helt i strid med din ansættelseskontrakt... Din chef kan ikke
bare ændre sådan noget uden videre. Du skal have en ny kontrakt, hvis
din løn ændrer sig... Det er sten-sikkert. Arbejde = arbejde... Sådan er
det. Han kan ikke undskylde sig med at det er "frivilligt", fordi du er
jo nærmest blevet narret til det.

Eller det lyder til at du er blevet "presset" til at arbejde gratis, vel
fordi du gerne ville fortsætte dit job og de forventede vel at du
arbejdede gratis... Nu ved jeg ikke om den event f.eks. skulle være
noget ifb. med Roskilde festivalen eller lignende, men hvis det at
deltage på den event bare indebar at drikke øl og lignende, så kan du
selvfølgelgt ikke forlange løn. Men når du skriver at din arbejdskraft
er blevet lejet ud, så er sagen 100% klar og jeg går også udfra at du
reelt set har arbejdet og produceret noget (50% fornøjelse og 50%
arbejde ville nok alligevel også give 100% løn)...

> Ikke noget stort, da det er et studiejob. Dvs. noget i retning af "Tillykke
> du er ansat x timer om ugen til y timeløn"

Nå, ok... Ærgerligt. Vigtigt "sub-spørgsmål": Står der noget om nogen
overenskomst eller lignende i kontrakten? Noget om funktionærloven?
Bliver der henvist til noget andre steder?

> IT arbejde

> Omtrent 16 timer

Hmm... Jeg overvejer lidt om du mon er funktionær.... Jeg har sådan en
kategori der hedder teknisk/klinisk arbejde og tror godtnok ikke IT-folk
kommer derunder. Men man ved aldrig.

Du opfylder de 2 andre krav til at være funktionær... Disse har krav på
løn under sygdom m.m..... Og der gælder nogle regler omkring
opsigelsesvarsel, hvor man også skal have løn i - ihvertfald for normalt
fastløns-ansatte.

> [...]
> de ikke måtte gøre det på den måde de gjorde. De ville gerne gå videre med

Det skal du helt sikkert lade dem gøre... Der er faktisk ikke rigtigt
nogen tvivl her tror jeg... Du burde forhåbentligt forholdsvist let
kunne få de penge, når din arbejdsgiver bliver ringet op af en der gerne
vil høre nærmere om den sag....

Så burde han indse at han nok hellere bare skal betale, hurtigst
muligt... Hvis du er funktionær, som jeg godtnok ikke tror - men så
ville du tilmed kunne høste en del ekstra penge i form af erstatning. Er
du indenfor en overenskomst, har de nok noget tilsvarende. Er du udenfor
overenskomst, er det ikke så godt... Så får du måske kun det ekstra du
er blevet snydt for, uden noget ekstra.

*HVIS* du er funktionær:
---------------------
Lidt over 3,5 år = Opsigelsesvarsel på 4 mdr.

Jeg overvejer lidt om det er så grov misligholdelse fra arbejdsgivers
side, at det kan medføre krav på erstatning = 3 mdr. løn + "det
løse"... Men det gælder kun funktionærer (prøv spørg fagforeningen om det)

Det sidste tror jeg som sagt godtnok ikke gælder for dig... Jeg kunne
dog under alle omstændigheder godt forestille mig, at var det mig der
stod i den situation så ville jeg ikke gide at arbejde det sted
længere. Og så kunne jeg evt. finde på at skride en dag hvor lokummet
virkeligt brændte på, tæt på en deadline og gerne et tidspunkt hvor mange
havde ferie, så de kunne lære at behandle folk ordentligt.

Den sag er lidt for "speget" til mig (og nogen andre herinde også, tror
jeg), til at kunne give dig noget mere konkret. Men det er da fint at du
har en fagforening at gå til. Man betaler dem jo netop for at hjælpe til
i den slags sager her.

Best regards
Martin Jørgensen