Hvor på nettet ?
Fra : Jens

Dato : 26-06-06 14:09

Jeg har en sag kørende med min eks, hvor vi slåes om overskuddet for salg af
fælles hus. Vi var samlevere, men havde ingen samlivskontrakter af nogen
slags.
Hun har nu stævnet mig og jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg et sted på
nettet kan læse om tilsvarende sager og deres udfald ?

Nogen der kender et sted, hvor man kan læse om sådanne sager, altså hvor
tidligere samlevende slåes om resterne fra fælles bo ?
Det kan iøvrigt siges til de nysgerrige at der er forsøgt forlig mellem
advokater, men at hun handler følelsesmæssigt.....

Jens

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-06-06 14:15

Jens wrote:

> [...]
> Hun har nu stævnet mig og jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg et sted på
> nettet kan læse om tilsvarende sager og deres udfald ?

Hvem ejede huset?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens

Dato : 26-06-06 14:21

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvem ejede huset?

Det gjorde vi begge, 50% hver. Tvisten er opstået pga. gæld, som i sin tid
blev lagt ind i huslånet.

Jens

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-06-06 14:25

Jens wrote:

> Det gjorde vi begge, 50% hver. Tvisten er opstået pga. gæld, som i sin tid
> blev lagt ind i huslånet.

Det er uhyre svært at sige noget om din sag uden yderligere oplysninger.
Fortæl alt om lånet og om, hvad I ellers har aftalt at dele og hvordan.
Gerne lidt om jeres respektive økonomiske forhold også.

I firserne (mener jeg, har ikke slået det efter) blev der afsagt en del
domme, hvor man anvendte bestemmelser/principper fra ægteskabsloven på
papirløse forhold. Efter min bedømmelse ville man ikke gøre det i dag.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jens

Dato : 26-06-06 15:07

> Det er uhyre svært at sige noget om din sag uden yderligere oplysninger.

Jeg er også mere interesseret i link til tilsvarende sager (samlever mod
samlever) og evt. domme afsagt. Så kan jeg selv læse og forhåbentligt få en
idé om hvordan jeg står, og hvordan min mulighed er for at vinde sagen.

> Fortæl alt om lånet og om, hvad I ellers har aftalt at dele og hvordan.
> Gerne lidt om jeres respektive økonomiske forhold også.

Begge har skrevet under på lånet. Banken krævede det indfriet ved salg af
huset.
Ingen aftaler omkring deling, derfor uenighed

> I firserne (mener jeg, har ikke slået det efter) blev der afsagt en del
> domme, hvor man anvendte bestemmelser/principper fra ægteskabsloven på
> papirløse forhold. Efter min bedømmelse ville man ikke gøre det i dag.

Evt. links til brugbar information ?

På forhånd tak for hjælpen...

Jens

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-06-06 18:08

Jens wrote:

> [...]
> salg af huset.
> Ingen aftaler omkring deling, derfor uenighed

Tænker på du (Jens) en situation ala følgende? A og B er samlevende og
køber et hus med 50% andel til hver. Efter nogle år omlægger A og B
lånene i huset, og ved samme lejlighed beslutter de sig for at indfri
deres private gæld (billån, kontokort, studiegæld, you name it....) med
et realkreditlån, da dette er langt billigere. Problemer er at A og B
ikke skyder det samme beløb ind i gæld, men de hæfter begge solidarisk
for de realkreditlån som optages (andet er ikke muligt når pantet ejes i
sameje). A og B glemmer at sikre at denne difference udlignes af
eksempelvis et gældsbrev mellem A og B, eller tilsvarende tilføjelse i
deres generelle samejekontrakt (som sikkert slet ikke eksisterer).

Jeg vil tro det er forklaringer ala dette, som Kevin efterspørger.

--
Jesper Lund

Fra : Jens

Dato : 27-06-06 20:18

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> samejekontrakt (som sikkert slet ikke eksisterer).
>
> Jeg vil tro det er forklaringer ala dette, som Kevin efterspørger.

Det passer fint ja. Er der nogen steder på nettet man kan læse om udfald af
tilsvarende sager ?

Tak til Jesper for uddybning....

Jens