Et kig i bakspejlet
Fra : DJ Supreme (aka Pete~

Dato : 10-01-01 12:30

Så er de nye PowerMac G4'ere på vej.

Jeg bider mærke i, at Apple's nye program "iDVD" er i stand til at
komprimere MPEG2 i en hastighed af 2x (det skulle hedde x0,5), takket
være G4'erens AltiVec enhed. Så det er ny G4-ejerne får valuta for
pengene.

Men jeg kan sku ikke lade være med at være bagklog: Dem af jer, som så
gerne ville have at Apple droppede G4'eren for at få nogle flere Mhz med
en anden processor - ville i synes at det, vi får muligheder til, gennem
G4'eren nu, er værd at droppe?

IOW: I told you so! :)

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-01 16:46

DJ Supreme (aka Peter Perlsø) <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
> komprimere MPEG2 i en hastighed af 2x (det skulle hedde x0,5), takket
> være G4'erens AltiVec enhed. Så det er ny G4-ejerne får valuta for

Det gælder da kun dem der har råd til de to dyreste PPC7450 modeller
(med 256bit VelocetyEngine, on-dye L2 og backside L3 Cache) som Apple
får overodenligt svært ved at levere. Lad os se hvorledes komprimeringen
er på PPC7400 og 7410 - Måske skulle du også undersøge hvor hurtigt det
_kan_ forgå på en Intel eller AMD, med al respekt for Stevies show ved
vi alt for godt hvor let det er at fordreje bechmarks.

> [...]
> gerne ville have at Apple droppede G4'eren for at få nogle flere Mhz med
> en anden processor - ville i synes at det, vi får muligheder til, gennem

Når jeg har set en Q3 eller UT benchmark kan jeg svare dig.

Der er i øvrigt ingen her i gruppen, der har sagt at Apple skulle skifte
CPU her og nu, vi har sagt at det er værd at overveje, pga Moto's
langsomlighed mht. udviklingen af hurtigere CPU'er - Denne gang stod
Motorola (og dermed apple) stille i næsten halvandet år, hvor mon Intel
og AMD er om 6 måneder i forhold til Moto?

Såvidt jeg husker var dit væsenligste argument for at det ikke kunne
lade sig gøre at skifte arkitektur bagud-kompatibiliteten, men efter 4
måneder med MacOS X beta har de fleste der har prøvet X, indset at
Classic ikke er værd at bruge, og sikkert kun vil være et meget kort
overgangsfænomen - Desuden er myten om at Carbon kompatibiliteten også
ville forsvinde ved et arkitekturskift blevet godt og grundigt aflivet.

NB. Du er vel selv opmærksom på at Moto har mere end fordoblet dybden af
pipelinen (fra 3 til 7) på PPC7450 i bedste P3->P4 stil for at få
skidtet til at køre ved højere klokfrekvens. Det betyder sansynligvis at
en 7450 ved samme frekvens som en 7410 eller for den sags skyld en
PPC750cx vil være langsomst til ikke-VelocetyEngine programmer.

Expo'en efterlader en række spørgsmål:

Hvad blev der af DDR-RAM?

Hvorfor skal den nye "einsteiger" G4 koste ca. 5000kr end den nuværende
400Mhz? det er sgu et dyrt CD-RW/DVD drev?

Hvad blev der af CD-RW iMac'en og Cube'en (og i mindre grad: CD-RW i
iBook og PowerBook)

Hvad blev der af den billigere Cube? reduktionen til 1500$ svarer jo
blot til rabat'en ved samtidigt køb af en Apple skærm.

Hvorfor har imac og iBook satdig kun 64MB?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Ledig lejlighed? Jeg er boligløs i København - Hjælp!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-01 17:40

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> får overodenligt svært ved at levere. Lad os se hvorledes komprimeringen
> er på PPC7400 og 7410 - Måske skulle du også undersøge hvor hurtigt det

Er der også forskel på VE-delen af de to processorer? Er de to billigste
modeller udstyret med den sædvanlige "gamle" G4'er?

> Når jeg har set en Q3 eller UT benchmark kan jeg svare dig.

