Hænge folk ud for dårlig service/yd
Fra : Carsten Matzon

Dato : 25-06-06 12:11

Må jeg gerne på en hjemmeside "hænge" en mekaniker ud der har ydet en
dårlig service + nu ødelagt vores motor?

Er meningen kun at udstille ham som en idiot på en saglig måde med
beviser for mine påstande..

:)

---

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-06 12:22

Carsten Matzon skrev:

> Må jeg gerne på en hjemmeside "hænge" en mekaniker ud der har ydet en
> dårlig service + nu ødelagt vores motor?

De relevante paragraffer i straffeloven er:

§ 269. En sigtelse er straffri, når dens sandhed bevises, såvel
   som når den, der i god tro fremsætter sigtelsen, har været
   forpligtet til at udtale sig eller har handlet til berettiget
   varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller
   andres tarv.

§ 270. Er sigtelsens fremsættelse ved sin form utilbørlig
   fornærmende, kan straf efter § 267, stk. 1, anvendes, selv om
   sandhedsbevis føres; det samme gælder, såfremt gerningsmanden
   ikke har haft rimelig anledning til at fremsætte fornærmelsen.

> Er meningen kun at udstille ham som en idiot på en saglig måde med
> beviser for mine påstande..

Du skal altså skrive på en måde der ikke er fornærmende, og du
skal kun skrive noget der er sandt, og som du kan dokumentere.

Det er ikke fornærmende at skrive at en mekaniker har ødelagt en
motor (hvis det er rigtigt). Det er derimod fornærmende at skrive
at han er idiot eller at han er en uduelig mekaniker.

--
Bertel

Fra : Carsten Matzon

Dato : 25-06-06 12:43

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er ikke fornærmende at skrive at en mekaniker har ødelagt en
> motor (hvis det er rigtigt). Det er derimod fornærmende at skrive
> at han er idiot eller at han er en uduelig mekaniker.

Perfekt svaret,lige så jeg fatter det.. Tak.. :)

---

Carsten

Fra : alexbo

Dato : 25-06-06 12:44

"Carsten Matzon" skrev

> Er meningen kun at udstille ham som en idiot på en saglig måde med beviser
> for mine påstande..

Meningen med hjemmesiden er altså at udstille mekanikeren som en idiot, ikke
at redegøre for et handlingsforløb.
Allerede her er du i problemer.

Straffelovens § 267,
§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet
til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder.

Bertel har givet de øvrige relevante §ér.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Matzon

Dato : 25-06-06 12:51

alexbo skrev:

> Meningen med hjemmesiden er altså at udstille mekanikeren som en idiot, ikke
> at redegøre for et handlingsforløb.
> Allerede her er du i problemer.

Meningen er at beskrive et handlingsforløb sagligt.. At man så rimeligt
sikkert vil tolke mekanikeren som en idiot bagefter at have læst
forløbet er vist bare en ekstra gevinst.. :p

---

Carsten

Fra : alexbo

Dato : 25-06-06 13:30

"Carsten Matzon" skrev

> Meningen er at beskrive et handlingsforløb sagligt..

Det lyder fornuftigt, selv om det ikke var det du skev til at begynde med.
Du kunne jo afprøve din saglighed i en af bilgrupperne, dk.fritid.bil og
dk.teknik.bil.
Der sidder folk der kan hjælpe og også se sagen fra den anden side.
Du skriver ikke noget om at du vil lade mekanikeren komme til orde, men det
tager du måske bare som en selvfølge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Matzon

Dato : 25-06-06 13:44

alexbo skrev:

> Det lyder fornuftigt, selv om det ikke var det du skev til at begynde med.

Nej det er nok rigtigt.Er måske ikke lige i det flinkeste hjørne.. :)

> Du skriver ikke noget om at du vil lade mekanikeren komme til orde, men det
> tager du måske bare som en selvfølge.

Udfra hvad manden tideligere har sagt og gjort så er jeg ligeglad om han
vi forsvare sig eller ej.Han skal være velkommen men tvivler dog på han vil.

---

Carsten