Tilgodebevis som ikke kan bruge i opsigels~
Fra : Ms

Dato : 25-06-06 08:38

Hej,

Min kæreste er medlem af træningscentret Equinox hvor hun har bundet sig til
12 mdr's medlemsskab med 3 mdr's opsigelse. Så langt, så godt.
Hun har netop været nede og opsige sit medlemsskab.
Men hun har tidligere købt 2 tilgodebevis på hver en måned og hun havde
regnet med at bruge dem her i 2 af de sidste 3 mdr. Men nej, det sagde de at
hun ikke kunne da de ikke kunne bruges i opsigelses perioden.
Kan de det? De sidste 3 mdr. er jo ikke nogen speciel periode, det er vel
bare at man skal varsle sin opsigelse 3mdr. før? (Dvs. at det er min.
12mdr's medlemsskab med 3 mdr's opsigelse)

Jeg håber at nogen kan hjælpe.

Spørg hvis i mangler nogen informationer.

Med venlig hilsen

Max Sørensen

Fra : HKJ

Dato : 25-06-06 08:46

Ms wrote:
> [...]
> 12mdr's medlemsskab med 3 mdr's opsigelse)
>
> Jeg håber at nogen kan hjælpe.
>
> Spørg hvis i mangler nogen informationer.

Hvorfor skal hun bruge tilgodebeviser i opsigelsperioden, dækker hendes
medlemsskab ikke at hun kan træne?

Fra : Ms

Dato : 25-06-06 08:54

> Hvorfor skal hun bruge tilgodebeviser i opsigelsperioden, dækker hendes
> medlemsskab ikke at hun kan træne?

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål.

Men hun vil jo gerne bruge dem, da hun har dem liggende og ikke regner med
at komme der mere når hun har opsagt hendes medlemsskab.

/Max

Fra : Nick

Dato : 25-06-06 08:59

"Ms" skrev i en meddelelse ...
> Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål.
> Men hun vil jo gerne bruge dem, da hun har dem liggende og ikke regner med
> at komme der mere når hun har opsagt hendes medlemsskab.

Altså, du mener, at hun vil bruge dem til at betale for 2 af de 3
månedsbetalinger hun skal af med?
Jeg gætter på, at hun betaler månedsvis?

Hvis der ikke står noget om det i forretningsbetingelserne og heller ikke på
tilgodebeviserne, burde hun kunne bruge dem.

Men nu er fitness-centre jo ikke ligefrem kendt for at være forbrugervenlige
mht. medlemsskaber og lignende...

/Nick

Fra : Ms

Dato : 25-06-06 09:17

> Altså, du mener, at hun vil bruge dem til at betale for 2 af de 3
> månedsbetalinger hun skal af med?
> Jeg gætter på, at hun betaler månedsvis?

Ja lige netop.

> Hvis der ikke står noget om det i forretningsbetingelserne og heller ikke
> på tilgodebeviserne, burde hun kunne bruge dem.

Jeg kan bare ikke forstå at man kan differensere i de sidste 3 mdr. Kan de
så også udenvidere have indskrevet en anden pris du de 3 mdr. efter hun har
opsagt aftalen?

> Men nu er fitness-centre jo ikke ligefrem kendt for at være
> forbrugervenlige mht. medlemsskaber og lignende...

Nej det er de jo ikke.
Jeg synes virkelig at de presser citronen. Siger forbrugerrådet ikke noget
til deres ret opstændige aftaler?

/Max

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 25-06-06 09:45

"Ms" <maxses_not_@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:209ad$449e466e$3e3d85f8$16087@news.arrownet.dk...

> Ja lige netop.

Et tilgodebevis er vel lige så god som penge - ellers skal det
være påført betingelserne for det vil jeg mene.
En opsigelses periode er ikke anderledes end andre perioder,
det er bare den frist firmaet vil have for udmeldelse.
Hvad de så skal bruge den til må guderne vide. Hvorfor over
hovedet indlade sig med sådan nogle fupmagere som allerede
i deres medlemsbetingelser virker mærkelige og kundefjendske.

Fra : Ms

Dato : 25-06-06 09:56

> [...]
> En opsigelses periode er ikke anderledes end andre perioder,
> det er bare den frist firmaet vil have for udmeldelse.

Det er også min opfattelse af et tilgodebevis. Afdelingslederen får også et
opkald imorgen, så må hun forklare sig.

> Hvad de så skal bruge den til må guderne vide. Hvorfor over
> hovedet indlade sig med sådan nogle fupmagere som allerede
> i deres medlemsbetingelser virker mærkelige og kundefjendske.

Ja....?

/Max

Fra : Per O.

Dato : 26-06-06 18:22

> Det er også min opfattelse af et tilgodebevis. Afdelingslederen får også
> et opkald imorgen, så må hun forklare sig.