Jeg er også lidt spændt på at se, hvor hurtigt Geforce2MX'en kører på
Mac!

> [...]
> Motorola (og dermed apple) stille i næsten halvandet år, hvor mon Intel
> og AMD er om 6 måneder i forhold til Moto?

Steve Jobs har dog sagt (mener jeg) at maskinerne bliver endnu hurtigere
senere på året. Når Motorola engang får taget sig sammen, kommer der nok
også to processorer i maskinerne igen.

> [...]
> en 7450 ved samme frekvens som en 7410 eller for den sags skyld en
> PPC750cx vil være langsomst til ikke-VelocetyEngine programmer.

Kan du komme med en forklaring på, hvad det egentligt betyder at forøge
pipelinen? Jeg har undret mig lidt over det, også i sammenhæng med
Pentium 4.

> Hvad blev der af DDR-RAM?

Hvem føler sig snydt

> Hvorfor skal den nye "einsteiger" G4 koste ca. 5000kr end den nuværende
> 400Mhz? det er sgu et dyrt CD-RW/DVD drev?

Du får dog det nye MB med 133 Mhz bus, AGP 4x, write-combining(!),
hurtige PCI-bus (hvad skal man lige bruge det til?!?), en PCI-slot mere,
bedre lyd og mere RAM fra start af (64<>128 MB). Men jeg er næsten enig:
Næsten 20.000 kr. (inkl. moms) for den _billigste_ PowerMac G4 er _for_
dyrt, alt alt for dyrt. Det burde være muligt at få en maskine til
omkring 12-14.000 kr.

Det kommer nok næste gang....

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 10-01-01 19:20

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg er også lidt spændt på at se, hvor hurtigt Geforce2MX'en kører på
> Mac!

Åhja, lad os forøvrigt se hvordan tingene komemr til at køre under OS X
- der skulle det gerne få et spark i røven!

> Kan du komme med en forklaring på, hvad det egentligt betyder at forøge
> pipelinen? Jeg har undret mig lidt over det, også i sammenhæng med
> Pentium 4.

Se evt. mit svar til morten, men jeg skriver det gerne igen:

Enhver CPU indeholder interne enheder, som udfører kommandoer. Der er
heltalsenheder (IU - Integer Units), kommatalsenheder (FPU - Floating
Point Unit), forgreningsenheder (BU - Branch units osv).

Hver af disse enheder har internt en "pipeline". En pipeline vil sige,
at hver kommande, som enheden får, deles op i mindre dele, og hver af
disse dele udføres seperat, som på et samlebånd. Deraf navnet
"pipeline".

Problemer med at CPU'er skal have længere pipelines, er, at hvert "trin"
i pipelinen kun kan udføre en begrænset mængde arbejde hver
clock-cyklus: Elektronerne kan kun bevæge sig en vis længde, og bliver
trinnen i pipelinen for store, vil hvert trin have så mange ting at
udføre, at elektronerne ikke kan "nå frem" i tide, og derfor vil hvert
trin tage mere end en cloickcyklus for at færdiggøre sit arbejde. (En
OPTIMAL _RISC_ pipeline lader hvert trin færddiggøre sit arbejde på 1
clockcyklus!)

Mht. lange pipelines er problemet, at det tager lang tid at "fylde"
pipelinen med arbejde, dvs. at alle enheder kommer igang - husk, at for
at fx. pipeline #3 skal kunne arbejde, skal dens arbejde være gået
gennem trin #2 og #1 først! Så først og fremmest tager CPu'er med lange
pipelines længere tid at "komme igang".

Men det store problem er, at nutidens CPU'er prøver at forudsige et
program's gang, ved hælp af en teknik kaldet "branch prediction". Det
vil sige, for dem af os der programmerer, at hver gang CPU'en løber ind
i en "IF" (fx.), så vil der være to valg - "IF" eller "ELSE" (noget der
kaldes en "conditional branch"). CPU'en vil så prøve at forudsige,
hvilket af disse muligheder det bliver. Vælger den rigtigt, kan CPU'en
have en udregning i et program færdig FØR den faktisk udføres! Hvis
ikke, så går der rav i den!

