/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Gearskifte problemer
Fra : Erling Christensen


Dato : 24-06-06 18:53

Her på det seneste har jeg nogle problemer med og skifte gear.

Det er specielt mellem 1-2 som der er problemer og lidt mellem 2-3
medens resten ikke er et problem...

Problemerne kendes tegnes ned, at det virker som 2 tandhjul skærer
tænder.....

Skyldes det at skifte gaflen til 1-2 gear er slidt/bøjet?

Det er vel ikke tandhjulene men gaflerne og skiftetrommelen, som skure
mod hinanden..... Men hvordan fungere det egen?

Kender I evt. noget godt læsestof som man bare bør have ud over en
værkstedhåndbog, som forklarer hvordan en MC motor virker...?

Mvh

Erling

 
 
Armand (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-06-06 19:22

Erling Christensen skrev:
> Her på det seneste har jeg nogle problemer med og skifte gear.
>
> Det er specielt mellem 1-2 som der er problemer og lidt mellem 2-3
> medens resten ikke er et problem...
>
> Problemerne kendes tegnes ned, at det virker som 2 tandhjul skærer
> tænder.....
>
> Skyldes det at skifte gaflen til 1-2 gear er slidt/bøjet?

Tjaeh :-/

Forsikr dig allerførst at kæden ikke er for stram (endsige alt for løs)
før du begynder at planlægge større motorindgreb!

> Det er vel ikke tandhjulene men gaflerne og skiftetrommelen, som skure
> mod hinanden..... Men hvordan fungere det egen?

Tandhjulene er i konstant indgreb parvist overfor hinanden, og det der
"børster tænder er når de "kløer" som tandhjulene bringes i sideværts
forbindelse med hinanden v.h.a. ikke kommer helt i hak men kun hakker
hen over hinanden!
Årsagen kan være såvel en slidt skiftetromle, eller skæve gafler, men
også nedslidte kanter på pågældende kløer!
Du nævner ikke hvilken model at det drejer sig om! Der er flere modeller
der får dét problem med alderen, og et flertal af dem er Yamaha'er!
>
> Kender I evt. noget godt læsestof som man bare bør have ud over en
> værkstedhåndbog, som forklarer hvordan en MC motor virker...?

"Politikens bog om motorcykelvedligeholdelse" har fat i meget godt!

--
Armand.

Erling Christensen (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 24-06-06 19:39

On Sat, 24 Jun 2006 20:22:02 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Erling Christensen skrev:
>> Her på det seneste har jeg nogle problemer med og skifte gear.
>>
>> Det er specielt mellem 1-2 som der er problemer og lidt mellem 2-3
>> medens resten ikke er et problem...
>>
>> Problemerne kendes tegnes ned, at det virker som 2 tandhjul skærer
>> tænder.....
>>
>> Skyldes det at skifte gaflen til 1-2 gear er slidt/bøjet?
>
>Tjaeh :-/
>
>Forsikr dig allerførst at kæden ikke er for stram (endsige alt for løs)
>før du begynder at planlægge større motorindgreb!

Kæden er strammet I forhold til Haynes bogen, men det kan sagten være
en den skal være lidt slapper....
>
>> Det er vel ikke tandhjulene men gaflerne og skiftetrommelen, som skure
>> mod hinanden..... Men hvordan fungere det egen?
>
>Tandhjulene er i konstant indgreb parvist overfor hinanden, og det der
>"børster tænder er når de "kløer" som tandhjulene bringes i sideværts
>forbindelse med hinanden v.h.a. ikke kommer helt i hak men kun hakker
>hen over hinanden!
>Årsagen kan være såvel en slidt skiftetromle, eller skæve gafler, men
>også nedslidte kanter på pågældende kløer!
Når det generelt kun er et problem med 1->2 gear er det så lig 2
skifter gafler som er slidt eller kun første gaffel?

eller skal jeg forstå det sådan, at f.eks. gaffel 1 = Gear 1+3 og
gaffel 2 = gear 2+4?

>Du nævner ikke hvilken model at det drejer sig om! Der er flere modeller
>der får dét problem med alderen, og et flertal af dem er Yamaha'er!
>>

Det er en Honda CBR 600 F2.... Den er jo ellers kendt for og holde
længe, men nu er problemet kommet I 1-2 gear...

