|
| Sidevognshjul Fra : Ole Mogensen |
Dato : 26-06-06 17:18 |
|
Jeg skal bruger et hjul til min Velorex 700 sidevogn, det
gamle er så råddent nu, at det punktere slangen.
Nogen her der har erfaring med, eller bare gode ideer
hvilken fælg der evt. kan bruges ?,
jeg kan sagtens selv lave bøsninger osv, hvis påkrævet.
Det et en 16" fælg, der sidder på et Java nav.
Ole
| |
KubikH (26-06-2006)
| Kommentar Fra : KubikH |
Dato : 26-06-06 18:20 |
|
"Ole Mogensen" <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> skrev i en meddelelse
news:e7p1c0$aqm$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg skal bruger et hjul til min Velorex 700 sidevogn, det
> gamle er så råddent nu, at det punktere slangen.
>
> Nogen her der har erfaring med, eller bare gode ideer
> hvilken fælg der evt. kan bruges ?,
> jeg kan sagtens selv lave bøsninger osv, hvis påkrævet.
> Det et en 16" fælg, der sidder på et Java nav.
>
> Ole
Hej Ole
MZ kører med 16" alufælge på flere modeller.
Ved ikke om antal egre passer, men de er nemme at holde, og "Koster næsten
gratis"
Mvh
Niels
| |
Ole Mogensen (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 27-06-06 07:29 |
|
KubikH wrote:
> Hej Ole
> MZ kører med 16" alufælge på flere modeller.
> Ved ikke om antal egre passer, men de er nemme at holde, og "Koster næsten
> gratis"
> Mvh
> Niels
>
>
Hej Niels
Tak for hjælpen, jeg troede alle MZ havde større hjul.
Jeg har set en af MZ modellerne har Alu hjul(MZ 251),
Nogen der kender størrelsen ?, jeg kan måske presse et 17" hjul
ind i hjulkassen.
Ole
| |
Joachim.schmidt (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Joachim.schmidt |
Dato : 27-06-06 09:37 |
|
> Jeg har set en af MZ modellerne har Alu hjul(MZ 251),
> Nogen der kender størrelsen ?, jeg kan måske presse et 17" hjul
> ind i hjulkassen.
18" foran 17 " bagved.
/Joachim
| |
Ole Axelsen (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Ole Axelsen |
Dato : 27-06-06 14:35 |
|
Joachim.schmidt wrote:
>> Jeg har set en af MZ modellerne har Alu hjul(MZ 251),
>> Nogen der kender størrelsen ?, jeg kan måske presse et 17" hjul
>> ind i hjulkassen.
>
> 18" foran 17 " bagved.
Det er nu ikke helt korrekt. De har 18" foran og enten 16" eller 18" bagpå.
--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.
| |
Ole Mogensen (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 27-06-06 17:15 |
|
Ole Axelsen wrote:
> Joachim.schmidt wrote:
>>> Jeg har set en af MZ modellerne har Alu hjul(MZ 251),
>>> Nogen der kender størrelsen ?, jeg kan måske presse et 17" hjul
>>> ind i hjulkassen.
>> 18" foran 17 " bagved.
>
> Det er nu ikke helt korrekt. De har 18" foran og enten 16" eller 18" bagpå.
>
>
Jeg har kun set 16" med eger, ikke Aluhjul.
Ole
| |
Ole Axelsen (27-06-2006)
| Kommentar Fra : Ole Axelsen |
Dato : 27-06-06 19:08 |
|
Ole Mogensen wrote:
> Ole Axelsen wrote:
>> Joachim.schmidt wrote:
>>>> Jeg har set en af MZ modellerne har Alu hjul(MZ 251),
>>>> Nogen der kender størrelsen ?, jeg kan måske presse et 17" hjul
>>>> ind i hjulkassen.
>>> 18" foran 17 " bagved.
>>
>> Det er nu ikke helt korrekt. De har 18" foran og enten 16" eller 18"
>> bagpå.
> Jeg har kun set 16" med eger, ikke Aluhjul.