Med rav mener jeg, at CPu'en så har været i gang med at udføre en
instruktion, som er forudsagt forkert. Det betyder, at HELE PIPELINENS
INDHOLD, siden den fejlforudsagte instruktion SKAL SLETTES, og
afviklingen af instructionen skal starte på ny. Dette forudsætter et
"PIPELINE FLUSH". Et flush vil blot sige, at al dataen i pipelinen hives
UD af pipelinen, gemmes, og slettes fra pipelinen. Men netop fordi det
skal gemmes, tager det tid, nemlig EN CLOCKCYKLUS for hver stage (trin)
i pipelinen!

Så kort sagt: hvis PPC'en fejler med at forudsige en conditional branch,
s tager det den 4 clock's at starte på ny.

Hvis Pentium 4'ren fejler - 21 clocks. Og husk at forsinkelsen fordobles
af den tid, som det tager at FYLDE pipelinen igen! BANG!

> Du får dog det nye MB med 133 Mhz bus, AGP 4x, write-combining(!),
> hurtige PCI-bus (hvad skal man lige bruge det til?!?),

Folk med videograbbere i alle 4 PCIslots, som bruge alle kortene
samtidig! :)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-01 19:40

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Åhja, lad os forøvrigt se hvordan tingene komemr til at køre under OS X
> - der skulle det gerne få et spark i røven!

Prøv at se på http://www.xlr8yourmac.com. SÅ høje FPS har man aldrig
haft på Mac før. Det er faktisk helt vildt.

[kæmpe snip]

> [...]
>
> Hvis Pentium 4'ren fejler - 21 clocks. Og husk at forsinkelsen fordobles
> af den tid, som det tager at FYLDE pipelinen igen! BANG!

Tak for forklaringen!

> Folk med videograbbere i alle 4 PCIslots, som bruge alle kortene
> samtidig! :)

Ja, ja OK. Det er vel egentligt også meget nyttigt, hvis man har ekstra
grafikkort, Ultra160 SCSI-kort osv.

> Klap nu hesten. 1700$ * 8,5 er ca. 15000 kr. At den danske moms gør
> alting dyrere - tja, klag til skatteministeren. Jeg er sikker på at han
> gerne vil snakke med jer, mens han holder jer i hånden og klapper jeg på
> skulderen! ;)

Har du ikke set de officielle priser på MediaMac? Den koster 18.750 kr.
inkl. moms, hvilket er mange penge for en maskine, som er bundmodel.

Desuden mener jeg ikke, at der er specielle punktafgifter på Mac'er.
Momsen rammer PC'erne lige hårdt.

> tja, det ER jo en Mac!

På godt og ondt!

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 10-01-01 21:39

> Har du ikke set de officielle priser på MediaMac? Den koster 18.750 kr.
> inkl. moms, hvilket er mange penge for en maskine, som er bundmodel.

Det er jeg enig i - men igen, det er pro-linien. At jeg selv har en
magentil må jo så gøre mig til Pro! :)

> Desuden mener jeg ikke, at der er specielle punktafgifter på Mac'er.
> Momsen rammer PC'erne lige hårdt.

Naah, fordi de koster mindre, rammes de mindre hårdt.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-01 00:10

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Det er jeg enig i - men igen, det er pro-linien. At jeg selv har en
> magentil må jo så gøre mig til Pro! :)

Problemet er, at der ikke rigtigt er noget alternativ til pro-linien.
iMac'en er ikke noget for "rigtige" nørder, mest pga. skærmen, og Cuben
er også møj-dyr.

På PC-siden er man jo ikke tvunget til at købe en 1,5 Ghz P4 eller 1,2
Ghz Athlon, bare fordi man gerne vil have et par PCI slots og selv vil
vælge sin skærm.

Macintosh er det bedste, så de må godt være lidt dyrere, men ikke så
dyrt, at ingen har råd til det...

> Naah, fordi de koster mindre, rammes de mindre hårdt.

OK, sådan kan man også se på det

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-01 19:21

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Er der også forskel på VE-delen af de to processorer? Er de to billigste
> modeller udstyret med den sædvanlige "gamle" G4'er?

Jep og jep

> Jeg er også lidt spændt på at se, hvor hurtigt Geforce2MX'en kører på
> Mac!

