Hvilke finner?
Fra : Emil Pedersen

Dato : 26-06-06 00:36

Hey NG

Står og skal have fundet mig nogle finner.
Men er sq egentlig lidt i tvivl.
Har relativt gode ben og læg muskler så kan godt tage en forholdsvis stiv
finne. Der må gerne være rigtig god fremdrift i finnen.
Jeg har selv kig på gfølgende finner:
CRESSI RONDINE A
MARES AVANTI QUATTRO EXCEL
MARES PLANA AVANTI QUATTRO
Nogen der kan sige god for følgende eller det modsatte?
Eller er man ovre i en split finne?
Andre forslag modtages gerne
Fortsat god aften.

- Emil Pedersen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-06-06 07:24

Emil Pedersen wrote:
> [...]
> Har relativt gode ben og læg muskler så kan godt tage en forholdsvis stiv
> finne. Der må gerne være rigtig god fremdrift i finnen.

Sådan nogen har jeg haft... efter jeg prøvede nogle Atomic Splitfins, så
har de aldrig været i vandet siden... Det var som om at svømme med to
træplanker på fødderne i forhold til splitfinnerne desuden var
fremdriften i dem meget mindre end i splitfinnerne, så det var egentlig
kun fremskridt at skifte væk.

> Nogen der kan sige god for følgende eller det modsatte?
> Eller er man ovre i en split finne?
> Andre forslag modtages gerne

http://www.atomicaquatics.com/splitfin.html

Andre splitfinner er sikkert ligeså gode, så om der står atomic, oceanic
eller lign. tror jeg er lidt ligemeget.

Thomas

Fra : Søren Reinke

Dato : 26-06-06 19:34

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> træplanker på fødderne i forhold til splitfinnerne desuden var
> fremdriften i dem meget mindre end i splitfinnerne, så det var egentlig

Jeg har også prøvet splitfinner et par gange, og havde absolut ikke
samme oplevelse.

Jeg syntes de manglede fremdrift, men det mest irriterende var når de to
splitter rørte hinanden føltes det tid som om jeg berørte noget med
finnerne, hvilket er ret irriterende når man dykker i rødehavet hvor man
IKKE ønsker at berøre revene.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-06-06 21:24

Søren Reinke wrote:

> [...]
> splitter rørte hinanden føltes det tid som om jeg berørte noget med
> finnerne, hvilket er ret irriterende når man dykker i rødehavet hvor man

Hmm.... jeg har aldrig oplevet at splitterne har rørt hinanden...
finnerne er så stive (sideværs) så der skal mere end alm. vold til...
jeg har dog oplevet nogen (oceanic???) som var meget bløde, hvor det
måske er muligt.

splits skal svømmes anderledes end alm. finner, korte men lidt hurtige
spark giver mere fremdrift end lange seje (og rolige) spark, så ligesom
så meget andet skal man lige vende sig til at bruge dem. Der findes
givetvis også mange finner som giver gode resultater (har endnu til gode
at prøve "rigtige" sorte gummifinner)

Thomas

Fra : Søren Reinke

Dato : 26-06-06 21:35

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> finnerne er så stive (sideværs) så der skal mere end alm. vold til...
> jeg har dog oplevet nogen (oceanic???) som var meget bløde, hvor det

Kan ikke huske mærket, jeg lånte dem engang af en kollega til en
liveaboard da de kære egyptere havde fået forlagt mine egne :(

> [...]
> så meget andet skal man lige vende sig til at bruge dem. Der findes
> givetvis også mange finner som giver gode resultater (har endnu til gode

Personligt ville jeg da helt klart foretrække finner der er til rolige
langsomme spark, frem for små hurtige. Men det er selvfølgelig smag og
behag.

Fra : Kalle

Dato : 28-06-06 00:38

_Snip_

-Kan ikke huske mærket, jeg lånte dem engang af en kollega til en
-liveaboard da de kære egyptere havde fået forlagt mine egne :(

Du havde glemt dem

Fra : Søren Reinke

Dato : 28-06-06 18:35

Kalle wrote:
> _Snip_
>
> -Kan ikke huske mærket, jeg lånte dem engang af en kollega til en
> -liveaboard da de kære egyptere havde fået forlagt mine egne :(
>
> Du havde glemt dem

Nice try, men det havde jeg faktisk ikke :)

Eftersom det var egypterne der skulle flytte vores kasser med udstyr fra
dag til dag, kan jeg af praktiske årsager ikke selv glemme dem :)