Jeg har ikke mindre end 3 støbte hjul i 16" alu. Det er dem der sidder på
bl.a. Saxon Tour. Som bevis for min "påstand" smider jeg lige et billede i
dk.binaer.motor
--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.
| |
Ole Mogensen (28-06-2006)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 28-06-06 06:47 |
|
Ole Axelsen wrote:
> Ole Mogensen wrote:
>> Ole Axelsen wrote:
>>> Joachim.schmidt wrote:
>>>>> Jeg har set en af MZ modellerne har Alu hjul(MZ 251),
>>>>> Nogen der kender størrelsen ?, jeg kan måske presse et 17" hjul
>>>>> ind i hjulkassen.
>>>> 18" foran 17 " bagved.
>>> Det er nu ikke helt korrekt. De har 18" foran og enten 16" eller 18"
>>> bagpå.
>> Jeg har kun set 16" med eger, ikke Aluhjul.
>
> Jeg har ikke mindre end 3 støbte hjul i 16" alu. Det er dem der sidder på
> bl.a. Saxon Tour. Som bevis for min "påstand" smider jeg lige et billede i
> dk.binaer.motor
>
>
Sådan var det heller ment
Genialt, det jo sådan et jeg skal bruge, tak.
Ole
| |
Armand (28-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-06-06 00:04 |
|
Ole Mogensen skrev:
> Jeg skal bruger et hjul til min Velorex 700 sidevogn, det
> gamle er så råddent nu, at det punktere slangen.
>
> Nogen her der har erfaring med, eller bare gode ideer
> hvilken fælg der evt. kan bruges ?,
> jeg kan sagtens selv lave bøsninger osv, hvis påkrævet.
> Det et en 16" fælg, der sidder på et Java nav.
Hvordan pokker sidder sådan en fælg egentlig monteret?
Når det er på jawa-nav, kan det jo ikke være á bilfælg-agtig montering :-/
fra de tidlige 80'ere var 16" meget populær på japanske motorcykler:
GSX750ES var den der introducerede dimensionen på markedet, og senest
kørte GPZ900R og Honda VFR750 med størrelsen der på det nærmeste er
udgået idag!
--
Armand.
| |
Ole Mogensen (28-06-2006)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 28-06-06 10:38 |
|
Armand wrote:
> Hvordan pokker sidder sådan en fælg egentlig monteret?
> Når det er på jawa-nav, kan det jo ikke være á bilfælg-agtig montering :-/
> fra de tidlige 80'ere var 16" meget populær på japanske motorcykler:
> GSX750ES var den der introducerede dimensionen på markedet, og senest
> kørte GPZ900R og Honda VFR750 med størrelsen der på det nærmeste er
> udgået idag!
>
http://dneprman.com/db1/00076/dneprman.com/_uimages/562-USAmodified2-newsuspension.jpg
Så er ankerplade/nav klasket på.
Det er kun på MC'en jeg køre med bildæk
Ole
| |
Armand (28-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-06-06 22:01 |
|
Ole Mogensen skrev:
> Armand wrote:
>
>> Hvordan pokker sidder sådan en fælg egentlig monteret?
>> Når det er på jawa-nav, kan det jo ikke være á bilfælg-agtig montering
>> :-/
>> fra de tidlige 80'ere var 16" meget populær på japanske motorcykler:
>> GSX750ES var den der introducerede dimensionen på markedet, og senest
>> kørte GPZ900R og Honda VFR750 med størrelsen der på det nærmeste er
>> udgået idag!
>>
>
> http://dneprman.com/db1/00076/dneprman.com/_uimages/562-USAmodified2-newsuspension.jpg
>
> Så er ankerplade/nav klasket på.
Det vil med andre ord sige at et 16" baghjul komplet med tromlebremse,
er optimalt!?
--
Armand.
| |
Ole Mogensen (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 29-06-06 05:52 |
| | |
Ole Mogensen (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 29-06-06 15:21 |
| | |
Armand (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-06-06 18:44 |
| | |
Ole Mogensen (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 29-06-06 20:34 |
|
Armand wrote:
> Det er ligegyldig om det er et forhjul hvis du bygger om til skivebremse
> - Dét vil være samme arbejde som hvis du gør det samme med et
> skivebremset baghjul :-|
>
> Men det skulle vel være muligt at finde ihvertfald et 17" baghjul med
> tromlebremse :-/
Bremse effekten vil nok være den samme pr CM^2 dæk der har kontakt
med asfalten, men det er ikke så meget det.