Der er i dag en Q3 benchmark på xlr8your.... der ser fornuftigt ud, uden
at den på nogen måde løber fra en moderne PC med MX2, men lad os se en
under mere kontrolerede forhold.

> Steve Jobs har dog sagt (mener jeg) at maskinerne bliver endnu hurtigere
> senere på året. Når Motorola engang får taget sig sammen, kommer der nok
> også to processorer i maskinerne igen.

Intel og AMD bliver "sikkert" også endnu hurtigere...

> Kan du komme med en forklaring på, hvad det egentligt betyder at forøge
> pipelinen? Jeg har undret mig lidt over det, også i sammenhæng med
> Pentium 4.

Det vil jeg hellere lade PBP gøre Jeg har ifølge PBP ingen forstand
på dette...

> Hvem føler sig snydt

Snydt og snydt? Forslellen fra PC100 til PC133 er sgu ikke videre stor,
i PC verdenen hedder det i dag enten RAMBUS (frygteligt dyrt pga
licens-rettigheder) eller DDR-RAM (2x133 og snart 2x166). En af UMA-2
chipsættet forcer er netop DDR-RAM understøttelsen

> [...]
> Næsten 20.000 kr. (inkl. moms) for den _billigste_ PowerMac G4 er _for_
> dyrt, alt alt for dyrt. Det burde være muligt at få en maskine til

Hverken PC133, 4xAGP, +1stk PCI eller +66MHz betyder en merudgift for
Apple. Mht RAM priserne så er de heeelt i bund - Jeg har svært ved at se
andet end at Apple tager 5000kr for en indbygget CD-brænder + 64MB ram.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-01-01 19:40

> Jep og jep

Dvs. at man "kun" skal af med lidt over 31.000,- for en rigtig ny
PMG4'er...

> Der er i dag en Q3 benchmark på xlr8your.... der ser fornuftigt ud, uden
> at den på nogen måde løber fra en moderne PC med MX2, men lad os se en
> under mere kontrolerede forhold.

Det ser da ellers ret vildt ud.

> Intel og AMD bliver "sikkert" også endnu hurtigere...

Det er der vist ingen tvivl om! Min Athlon 550 Mhz fra i sommers virker
efterhånden noget bedaget! Men den er alligevel temmelig hurtig at
arbejde med.

> Det vil jeg hellere lade PBP gøre Jeg har ifølge PBP ingen forstand
> på dette...

He, he. Han har allerede svaret.

> [...]
> licens-rettigheder) eller DDR-RAM (2x133 og snart 2x166). En af UMA-2
> chipsættet forcer er netop DDR-RAM understøttelsen

Glem det! Jeg sov i timen og troede du mente DVD-RAM! (doh!)

> Hverken PC133, 4xAGP, +1stk PCI eller +66MHz betyder en merudgift for
> Apple. Mht RAM priserne så er de heeelt i bund - Jeg har svært ved at se
> andet end at Apple tager 5000kr for en indbygget CD-brænder + 64MB ram.

Special price for you!

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-01 20:41

> Det ser da ellers ret vildt ud.

Ja, for en mac, men det har PC'erne kunnet lang tid.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-01 00:10

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Ja, for en mac, men det har PC'erne kunnet lang tid.

Det er rigtigt, min egen Athlon med Geforce DDR er ikke så ringe.
Problemet på Mac'en har været, at den dårligt kunnne snige sig over
20-30 fps når det gik hektisk til i f.eks. Quake 3. Det er måske slut
nu.

Mac'en slå måske ingen rekorder, men om man kører 50-60 fps eller 100
fps er faktisk lidt ligemeget for de fleste.

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 10-01-01 19:20

> [...]

> Det gælder da kun dem der har råd til de to dyreste PPC7450 modeller
> (med 256bit VelocetyEngine, on-dye L2 og backside L3 Cache) som Apple

??? Hm, interessant at Apple fik fat i de nye G4'ere allerede! Dog er de
nye G4e'ere ikke "256 bit", de får blot fordobltet antallet af
AltiVec-enheder.

> Når jeg har set en Q3 eller UT benchmark kan jeg svare dig.

