Olieblandet benzin i alm benzinmotor - ups~
Fra : Henning Sørensen

Dato : 26-06-06 09:00

Hej

Tro det eller lad være, men en af ungerne besluttede sig for at slå
græsplænen... og ville lige hælde benzin på inden projektet skulle startes.
Godt initiativ!

Men den initiativrige fik lige i farten fat i den olieblandede benzin... og
motoren ville jo ikke rigtig starte, så der bliver virkelig rykket i snoren
nogle gange.

Kan jeg nå at redde den ved at tappe den olieblandede benzin af igen, fylde
almindelig benzin på og så starte? eller skal jeg bare køre den på fyldet og
hente en ny græsslåmaskine - jeg gider ikke bøvle ret meget med den, den er
6 år gammel og er egentlig ved at være lidt udtjent. Omvendt har jeg ikke
brug for at tage flere udgifter end højest nødvendigt...

Mvh

Henning

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-06 09:05

> Kan jeg nå at redde den ved at tappe den olieblandede benzin af igen,
> fylde almindelig benzin på og så starte?

Den tager ikke skade af den ekstra olie - men tag lige og skift tændrøret.
Det er nok sodet godt til at startforsøgene.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 15:07

> Den tager ikke skade af den ekstra olie - men tag lige og skift
> tændrøret. Det er nok sodet godt til at startforsøgene.

Kan evt. også bare renses, ikke sværere bare billigere...

Per.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-06 15:49

> Kan evt. også bare renses, ikke sværere bare billigere...

Mange har dårlige erfaringer med forsøg på at rense ngk tændrør - specielt
på mc'er.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-06-06 00:11

Anders Majland wrote:

> Mange har dårlige erfaringer med forsøg på at rense ngk tændrør -
> specielt på mc'er.

Den er ny for mig. Da jeg for 30+ år siden kørte MC, brugte jeg da ngk-rør
og der var da aldrig problemer med at rense rør og få dem til at fungere.
Det er (var i hvert fald den gang) glimrende tændrør.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 27-06-06 07:32

> Den er ny for mig. Da jeg for 30+ år siden kørte MC, brugte jeg da ngk-rør
> og der var da aldrig problemer med at rense rør og få dem til at fungere.
> Det er (var i hvert fald den gang) glimrende tændrør.

Jeg ser tændrør som en sliddel jeg hellere skifter et for meget af end et
for lidt ...

Mhs ngk problemet så er der så mange historier om ngk rør der ikke duer
efter at være druknet at det ikke bare kan være en and. Dvs de kan typisk
godt trække en gnist i fri luft men fejler når de skal arbejde under
kompression.

/A

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 26-06-06 11:06

"Henning Sørensen" <hesor@vejle.dk> wrote in

> [...]
> meget med den, den er 6 år gammel og er egentlig ved at være lidt
> udtjent. Omvendt har jeg ikke brug for at tage flere udgifter end

Hvis tændingen er god, burde den kunne køre på benzinen, det kan en
totakter jo.... (Måske er det en magere benzin/luft-blanding)

Nej - hæld det fra du kan og fyld ren benzin på.
Der skal nok trækkes en del gange for at suge karburatoren tom for den
olieblandede benzin. Alternativ kan du kan hjælpe motoren ved at varme
tændrøret godt op med din ukrudts brænder. Hurtigt i motoren, spænde
tændrøret og så ellers rykke i snoren.
Tændrøret skal jo være godt varmt derned i motoren, for at det kan holde
sig fri for det oliesnask du byder din plæneklippermotor

held og lykke
Jens

Fra : Calle.

Dato : 26-06-06 11:12

Henning Sørensen wrote:
> [...]
> meget med den, den er 6 år gammel og er egentlig ved at være lidt
> udtjent. Omvendt har jeg ikke brug for at tage flere udgifter end
Der sker intet ved at have olie i benzinen. De gange jeg lige har manglet
benzin til klipperen, og dunken var tom, har jeg da brugt det blandede jeg
har til båden. Det sker der intet ved.

--
*** Calle ***

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-06-06 00:14

Calle. wrote:

> Der sker intet ved at have olie i benzinen. De gange jeg lige har
> manglet benzin til klipperen, og dunken var tom, har jeg da brugt det
> blandede jeg har til båden. Det sker der intet ved.

Det kommer da an på, hvad du mener med intet. Motoren tager ikke varrig
skade, men tændrør og ventiler kan sode slemt til. Hvad tilsodet tændrør
angår, så vil det nedsætte motorens velvilje til at starte.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Calle.

Dato : 27-06-06 09:05

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> varrig skade, men tændrør og ventiler kan sode slemt til. Hvad
> tilsodet tændrør angår, så vil det nedsætte motorens velvilje til at

De 2% gør nu ikke skade, Der er mange motorer der bruger det konstant. Sågar
ældre påhængmotorer er 2-takt, og der er det ikke bare at vade ind i
værkstedet med lortet når den strejker pga. sod. Men som sagt soder de ikke
til.

