|
| Forskel mellem garanti og reklamationsret Fra : Martin |
Dato : 27-06-06 15:41 |
|
Jeg har en mac, som desværre er gået i stykker. Computeren er kun 1 år
og 2. mdr. gammel.
Har prøvet at ringe til apple, som siger at jeg skal indlevere den til
officeline, som vil kigge på computeren, for derefter at tage stilling
til om jeg eller apple skal betale for reparationen. Apple siger, at
garantien er udløbet, men det er reklamationsretten jo ikke.
Er dette rimeligt. Computeren er ikke mishandlet på nogen måde, pluselig
ville den ikke længere starte. Jeg ved, at det ikke skyldes et software
problem.
Kan jeg ikke med rimelighed forvente, at deres produkt ikke går i
stykker allerede.
/Martin
PS. Hvilke rettigheder kan jeg påråbe mig, når jeg igen forsøger at
ringe til dem i morgen?
| |
Eliasen (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Eliasen |
Dato : 27-06-06 15:51 |
|
"Martin" <none@nospam.dk> wrote in message
news:44a1437a$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har en mac, som desværre er gået i stykker. Computeren er kun 1 år
> og 2. mdr. gammel.
<SNIP>
> PS. Hvilke rettigheder kan jeg påråbe mig, når jeg igen forsøger at
> ringe til dem i morgen?
Du behøver såmænd blot fortælle dem, at du har anvendt Mac'en som den
var beregnet til at blive anvendt, så du antager, at fejlen var tilstede
ved købstidspunktet. Dermed er bolden spillet tilbage på deres
banehalvdel.
--
Eliasen
| |
per christoffersen (27-06-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 27-06-06 15:54 |
|
"Martin" <none@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:44a1437a$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> PS. Hvilke rettigheder kan jeg påråbe mig, når jeg igen forsøger at ringe
> til dem i morgen?
Når garantien er udløbet, er det ikke en sag mellem Apple og dig.
Det er en sag mellem Offiiceline (hvor jeg formoder du har købt den) og dig.
Reklamationsretten skal nemlig udøves overfor sælger og ikke producent.
Overfor Officeline kan du påberåbe dig almindelige mangelsbeføjelser, - dvs.
at varen skal leve op til det forventelige.
Du kan få det lielle lynkursus i Købelove her:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/
(Forbrugerstyrelsens website)
/Per
| |
Martin (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 27-06-06 16:28 |
|
Jeg har købt den over nettet i apple store. Men det gør vel ingen
forskel. Købeloven gælder vel også for dem
Men eftersom jeg ikke har tabt computeren, hældt vand i den eller
lignende, må jeg vel kunne påråbe mig reklamationsretten.
> "Martin" <none@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a1437a$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>PS. Hvilke rettigheder kan jeg påråbe mig, når jeg igen forsøger at ringe
>>til dem i morgen?
>
>
> Når garantien er udløbet, er det ikke en sag mellem Apple og dig.
> Det er en sag mellem Offiiceline (hvor jeg formoder du har købt den) og dig.
> Reklamationsretten skal nemlig udøves overfor sælger og ikke producent.
>
> Overfor Officeline kan du påberåbe dig almindelige mangelsbeføjelser, - dvs.
> at varen skal leve op til det forventelige.
> Du kan få det lielle lynkursus i Købelove her:
> http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/
> (Forbrugerstyrelsens website)
>
> /Per
>
>
| |
per christoffersen (27-06-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 27-06-06 16:48 |
|
"Martin" <none@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:44a14e62$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har købt den over nettet i apple store. Men det gør vel ingen forskel.
> Købeloven gælder vel også for dem
Det gør den. Men det er sælger du skal henvende dig til.
Hvem står bag Apple store?
> Men eftersom jeg ikke har tabt computeren, hældt vand i den eller
> lignende, må jeg vel kunne påråbe mig reklamationsretten.
Fremgangsmåden er nok at forklare, at du ikke har misbrugt mac-en på nogen
måde, men kun behandlet den på normal vis.
Sælger skal realitetsbehandle sagen, dvs. undersøge mac-en for at finde
fejlen.
Er der ingen fejl (eller skyldes fejlen ikke en mangel ved varen), kan de
opkræve et rimeligt undersøgelsesgebyr, hvis de oplyser om dette inden.
/Per
| |
Martin (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 27-06-06 18:04 |
|
Jeg har siden sjusset mig frem til, at denne fejl er MEGET almindelig
ved applecomputere.
http://www.the-set.com/index.php?id=1
Kan dog ikke finde nogle danske erfaringer
Stiller dette faktum mig bedre eller dårligere?
Martin
per christoffersen wrote:
> "Martin" <none@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:44a14e62$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Jeg har købt den over nettet i apple store. Men det gør vel ingen forskel.