Selvfølgelig nævner du spil. Men OK, lad os se hvad det bliver, når vi
får et spil der

1) er skrevet først på mac'en
2) udnytter AltiVec.

Så har vi en fair sammenligning.

> [...]
> lade sig gøre at skifte arkitektur bagud-kompatibiliteten, men efter 4
> måneder med MacOS X beta har de fleste der har prøvet X, indset at

Morten, jeg har skrevet en artikel om dette (@ titancity.com) og
forklaret det ca. 500.000 gange: Uden bagudkompatibilitet, ingen
brugere. Ingen brugere - ingen udviklere. Ingen udviklere - ingen Apple.

og sikkert kun vil være et meget kort
> overgangsfænomen - Desuden er myten om at Carbon kompatibiliteten også
> ville forsvinde ved et arkitekturskift blevet godt og grundigt aflivet.

Nix. For Cocoa er det irrelevant med processorer. Men for Carbon... husk
på at Carbon er Classic kode, der er lettere revideret. Intet andet.

> NB. Du er vel selv opmærksom på at Moto har mere end fordoblet dybden af
> pipelinen (fra 3 til 7) på PPC7450 i bedste P3->P4 stil for at få
> skidtet til at køre ved højere klokfrekvens.

Var det en slåfejl?

Først og fremmest er pipelinen på G4'eren og ALLE andre PPC'ere 4
niveauer dyb. Sekundært har Intel ikke kun brugt fordybningen af
pipelines før, de har decideret voldpulet det som en død hest, hvilket
ny resulteter i at Pentium 4'ern bliver sablet ned af de fleste tekniske
skribenter på computermedierne verden over.

Mao: AIM-konsortiet har aldrig brugt pipelineforøgelse før.

Det betyder sansynligvis at
> en 7450 ved samme frekvens som en 7410 eller for den sags skyld en
> PPC750cx vil være langsomst til ikke-VelocetyEngine programmer.

??? Hvor har du dog det vrøvl fra? Pipelinens længde påvirker ikke
direkte hastigheden af et programs afvikling (medmindre med ser på tiden
det tager at fylde pipelinen efter et flush, men så er vi ude i
petitesser...). Pipelinens størrelse er derimod kritisk, hvis der
fejl-forudsiges en branch, da hele pipelinen i så fald skal flushes
(tømmes for data, og dataen skal gemmes i cachen). Med PPC'ens nuværende
pipeline på 4/7 niveauer og Pentium 4'eren på 21 - hvem tror du så der
lider mest under en lang pipeline?

> Expo'en efterlader en række spørgsmål:
>
> Hvad blev der af DDR-RAM?

Læs nyhederne på min website, der finder du svaret!

> Hvorfor skal den nye "einsteiger" G4 koste ca. 5000kr end den nuværende
> 400Mhz? det er sgu et dyrt CD-RW/DVD drev?

Mener du 5000 kr over den tildigere? Måske fordi der var nogle afsindige
rabatter at høste her den sidste måned?

> Hvad blev der af CD-RW iMac'en og Cube'en (og i mindre grad: CD-RW i
> iBook og PowerBook)

Det kommer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-01 20:00

> [...]

> Nix. For Cocoa er det irrelevant med processorer. Men for Carbon... husk
> på at Carbon er Classic kode, der er lettere revideret. Intet andet.

Høvl lige macweek igennem for artikler, og du vil et et par interessante
omend de ikke vil understøtte din påstand.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 10-01-01 21:39

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Høvl lige macweek igennem for artikler, og du vil et et par interessante
> omend de ikke vil understøtte din påstand.

Adresser?

Fra : Jan Jonasen

Dato : 11-01-01 20:08

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Adresser?

MacWeek er et blad, sårn noget man køber i en butik, eller for mac
blades vedkommende på banegården.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Peter Gersmann

Dato : 11-01-01 20:11

In article <1en34mc.8k3c4qpqptxcN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Jonasen) wrote:

> MacWeek er et blad, sårn noget man køber i en butik, eller for mac
> blades vedkommende på banegården.

Det er godt nok et par år siden. MacWeek er i dag kun online.

