Udmeldelses kriterie hos fitness center
Fra : Ruben Iversen

Dato : 27-06-06 07:25

Hej...

En af mine venner er medlem af et fitness center. Dette fitness center kører
efter de "normale" regler om at man skal mindst være medlem ét år før man må
melde sig ud, og at man har en opsigelses frist på 3 måneder.

Udover ovenstående har fitness centeret en pudsig regel som jeg gerne vil
spørge gruppen om I mener er lovlig. Fitness centeret forlanger at man kun
kan udmelde sig hvis man udfylder en helt bestemt formular som kun kan
"fysisk" hentes hos dem. Man skal udfylde hele formularen og kun ved
personlig fremmøde og aflevering af formularen vil de godtage ens
udmeldelse. Min ven har ellers forsøgt sig med at sende en e-mail og brev
til deres adresse mhp. at udmelde sig men selv på deres hjemmeside står det
at man ikke må udmelde sig på denne måde.

Jeg skal også lige nævne at det klart fremgår af indmeldelses-aftalen at man
skal udfylde formularen for at udmelde sig (som min ven har skrevet under
på).

Som det fremgår af ovenstående kan man altså ikke sige at fitness centeret
ikke har gjort opmærksom på at hvordan deres regler er. Mit spørgsmål går
mere på om man kan sætte sådanne formkrav til almindelige forbrugere? Er der
lovgivning der beskytter forbrugere mod sådanne regler fra virksomheder
(fitness centeret)?

Mvh: Ruben

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-06-06 13:38

"Ruben Iversen" <rubeniversen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> at man ikke må udmelde sig på denne måde.

Det er lovligt nok. Spørgsmålet er snarere, om det holder i retten.

Mit forslag er, at du udmelder dig, sådan som du normalt ville gøre det.
Dvs.: Skriver en mail eller lignende, som du kan dokumentere, at du har
sendt, og ophører med at betale.

Så kan de jo beslutte sig til, om de vil prøve den i retten. Jeg tvivler på,
at de vil kunne retfærdiggøre et sådant krav i retten, da en udmeldelse i
realiteten blot er en ophævelse af et eksisterende, identificerbart
aftaleforhold mellem to identificerbare parter.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-06-06 00:14

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> writes:

> [...]
> realiteten blot er en ophævelse af et eksisterende, identificerbart
> aftaleforhold mellem to identificerbare parter.

Jeg hælder også til at der er overvejende sandsynlighed for at det er et
urimeligt aftalevilkår at opstille. Det eneste formål ser ud til være at
det skal være så besværligt som muligt at melde sig ud, så mange ikke
får det gjort.

Især mht. kravet om at man skal møde op fysisk - det er urimeligt og kan
slet ikke begrundes.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ruben Iversen