Hvor meget må man ændre på sin MC
Fra : Jens R. Lorentzen

Dato : 27-06-06 08:15

Jeg går og overvejer, om jeg skal give min GSX750 Katana et ordentligt
"face-lift" i løbet af vinteren. Den skal males, hvilket ikke burde give
de store problemer, men bredere fælge/dæk og større bremser (måske anden
gaffel) kunne måske godt give lidt bøvl, hvis den altså en dag skal
forbi synshallen. Men er der nogen gennemskuelige regler for hvad man
må, uden vi roder os ud i merudgift/afgift for konstruktive ændringer ?.
Efter hvad MC-folket fortæller mig, har synshallerne ikke den store
forstand på motorcykler, så hvis man holder sig nogenlunde på jorden,
har de ikke forstand på om forgaffel og bagsvinger er org. til cyklen,
men er der nogen af jer der har afprøvet denne påstand?.
Man kunne jo også bare skifte "færgen" ud med en Bimota eller Duc, så
burde der jo være Brembo, Ohlins over det hele

Jens

Fra : Anders Majland

Dato : 27-06-06 09:44

> [...]
> gaffel) kunne måske godt give lidt bøvl, hvis den altså en dag skal forbi

Konstruktive ændringer kan i princippet ikke godkendes medmindre du får
"nogen" til at sige god for det. Men købe du nye stumper der er tüv godkendt
til modellen bør der ikke bliver problemer. Men bruger du bare "tilfældige
brugte stumper" kan den i princippet ikke synes - men det sker som du selv
skriver jo alligevel ... Men det er ikke nogen garanti for at den kan komme
igennem et syn igen senere at den er synes en gang.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 27-06-06 11:57

Anders Majland skrev:

> [...]
> skriver jo alligevel ... Men det er ikke nogen garanti for at den kan komme
> igennem et syn igen senere at den er synes en gang.

Hvad der er mere interessant, er vel, hvordan man er stillet i tilfælde
af et uheld? Dækker forsikringen, hvis man har monteret noget, som ikke
er godkendt? For at være sikker, ville jeg derfor helst nøjes med at
sætte ting på, som er TÜV-godkendt eller har et ABE/E-nummer (selvom det
sikkert heller ikke er nok over for en af forsikringsselskabernes
driftige advokater).

--

----

Hilsen Jan

Fra : Jens R. Lorentzen

Dato : 27-06-06 23:18

Dr. Enduro skrev:

> [...]
> sætte ting på, som er TÜV-godkendt eller har et ABE/E-nummer (selvom det
> sikkert heller ikke er nok over for en af forsikringsselskabernes

Det åbner jo en helt anden diskution og aspekt, men absolut meget
vigtigt. Selvfølgelig er der ikke nogen der satser på at køre galt, men
det sker jo altså alligevel. Her kunne jo så også opstå et problem der
hedder, at den er synet og godkendt, men forsikringen vil ikke dække
fordi du har ændret på cyklen. De har det med at vride sig, når pengene
skal den anden vej. Jura er en ting, som hurtigt kan blive til noget
andet, alt efter hvem der læser...