--
*** Calle ***

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-06-06 14:43

Calle. wrote:
> Men som sagt soder de ikke til.

Nej, men de kører på en anden type tændrør.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : MGJ

Dato : 26-06-06 14:49

Jeg bruger udelukket 2 takts blandet benzin da jeg efter hånden havde 7
dunke alle halvt fyldte uden at jeg viste om det var ren eller blandet. Nu
har jeg KUN blandet og hele parken af Crosser, ATV, motorsav, buskryder og
plæneklipper kører fint på det.

MGJ

Fra : Leif Neland

Dato : 26-06-06 15:46

MGJ wrote:
> [...]
> blandet. Nu har jeg KUN blandet og hele parken af Crosser, ATV,
> motorsav, buskryder og plæneklipper kører fint på det.

Miljøsvin ...

Leif

Fra : Calle.

Dato : 27-06-06 09:02

MGJ wrote:
> [...]
> blandet. Nu har jeg KUN blandet og hele parken af Crosser, ATV,
> motorsav, buskryder og plæneklipper kører fint på det.

Det er jo unødig forurening

--
*** Calle ***

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 26-06-06 18:53

"Henning Sørensen" <hesor@vejle.dk> skrev i en meddelelse news:AsMng.19$YW1.5@news.get2net.dk...
> [...]
> skal jeg bare køre den på fyldet og hente en ny græsslåmaskine -

Er det meget besværligt bare at prøve og så se hvad der sker ?
Så kan den vel holde så længe den vil. Men kører den først er
der nok ingen problem, det var værre hvis det var en 2-takt
der ikke have kørt med olieblanding.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 26-06-06 19:19

Morten Jørgensen wrote:
> "Henning Sørensen" <hesor@vejle.dk> skrev i en meddelelse

> Er det meget besværligt bare at prøve og så se hvad der sker ?

Der sker intet ved det. Den oser måske lidt mere end ellers, og der kommer
da muligvis også lidt belægninger og koks i den, men den går bestemt ikke i
stykker af det.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : TT

Dato : 27-06-06 09:15

> [...]
> den, den er 6 år gammel og er egentlig ved at være lidt udtjent. Omvendt
> har jeg ikke brug for at tage flere udgifter end højest nødvendigt...

Den kan sagtens risikere - i modsætning til hvad mange af de andre mener -
at holde med at køre, jeg har lige haft min lånt ud, og den blev fyldt med
en 4% blanding, og den kørte, hostene og hakkene i ca. 20 min. herefter var
den helt død, den røg til service og skulle renses helt igennem, bland andet
var luftfilteret stoppet, da den genbrugte udstødningens gassen.

Mvh. TT

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-06-06 03:03

TT wrote:

> bland andet var luftfilteret stoppet, da den
> genbrugte udstødningens gassen.

Det er da en åbenlys konstruktionsfejl. Udstødningsgassen har et meget lavt
iltindhold og er derfor bestemt ikke fremmende for en god motorgang.
Udstødningen bør absolut sendes ud i modsat side af motoren i forhold til
luftfilterets placering.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : TT

Dato : 28-06-06 08:34

> [...]
> iltindhold og er derfor bestemt ikke fremmende for en god motorgang.
> Udstødningen bør absolut sendes ud i modsat side af motoren i forhold til

Det var forklaringen fra service værkkstedet, nmaskinen er under ½ år
gammel - men jeg kan da tage fejl - ikke destomindre holdt den op med at
virke efter at have kørt på olieblandet benzin.

TT

Fra : Leif Neland

Dato : 28-06-06 09:01

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> motorgang. Udstødningen bør absolut sendes ud i modsat side af
> motoren i forhold til luftfilterets placering.

Det bruges i visse biler, netop af forureningsmæssige årsager.
Det ved de mere om i news://dk.teknik.bil

Leif

Fra : Calle.

Dato : 29-06-06 08:12

Leif Neland wrote:

> Det bruges i visse biler, netop af forureningsmæssige årsager.
> Det ved de mere om i news://dk.teknik.bil

det er kun varmen fre udstødningen den suger med ind, det er ikke hul ind
til gasserne

--
*** Calle ***

Fra : Jens Petersen

Dato : 29-06-06 10:44

Den Thu, 29 Jun 2006 09:11:30 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> skrev:

>det er kun varmen fre udstødningen den suger med ind, det er ikke hul ind
>til gasserne

Det er faktisk helt almindeligt at genbruge en vis procentdel af
udstødningsgasserne, men spørg nu i news://dk.teknik.bil
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
A child of 5 could understand this. Go find one, quick!