Det er når man drejer til venstre, MC'en vejer 232k tør, jeg vejer det
halve.. tør.., og jeg er ikke kendt for at køre kedeligt, så det det er
mere at et forhjul er mere spinklet.
Ole
| |
Armand (29-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-06-06 21:48 |
|
Ole Mogensen skrev:
> Armand wrote:
>
>> Det er ligegyldig om det er et forhjul hvis du bygger om til
>> skivebremse - Dét vil være samme arbejde som hvis du gør det samme med
>> et skivebremset baghjul :-|
>
> Det er når man drejer til venstre, MC'en vejer 232k tør, jeg vejer det
> halve.. tør.., og jeg er ikke kendt for at køre kedeligt, så det det er
> mere at et forhjul er mere spinklet.
Jeg skrev om monterings-arbejdet á du skal til at montere fastgørelse af
caliber uanset om det er en for eller bag -fælg med skive!
For og baghjul må formodes at være lige kraftige på samme motorcykel, og
i grunden er forhjulet dét der umiddelbart belastes mest á ved fuld
opbremsning. Så jeg tror ikke at det er dét argument du skal skelne
mellem for/bag -hjul ud fra :-/
Noget andet er så om en Saxon-fælg er kraftig nok ud fra dine
betragtninger :-/ Men den er nok mere end rigeligt kraftig i forhold til
den hidtidige!
--
Armand.
| |
Ole Mogensen (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Ole Mogensen |
Dato : 01-07-06 19:00 |
|
Armand wrote:
> Ole Mogensen skrev:
>> Armand wrote:
>>
>>> Det er ligegyldig om det er et forhjul hvis du bygger om til
>>> skivebremse - Dét vil være samme arbejde som hvis du gør det samme
>>> med et skivebremset baghjul :-|
Jup
>>
>> Det er når man drejer til venstre, MC'en vejer 232k tør, jeg vejer det
>> halve.. tør.., og jeg er ikke kendt for at køre kedeligt, så det det
>> er mere at et forhjul er mere spinklet.
>
> Jeg skrev om monterings-arbejdet á du skal til at montere fastgørelse af
> caliber uanset om det er en for eller bag -fælg med skive!
>
> For og baghjul må formodes at være lige kraftige på samme motorcykel, og
> i grunden er forhjulet dét der umiddelbart belastes mest á ved fuld
> opbremsning. Så jeg tror ikke at det er dét argument du skal skelne
> mellem for/bag -hjul ud fra :-/
> Noget andet er så om en Saxon-fælg er kraftig nok ud fra dine
> betragtninger :-/ Men den er nok mere end rigeligt kraftig i forhold til
> den hidtidige!
>
Ved normal(?) brug af et hjul er belastningen næsten 90* på akslen, det
er det bestemt ikke på en sidevogn, jo, måske når man holder stille
Ole
| |
Armand (01-07-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-07-06 23:24 |
|
Ole Mogensen skrev:
> Armand wrote:
>>
>> For og baghjul må formodes at være lige kraftige på samme motorcykel,
>> og i grunden er forhjulet dét der umiddelbart belastes mest á ved fuld
>> opbremsning. Så jeg tror ikke at det er dét argument du skal skelne
>> mellem for/bag -hjul ud fra :-/
>> Noget andet er så om en Saxon-fælg er kraftig nok ud fra dine
>> betragtninger :-/ Men den er nok mere end rigeligt kraftig i forhold
>> til den hidtidige!
>>
> Ved normal(?) brug af et hjul er belastningen næsten 90* på akslen, det
> er det bestemt ikke på en sidevogn, jo, måske når man holder stille
Det er rigtigt nok; men stadig behøver forhjulet ikke at regnes for
svagere end tilsvarende baghjul :-|
--
Armand.
| |
|
|