>>Købeloven gælder vel også for dem
>
>
> Det gør den. Men det er sælger du skal henvende dig til.
> Hvem står bag Apple store?
>
>
>>Men eftersom jeg ikke har tabt computeren, hældt vand i den eller
>>lignende, må jeg vel kunne påråbe mig reklamationsretten.
>
>
> Fremgangsmåden er nok at forklare, at du ikke har misbrugt mac-en på nogen
> måde, men kun behandlet den på normal vis.
> Sælger skal realitetsbehandle sagen, dvs. undersøge mac-en for at finde
> fejlen.
> Er der ingen fejl (eller skyldes fejlen ikke en mangel ved varen), kan de
> opkræve et rimeligt undersøgelsesgebyr, hvis de oplyser om dette inden.
>
> /Per
>
>
| |
Henrik Madsen (28-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Madsen |
Dato : 28-06-06 08:30 |
|
Martin <none@nospam.dk> writes:
> Jeg har en mac, som desværre er gået i stykker. Computeren er kun 1 år
> og 2. mdr. gammel.
>
> Har prøvet at ringe til apple, som siger at jeg skal indlevere den til
> officeline, som vil kigge på computeren, for derefter at tage stilling
> til om jeg eller apple skal betale for reparationen. Apple siger, at
> garantien er udløbet, men det er reklamationsretten jo ikke.
Apple mener åbenbart at de kan nøjes med 1 års reklamationrat.
"10.1 Alle nye Hardwareprodukter fra Apple leveres med et års
begrænset kontraktlig reklamationsret på materiale- og
produktionsfejl."
> Kan jeg ikke med rimelighed forvente, at deres produkt ikke går i
> stykker allerede.
Jo.
> PS. Hvilke rettigheder kan jeg påråbe mig, når jeg igen forsøger at
> ringe til dem i morgen?
Det er lidt svært at tyde. Men det ser ud til du har købt din computer
i Irland og dermed mener de sikkert at de danske 2 års returret ikke
gælder. Om det er en lovlig metode for hvad der ligner en dansk
butik ved jeg ikke.
--
Højt Skum
Henrik Madsen
| |
per christoffersen (28-06-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 28-06-06 08:32 |
|
"Henrik Madsen" <news@henrikINGENSPAMmadsen.net> skrev i en meddelelse
news:m3r719n3ev.fsf@henrikINGENSPAMmadsen.net...
> Det er lidt svært at tyde. Men det ser ud til du har købt din computer
> i Irland og dermed mener de sikkert at de danske 2 års returret ikke
> gælder. Om det er en lovlig metode for hvad der ligner en dansk
> butik ved jeg ikke.
Hvis man skal mene noget fornuftigt om det, så er det strengt nødvendigt med
et link til netbutikken.
Det er det også hvis det skal klarlægges, hvem der har
mangelsforpligtigelserne.
/Per
| |
Peter Makholm (28-06-2006)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 28-06-06 08:42 |
|
Henrik Madsen <news@henrikINGENSPAMmadsen.net> writes:
> Apple mener åbenbart at de kan nøjes med 1 års reklamationrat.
>
> "10.1 Alle nye Hardwareprodukter fra Apple leveres med et års
> begrænset kontraktlig reklamationsret på materiale- og
> produktionsfejl."
Jeg bryder mig ikke om udformningen af Apple Stores
handelsbetingelser, men de skriver faktisk at man ved forbrugerkøb har
den lovbefalede reklamationsret.
Se i slutningen af afsnit 10.5 og i øvrigt afsnit 11.
--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun
http://hacking.dk | -- Linus Torvalds
| |
Henrik Madsen (28-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Madsen |
Dato : 28-06-06 08:46 |
|
"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:
> "Henrik Madsen" <news@henrikINGENSPAMmadsen.net> skrev i en meddelelse
> news:m3r719n3ev.fsf@henrikINGENSPAMmadsen.net...
>
>> Det er lidt svært at tyde. Men det ser ud til du har købt din computer
>> i Irland og dermed mener de sikkert at de danske 2 års returret ikke
>> gælder. Om det er en lovlig metode for hvad der ligner en dansk
>> butik ved jeg ikke.
>
> Hvis man skal mene noget fornuftigt om det, så er det strengt nødvendigt med
> et link til netbutikken.
> Det er det også hvis det skal klarlægges, hvem der har
> mangelsforpligtigelserne.
Jeg gik ind på www.apple.dk. Klikkede på Apple Store og endte her
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore. Hvor jeg fandt
"Betingelser for Apple Store"
http://store.apple.com/Catalog/dk/Images/salespolicies_consumer.html
, som skriver
"I disse betingelser betyder "Apple", "vi" og "os" Apple Computer
International, Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Irland, "
--
Højt Skum
Henrik Madsen
| |
|
|