Jeg har selv haft bøvl med Equinox, da min kone og jeg begge havde et
tilgodebevis liggende fra den måned hvor vi holdt sommerferie. Vores
tilgodebeviser var af den 'gamle' type, hvor man frit kunne overdrage
beviserne til trediemand, hvilket man ikke kan på de nye. Det kostede en del
brok med regionschefen for Jylland, samt til sidst en scannet kopi af
beviserne, før hun måtte overgive sig og erkende at der faktisk stod i
teksten at man kunne sælge beviserne til trediemand, som kunne brue disse
UDEN at tegne en 12 måneders aftale (det skal de så i dag).
Men som jeg læser dit indlæg, så er der tale om en 12 måneders aftale,
hvilket vil sige, at man skal betale for 12 måneder (logisk nok). Et
tilgodebevis får man fordi man skal betale for den måned man ikke bruger
fitnesscenteret, og så får man et tilgodebevis, som man så kan bruge efter
de 12 måneder. Når man har betalt for 12 måneder har man således trænet i 11
måneder og holdt en måned fri. Den måned man ikke har trænet (men betalt
for) kan man så bruge som betaling for måned 13. Så har man betalt for 12
måneder og trænet i 12 måneder. Hvis man vil bruge et tilgodebevis til at
betale for en måned indenfor de 12 måneder, så har man jo til sidst kun
betalt for 11 måneder og dermed ikke betalt for et helt år. Så jeg forstår
sådan set godt begrundelsen for at man ikke vil bruge tilgodebeviser til at
nedsætte perioden på de 12 måneder. Om det så er lovligt eller om
forbrugerombudsmanden eller andre vil synes det er i orden, er en helt anden
sag.
Men man får vel den månedlige pris længere ned ved at aftale 12 måneder i
stedet for at betale pr. måned, så man har jo fået noget ud af det hver
eneste måned i den tid man har trænet. Hvis man f.eks. skal give 400
kr/måned ved månedlig betaling og 300 kr/måned hvis man laver en 12 måneders
aftale, så ville man skulle betale 4800 kr for 12 enkeltmåneder, men kun
3600 for et år. 3600/400 = 9 ... altså har man de sidste tre måneder af året
gratis, hvis man får den lavere pris, set i forhold til at betale måned for
måned.

Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : ms

Dato : 27-06-06 06:15

> [...]
> tilgodebeviser til at nedsætte perioden på de 12 måneder. Om det så er
> lovligt eller om forbrugerombudsmanden eller andre vil synes det er i

Hej Per,

Tak for responsen.

Sjov at du skriver, for det drejer sig faktisk om de tilgodebeviser som jeg
købte af dig. Jeg har bare aldrig fået gang i dem selv. og nu hvor kæresten
alligevel betaler derned til tænkte jeg at hun lige så godt kunne bruge dem.

Men der er vel ingen vej uden om, jeg må droppe dovenskaben og selv komme
igang
Jeg vil gerne lige gøre opmærksom på at Per O. har leveret det han har
solgt. Så der er ingen problemer i den retning

/Max

Fra : Per O.

Dato : 27-06-06 20:04

"ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg vil gerne lige gøre opmærksom på at Per O. har leveret det han har
> solgt. Så der er ingen problemer i den retning

Det var da morsomt at det var dig Max som skjuler dig bag en betegnelse for
dæk (ms = mudder og sne!)

Ja se du at få lettet den tungere del af fysikken og få spændt biceps of
triceps op til lir! Det vil kæresten sikkert ikke have noget imod ...
Og med hensyn til tilgodebeviserne, så står der jo klart og tydeligt på dem
at man kan bruge dem efter at ens 12 måneders periode er udløbet, så der er
desværre ingen vej udenom. Men Max .. jeg glæder mig da til at se dig med et
par flotte pumpede biceps næste gang vi mødes i fotosammenhæng!
--
Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : ms

Dato : 28-06-06 06:09

> Det var da morsomt at det var dig Max som skjuler dig bag en betegnelse
> for
> dæk (ms = mudder og sne!)

Så så

> [...]
> Og med hensyn til tilgodebeviserne, så står der jo klart og tydeligt på
> dem at man kan bruge dem efter at ens 12 måneders periode er udløbet, så

Jeg er ikke helt enig. Der står at medlemmet _selv_ kan bruge dem efter de
12mdr. Kæresten er jo ikke medlemmet selv når det ikke er hende som har fået
dem udstet.
Men man får ikke noget hvis man ikke prøver...

> Men Max .. jeg glæder mig da til at se dig med et par flotte pumpede
> biceps næste gang vi mødes i fotosammenhæng!

Hmm...

/Max