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-02-01 15:28

<http://macweek.zdnet.com/2000/10/29/1103mac2intel.html>

Fra : claus

Dato : 10-01-01 17:48

> [...]

> gerne ville have at Apple droppede G4'eren for at få nogle flere Mhz med
> en anden processor - ville i synes at det, vi får muligheder til, gennem

Ja, og så er de ovenikøbet billige! F,eks.:
PM G4/533 128/40/CD R-W/nVidia/56k/gig E 19.490,- + moms.
eller:
PM G4/667 256/60/CD R-W/nVidia/56k/gig E 24.990,- + moms.

Det får man jo ikke ret meget PC for! Så mon ikke folk kommer til at stå
i kø langt ud på gaden for at sikre sig et eksemplar, når de kommer til
landet?
--
hilsen claus

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-01-01 18:16

In article <1en0mtm.8cjwf8v69e0tN@4.ppp1-22.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme (aka Peter Perlsø)) wrote:

> [...]
> gerne ville have at Apple droppede G4'eren for at få nogle flere Mhz med
> en anden processor - ville i synes at det, vi får muligheder til, gennem

Den nye 7450 ser ud til at gøre Pentium 4 tricket efter - længere
pipeline, lavere ydelse som opvejes af muligheden for at tildele flere
MHz.

Den gode nyhed er at der er mere Altivec, men almindelige programmer vil
formentlig ikke køre meget hurtigere end på en 500 MHz - 15-20 pct. vel.

Skal den bruges til MP3 (hvilket den jo ikke skal i DK...) så er en
733'er selvfølgelig interessant.

//Peter

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 10-01-01 19:20

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> Den nye 7450 ser ud til at gøre Pentium 4 tricket efter - længere
> pipeline, lavere ydelse som opvejes af muligheden for at tildele flere
> MHz.

Kære Peter,

Læs mine andre svar til Morten og Claus. Jeg er ved at få skrivekrampe.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 10-01-01 19:56

Nu har jeg forskelt lidt på den nye PowerPC G4, og mums, den er lækker!

Først og fremmest er der nu 3 diskpatch-enheder, dvs. at CPU'en kan
udsende kommandoer til BÅDE heltals, floating point og AltiVec enhederne
PÅ SAMME TID! Det kunne IKKE gøres i den gamle G4!

Så er der heltalsenhederne, som er fordoblet fra 2 til 4. Sammen med
førnævnte kan jeg forvente op til OVER 2x hastighedsforbedring på
almindelige programmer! Det er dog mest Photoshopbrugere prof- grafikere
der vil klappe i deres små hænder over det. Det hjælper ikke 3D-spil en
dyt.

AltiVecenheden er dog en skuffelse - at Mot siger at der er 4 enheder er
tæt på bedrageri, for de har blot splittet de eksisterende to enheder op
(Vector ALU og Vector Permute) op i deres underopgaver, nemlig simple &
complex integer (helta), floatingpoint (FPU) og Permute. Dette betyder
at ydelsen af G4+/G4e'erens AV IKKE er fordoblet! AV'en KOMMER dog til
at køre hurtigere fordi den har egen dispatch enhed, men alligevel...
skam jer , MOTORTOLA! :(

FP-ydelsen stiger også.

G4+'eren har integrerede L2 og L3 cache-tags, som i G3 & G4, hvilket
selvfølgeligt hjælper gevaldigt på cachenhastigheden. Så er L2 cachen
integreret, kører på en 256 bit bus ved fuld hastighed. Disse
forbedringer skulle give en L2-båndbredde på 4 GANGE DEN I G3 & G4!!!!!
WOW!!!!!!!!!!! I kan godt forvente jer, at programmer, som udnytter
algoritmer der er små nok til at ligge i L2-cachen vil køre hurtigt!