>> Kender I evt. noget godt læsestof som man bare bør have ud over en
>> værkstedhåndbog, som forklarer hvordan en MC motor virker...?
>
>"Politikens bog om motorcykelvedligeholdelse" har fat i meget godt!
Den vil jeg da lige se om jeg kan finde...

Mvh

Erling
Yours Sincerely

Erling Christensen
Denmark

Armand (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-06-06 11:49

Erling Christensen skrev:
> On Sat, 24 Jun 2006 20:22:02 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>>
>> Forsikr dig allerførst at kæden ikke er for stram (endsige alt for løs)
>> før du begynder at planlægge større motorindgreb!
>
> Kæden er strammet I forhold til Haynes bogen, men det kan sagten være
> en den skal være lidt slapper....

Så prøv at løsne den lidt og se om gearskiftet bliver bedre!

Uanset hvad fabrikanten og diverse manulals skriver, og hvorledes
læseren opfatter det skrevne, så vil den perfekt justerede kæde hænge
slap ned i én bue under kørsel - "Sitrer" den er den for stram og
"slanger" den sig i flere buer er den for slap!
Få en kammerat til at kigge efter under jævn kørsel i højere gear!

>>> Det er vel ikke tandhjulene men gaflerne og skiftetrommelen, som skure
>>> mod hinanden..... Men hvordan fungere det egen?
>> Tandhjulene er i konstant indgreb parvist overfor hinanden, og det der
>> "børster tænder er når de "kløer" som tandhjulene bringes i sideværts
>> forbindelse med hinanden v.h.a. ikke kommer helt i hak men kun hakker
>> hen over hinanden!
>> Årsagen kan være såvel en slidt skiftetromle, eller skæve gafler, men
>> også nedslidte kanter på pågældende kløer!
> Når det generelt kun er et problem med 1->2 gear er det så lig 2
> skifter gafler som er slidt eller kun første gaffel?
> eller skal jeg forstå det sådan, at f.eks. gaffel 1 = Gear 1+3 og
> gaffel 2 = gear 2+4?

Når problemet er størst imellem 1. og 2. skyldes det dels en længere
skiftebevægelse p.g.a. det mellemværende frigear og dels at springet i
gearingen er størst mellem de laveste gear.
Jeg husker ikke skiftefunktionen præcist, men mener ikke at den ene
gaffel kun bruges til at udføre bevægelsen 1. - fri - 2., så hvis
gearkassen eller virker godt nok i de videre gear vil det typisk være
nedslidning af skiftetromlens spor der er det mekaniske problem!
>
>> Du nævner ikke hvilken model at det drejer sig om! Der er flere modeller
>> der får dét problem med alderen, og et flertal af dem er Yamaha'er!
>
> Det er en Honda CBR 600 F2.... Den er jo ellers kendt for og holde
> længe, men nu er problemet kommet I 1-2 gear...

Tyder mistænkeligt på voldkørsel á skiftekiks under bagdæks-brænder,
eller vedvarende belastning af mekanikken p.g.a. for stram kæde =
Skulle det være det sidste der har været årsag, er udgangslejet (=
umiddelbart bag forreste tandhjul) kraftigt i risikozonen for nedbrud
også
>
>>> Kender I evt. noget godt læsestof som man bare bør have ud over en
>>> værkstedhåndbog, som forklarer hvordan en MC motor virker...?
>> "Politikens bog om motorcykelvedligeholdelse" har fat i meget godt!
> Den vil jeg da lige se om jeg kan finde...

Ellers start med at låne den på biblioteket!

--
Armand.

Erling Christensen (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 25-06-06 13:14

On Sun, 25 Jun 2006 12:48:36 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

-snip-
>>
>> Kæden er strammet I forhold til Haynes bogen, men det kan sagten være
>> en den skal være lidt slapper....
>
>Så prøv at løsne den lidt og se om gearskiftet bliver bedre!

Jeg har hertil formiddag lige løsnet kæde en tand, så den er mere slap
end før.... nu har den godt 3-4 cm slup....

Det hjalp faktisk lidt, men den "børste stadig tænder mellem 1-2 men
ikke rigtig mere mellem 2-3...

>
-snip-
>
>Når problemet er størst imellem 1. og 2. skyldes det dels en længere
>skiftebevægelse p.g.a. det mellemværende frigear og dels at springet i
>gearingen er størst mellem de laveste gear.
>Jeg husker ikke skiftefunktionen præcist, men mener ikke at den ene
>gaffel kun bruges til at udføre bevægelsen 1. - fri - 2., så hvis
>gearkassen eller virker godt nok i de videre gear vil det typisk være
>nedslidning af skiftetromlens spor der er det mekaniske problem!
Så konklutionen er vel, at der tildels kan være lidt "skærende
tænder" ved skift fra 1->2 og det er normalt....???

