Betingelser på seunlock.dk
Fra : Ditte

Dato : 24-06-06 19:24

Hej

Jeg sidder og kigger lidt på Seunlock.dk da jeg gerne vil kunne tage
min nye mobil i brug.

http://www.seunlock.dk/betingelser.php, kan man se deres betingelser
og jeg undrer mig over følgende:

Det sker desværre nogle gange at postdanmark mister en forsendelse.
Skulle det ske at vores pakke bliver væk, og de aldrig bruger deres
credit vil de blive refunderet det fulde antal credit og det halve
kabel. Vi deler som sender og modtager altså postdanmarks fejl.

Kan det passe, at jeg skal betale det halve af postens fejl?

Jeg betaler med dankort, hvis pakken ikke kommer frem, kan jeg så ikke
bede banken afvise betalingen?

--
Mvh. Ditte
Fjern -- ved direkte svar

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-06-06 19:43

Ditte skrev:
> [...]
>
> Kan det passe, at jeg skal betale det halve af postens fejl?
>
> Jeg betaler med dankort, hvis pakken ikke kommer frem, kan jeg så ikke

Det vil jeg mene du kan, da den bestilte vare ikke er leveret, det er
ikke dit ansvar om varen kommer frem når du handler som forbruger.
Desuden lever hjemmesiden ikke op til lovens krav til nethandel, der
mangler f.eks. fysisk adresse på firmaet, hvis det da er et firma der
står bag.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Ditte

Dato : 24-06-06 19:50

> [...]
> f.eks. fysisk adresse på firmaet, hvis det da er et firma der står bag.

Tak for svaret.

Hvor kan man se hvilke reglet, et netfirma bør overholde?

--
Mvh. Ditte
Fjern -- ved direkte svar

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-06-06 22:24

"Ditte" <ditte@--tamuin.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man se hvilke reglet, et netfirma bør overholde?

Købeloven og specifikt fjernsalg.

mvh
Jonas

Fra : per christoffersen

Dato : 24-06-06 20:07

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg mene du kan, da den bestilte vare ikke er leveret, det er ikke
> dit ansvar om varen kommer frem når du handler som forbruger.

Det kan man aftale sig ud af, hvad mange ikke er klar over. Bestemmelserne
om risikoovergang i Købeloven kan fraviges også i forbrugerkøb.
Det må man sige at der implicit er gjort i dette tilfælde.

> Desuden lever hjemmesiden ikke op til lovens krav til nethandel, der
> mangler f.eks. fysisk adresse på firmaet, hvis det da er et firma der står
> bag.

Det er så ikke noget man som forbruger kan bruge til så meget.

/Per

Fra : Rea721

Dato : 24-06-06 21:59

I news:449d8bb9$0$12597$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev per christoffersen følgende tekst:

> Det kan man aftale sig ud af, hvad mange ikke er klar over.
> Bestemmelserne om risikoovergang i Købeloven kan fraviges også i
> forbrugerkøb.

Til skade for forbrugeren??

Har du et link til relevant § så jeg kan læse mere??

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com

Fra : per christoffersen

Dato : 24-06-06 23:47

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
>I news:449d8bb9$0$12597$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> Til skade for forbrugeren??

Ja.

> Har du et link til relevant § så jeg kan læse mere??

Købeloven http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2003/0023729.htm
Riskoovergangen er fastlagt i §73.
Hvilke §§ der ikke kan fraviges ved forbrugerkøb fremgår af §1, stk. 1. §73
er ikke en af dem.

Det er dog værd at bemærke, at denne mulighed i praksis sættes ud af kraft
ved fjernsalg, fordi man her kan fortryde købet, selvom varen er bortkommet.
Denne udlægning kan dog nok ikke bruges i den konkrete sag, fordi der er
tale om en tjenesteydelse, der er leveret (unlockingen er gennemført).
Telefonen er derimod bortkommet, men den er ikke som sådan en del af
handelen.

/Per

Fra : Anders Christensen

Dato : 24-06-06 23:46

per christoffersen skrev:
> [...]
> tale om en tjenesteydelse, der er leveret (unlockingen er gennemført).
> Telefonen er derimod bortkommet, men den er ikke som sådan en del af

Hmm, jeg tolker hjemmesiden som at seunlock fremsender et datakabel, som
man så selv låser telefonen op med, og derefter sender retur?

Fra : Morten Trab

Dato : 25-06-06 09:20

On Sun, 25 Jun 2006 00:45:50 +0200, Anders Christensen
<vladimirr@vladimirr.dk> wrote:

>Hmm, jeg tolker hjemmesiden som at seunlock fremsender et datakabel, som
>man så selv låser telefonen op med, og derefter sender retur?

Nej, kablet er til ejendom...Har handlet med dem i forbindelse med
unlock/opdatering af en S//E z800i og der var ingen problemer
overhovedet...

Mvh. Morten

Fra : per christoffersen

Dato : 25-06-06 12:16

> Hmm, jeg tolker hjemmesiden som at seunlock fremsender et datakabel, som
> man så selv låser telefonen op med, og derefter sender retur?

Hvis der er tale om køb af en vare, kan man bruge fortrydelsesretten, også
selvom varen bortkommer under forsendelse Forbruigeraftaleloven §20:
Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at beskadigelsen
eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra
forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin fortrydelsesret

/Per

Fra : Nick

Dato : 25-06-06 06:56

"Ditte" skrev i en meddelelse ...
> På http://www.seunlock.dk/betingelser.php, kan man se deres betingelser og
> jeg undrer mig over følgende:

Hold dig dog langt væk fra den amatørbiks.

Eller sagt på en anden måde: Hvis du allerede inden du handler, synes at det
virker lidt mærkeligt med deres specielle betingelser, hvorfor pokker vil du
så stadig handle med dem? Brug din sunde fornudt!

Unlock-folk findes på snart sagt hvert et gadehjørne. Brug en fysisk butik
og få det gjort med det samme. Og når du selv propper dyret i lommen
bagefter, er der ikke nogle andre der smider den væk for dig.

/Nick