L3-cachen kan være på op til 2 MB, desvækkr kun ved 64-bit busbredde.
Hvorfor Appel ikke har tager 128-bit i brug endnu er en gåde for mig, da
det ville smække Intel's røv for hårdt. Men der er vel problemer emd at
synkronisere så meget data ved så høje hastigheder... :(

Class dismissed. :)

Fra : Jan Jonasen

Dato : 10-01-01 21:10

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Class dismissed. :)

Så synd at der ikke er flere programmer, som udnytter alle de sikkert så
fine tal. Brand ærgeligt at det var et af de særdeles få altivec (og
juhuu) programmer, der blev brugt til demonstration. Nårh ja, også lige
de "nye" priser.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 10-01-01 21:39

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Så synd at der ikke er flere programmer, som udnytter alle de sikkert så
> fine tal.

Mac OS X alene vil gøre meget brug af G4'eren. Programmerne kommer, og
der blever flere og flere af dem hele tiden.

Brand ærgeligt at det var et af de særdeles få altivec (og
> juhuu) programmer, der blev brugt til demonstration. Nårh ja, også lige
> de "nye" priser.

Jan, mener du overnstående seriøst eller ironisk?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-01-01 00:10

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Nu har jeg forskelt lidt på den nye PowerPC G4, og mums, den er lækker!

[snip]

Det lyder jo alt sammen meget godt, men hvor hjælper det i
virkeligheden? Jeg kunne faktisk godt tænke mig at se, den "gamle" dual
500 køre samme Photoshop-test igennem, som Jobs viste på MacWorld.
_Hvor_ meget hurtigere er de nye maskiner?

Hvad er hurtigst i Photoshop:

2x500 Mhz G4 = 1000 Mhz (næsten)

el.

1x733 Mhz G4+ (+ nyt MB s'føli)

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 11-01-01 10:55

> [...]

> 500 køre samme Photoshop-test igennem, som Jobs viste på MacWorld.
> _Hvor_ meget hurtigere er de nye maskiner?

Det passer ret godt, da G4'eren ifølge Motorola's tests skalere deres
ydelse næsten lineært med MHz-hastigheden, hvilket er MEGET imponerende.

> el.
>
> 1x733 Mhz G4+ (+ nyt MB s'føli)

Hm.... det kommer an på operationen! Det nye cache-system og den nye
hurtigere bud vil hjælp data-intensive operationer (fx. rotate), medens
den forbedrede AltiVec enhed/integer enheder vil hjælpe på alle
udregningsmæssige tunge opgaver fx. lighting effects eller gaussian
blur.

Det kræver et benhcmark for at være sikker!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-01-01 20:01

> [...]

> blur.
>
> Det kræver et benhcmark for at være sikker!

Yep, men det er nok ikke noget, vi skal vente at se fra Apple. Det ville
jo ikke se så heldigt ud, hvis den nye topmodel næsten ikke er hurtigere
end den gamle topmodel.

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 12:52

> [...]

> Yep, men det er nok ikke noget, vi skal vente at se fra Apple. Det ville
> jo ikke se så heldigt ud, hvis den nye topmodel næsten ikke er hurtigere

Det er som man tager det. Det den nye Mac leverer jo meget andet nyt end
blot ændringer i CPU'en, fx. Superdrive, flere PCIpladser, bedre
grafikkort (åh, der er et punkt, hvor den gamle Mac helt klart IKKE
vinder nogen tests!).

Jeg tror kun det er opgaver der er optimeret til fler-CPU'er, som den
gamle model vil være overlegen på!

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-01-01 21:52

> [...]

> blot ændringer i CPU'en, fx. Superdrive, flere PCIpladser, bedre
> grafikkort (åh, der er et punkt, hvor den gamle Mac helt klart IKKE

Det er rigtigt, men det er lidt skuffende, hvis ikke der er sket noget
med hastigheden i så lang tid.

> Jeg tror kun det er opgaver der er optimeret til fler-CPU'er, som den
> gamle model vil være overlegen på!

Det får vi nok at se, efterhånden som flere mennesker får fat i de nye
maskiner.

--
René

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 16-01-01 22:40

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Det er rigtigt, men det er lidt skuffende, hvis ikke der er sket noget
> med hastigheden i så lang tid.

CPU eller hvad? Der sker jo noget hver gang Apple får en ny Mac på
gaden, hvilket jo ikke er helt skidt (IMO).

> Det får vi nok at se, efterhånden som flere mennesker får fat i de nye
> maskiner.

Ja.