Handel mellem private.
Fra : webpoint

Dato : 26-06-06 08:29

Hej

Jeg har en campingvogn, som jeg gerne vil sælge privat. Vognen
fremstår i flot stand, men har tidligere haft en vandskade, som dog
blev udbedret på værksted.

Belært af tidligere erfaringer, så kan man dog aldrig udlukke at der
på sigt kan forkomme følgeskader, af sådanne en skade - selvom det
nok er tvivlsomt.

Vi har haft vognen 2 år, efter skaden, uden at der er kommet
yderligere skade, men er nu blevet træt af campinglivet og vil derfor
afhænde vognen.

Hvordan står jeg som sælger ? - Skal jeg, hvis der kommer yderligere
fugt, eller der er andre, for mig ukendte skader, oppebære en garanti
på vognen eller kan jeg sælge vognen som beset ?

Mvh.
Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-06 08:39

webpoint skrev:

> Jeg har en campingvogn, som jeg gerne vil sælge privat. Vognen
> fremstår i flot stand, men har tidligere haft en vandskade, som dog
> blev udbedret på værksted.

> Hvordan står jeg som sælger ?

Fortæl køber om vandskaden. Hvis køber får hvad der er aftalt og
oplyst, er der ikke mere for ham at komme efter.

> - Skal jeg, hvis der kommer yderligere fugt, eller der er
> andre, for mig ukendte skader, oppebære en garanti på vognen

Du skal sørge for at aftale en reklamationsfrist. Den kan godt
være f.eks. en måned. Hvis du ikke aftaler noget specielt, bliver
den på 2 år. Men køber kan ikke reklamere over forhold som han
har fået fuldt oplyst før købet.

Du behøver ikke stille nogen form for garanti. Men du har pligt
til at levere det aftalte og til at ordne manglen hvis varen ikke
lever op til det aftalte.

> eller kan jeg sælge vognen som beset ?

Nej, en formulering i den stil vil ikke sikre dig mod
overraskelser. Den vil blive dømt ugyldig. Men få med i aftalen
på papir hvilken stand vognen er i, og det med vandskaden. Så kan
du senere dokumentere at du ikke har stukket noget under stolen

--
Bertel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-06-06 09:15

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> Nej, en formulering i den stil vil ikke sikre dig mod
> overraskelser. Den vil blive dømt ugyldig.

Ved privatsalg?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-06 10:06

Morten Bjergstrøm skrev:

> Ved privatsalg?

Dette svar:

blev givet af Per Christoffersen i en undertråd der kom til at
handle om privat videresalg af en knallert der drillede.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 26-06-06 10:24

> Dette svar:

> blev givet af Per Christoffersen i en undertråd der kom til at
> handle om privat videresalg af en knallert der drillede.

Hvilket ikke gør det til en guddommelig sandhed, men jeg kan ikke se nogen
grund til at der skulle være forskel på civilkøb og forbrugerkøb i denne
forbindelse.
Hvis man vil kan man jo regulere på reklamationsfristen istedet.

/Per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 26-06-06 10:50

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> [...]
> forbrugerkøb i denne forbindelse.
> Hvis man vil kan man jo regulere på reklamationsfristen istedet.

Reklamationsfristen kan jo i princippet være 0, hvilket jo i grove træk
er det samme som købt som beset. Men om det så evt. også vil kunne
tilsidesættes er egentligt et godt spørgsmål. Umiddelbart synes jeg
ikke rigtigt jeg har kunnet finde noget om den slags køb hos FS det
eneste er en henvisning til at gå til en advokat.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 26-06-06 10:59

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> tilsidesættes er egentligt et godt spørgsmål. Umiddelbart synes jeg
> ikke rigtigt jeg har kunnet finde noget om den slags køb hos FS det

Det er jo heller ikke rigtig deres område.

/Per

Fra : alexbo

Dato : 26-06-06 09:13

"webpoint" <webpoint@gmx.net> skrev

>Hvordan står jeg som sælger ? -
>kan jeg sælge vognen som beset ?

Ja, som privat sælger kan du godt, uanset om du sælger til en anden privat
eller til forhandler.

Det er almindelig handelsbrug i privatsalg, at det er uden reklamationsret,
og hvis det oven i købet bliver skrevet i aftalen så er en "købt som beset"
gyldig.
Noget andet er hvis sælger skjuler væsentlige fejl, så kan købet kendes
ugyldigt.
En tidligere og korrekt udbedret vandskade, vil jeg ikke kalde væsentlig,
men det afhænger lidt af hvordan vandskaden opstod.
Hvis håndvasken løb over må man formode at det gør den ikke igen af sig
selv.
Men var det en utæthed i tag/vægkonstruktionen, er der en risiko for at den
ikke er helt udbedret, så der står konstant fugt.

Købeloven.
Almindelige bestemmelser
§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så vidt ikke
andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i aftalen eller
følger af handelsbrug eller anden sædvane.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 26-06-06 18:11

webpoint skrev:
> [...]
> fugt, eller der er andre, for mig ukendte skader, oppebære en garanti
> på vognen eller kan jeg sælge vognen som beset ?

Den der med "købt som beset" fratager dig ikke for at oplyse om
forhold, som må være af interesse for køber. Du vil derfor ikke kunne
komme ud af den. Oplys køber, at der har været vandsskade, og at han er
velkommen til, at se vognen efter!

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen
PS: Da jeg kun er Stud.Jur kan jeg ikke ganratere rigtigheden at dette