Mønstrede græsplæner fx under VM
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 26-06-06 21:51

Kan nogen forklare hvordan de ofte kunstneriske mønstre fremkommer på store
fodboldbaner? Slås græsset i to forskellige højder eller hvordan fremkommer
farveforskellene, som er tydelige specielt når banerne ses fra oven.

Lars

Fra : Steen

Dato : 26-06-06 23:13

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> [...]
> store fodboldbaner? Slås græsset i to forskellige højder eller
> hvordan fremkommer farveforskellene, som er tydelige specielt når

Det har at gøre med hvilken retning, græsset er blevet slået i. Hvis Solen
står dér, og kameraet står hér, så ser en græsplæne meget forskellig ud,
afhængig af om græsstråene peger mod kameraet eller ej.

Det er den samme effekt man ser i "changerende" stoffer, som f.eks. velour.
Visse ruskindslignende kunststoffer udviser samme effekt - kør din hånd over
stoffet fra højre til venstre, så ser det lysere ud. Kør derefter hånden oer
fra venstre til højre, så ser det mørkere ud.

/steen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-06-06 17:55

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Det har at gøre med hvilken retning, græsset er blevet slået i.

Jeg tror nu nok effekten er forstærket af en fejeanordning på maskinen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars K.

Dato : 28-06-06 21:19

> "Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nu nok effekten er forstærket af en fejeanordning på maskinen.
> [...]
Nu slår jeg boldbaner o.s.v til hverdag, og Steen er den der kommer tættest
på, mønstret opstår på grund af de ruller der sidder på vores klippere, der
ligger selvfølgelig græsset ned i den køre retning man har der ved
reflektere lyset i græsstråene, 1-2 dage efter græsset er slået kan man ikke
se det mere

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 29-06-06 07:27

> [...]
> klippere, der ligger selvfølgelig græsset ned i den køre retning man har
> der ved reflektere lyset i græsstråene, 1-2 dage efter græsset er slået

Tak for alle svarene. Så kan jeg selv kloge mig når andre spørger

Lars