>>
>>> Du nævner ikke hvilken model at det drejer sig om! Der er flere modeller
>>> der får dét problem med alderen, og et flertal af dem er Yamaha'er!
>>
>> Det er en Honda CBR 600 F2.... Den er jo ellers kendt for og holde
>> længe, men nu er problemet kommet I 1-2 gear...
>
>Tyder mistænkeligt på voldkørsel á skiftekiks under bagdæks-brænder,
>eller vedvarende belastning af mekanikken p.g.a. for stram kæde =
>Skulle det være det sidste der har været årsag, er udgangslejet (=
>umiddelbart bag forreste tandhjul) kraftigt i risikozonen for nedbrud
>også
>>
Jeg kender ikke forhistorien, så det er meget muligt det er tilfældet,
men ud over det så kører den mekanisk meget OK...

Den får nye lejer shock dæmper I næste uge, og senere skal jeg lige
have den carb. sync. også.... Håber at nye lejer og shock dæmper I
baghjulet vil hjælpe lidt også....

>>>> Kender I evt. noget godt læsestof som man bare bør have ud over en
>>>> værkstedhåndbog, som forklarer hvordan en MC motor virker...?
>>> "Politikens bog om motorcykelvedligeholdelse" har fat i meget godt!
>> Den vil jeg da lige se om jeg kan finde...
>
>Ellers start med at låne den på biblioteket!
Det kan jeg blive nød til, for den er udsolgt fra forlaget....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Ukendt (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-06-06 17:08


Erling Christensen skrev i meddelelsen ...
>On Sun, 25 Jun 2006 12:48:36 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
>wrote:
>>Så prøv at løsne den lidt og se om gearskiftet bliver bedre!
>
>Jeg har hertil formiddag lige løsnet kæde en tand, så den er mere slap
>end før.... nu har den godt 3-4 cm slup....


Hvilket meget vel kan være passende. For VTR'en er 40 mm. bevægelse i
praksis minimum for at kæden ikke sitrer.

>Det hjalp faktisk lidt, men den "børste stadig tænder mellem 1-2 men
>ikke rigtig mere mellem 2-3...


Har Du skiftet olie ? og evt. til andet mærke, måske tyndere viscositet ?
Det kan øge "støjniveauet" :-|

>Så konklutionen er vel, at der tildels kan være lidt "skærende
>tænder" ved skift fra 1->2 og det er normalt....???


VTR'en har aldrig været lydløs ved skift fra første til andet gear, men jeg
fik dog ikke så lidt af en aha-oplevelse i går. Koblingsgrebet skulle af
grunde, som er kendt for eurotur personager, fornyes, og så var det jo
oplagt at gennemsmøre ledforbindelserne i koblingshovedcylinderen, såvel som
omdrejningspunktet for håndtaget. Og bremsesiden fik lige samme omgang.
Holddaop en forandring, både på bremse- og koblings-funktion Og,
surprice, gearskift 1. - 2. foregår meget mere lydløst nu. Pre-load,
kobling, "smæk" i stedet for pre-load, kobling, "crunch". Prøv det



--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Erling Christensen (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 25-06-06 19:20

On Sun, 25 Jun 2006 18:07:54 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>
>Erling Christensen skrev i meddelelsen ...
>>On Sun, 25 Jun 2006 12:48:36 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
>>wrote:
>>>Så prøv at løsne den lidt og se om gearskiftet bliver bedre!
>>
>>Jeg har hertil formiddag lige løsnet kæde en tand, så den er mere slap
>>end før.... nu har den godt 3-4 cm slup....
>
>
>Hvilket meget vel kan være passende. For VTR'en er 40 mm. bevægelse i
>praksis minimum for at kæden ikke sitrer.
>
>>Det hjalp faktisk lidt, men den "børste stadig tænder mellem 1-2 men
>>ikke rigtig mere mellem 2-3...
>
>
>Har Du skiftet olie ? og evt. til andet mærke, måske tyndere viscositet ?
>Det kan øge "støjniveauet" :-|
>
-snip-

Jeg har skiftet til Castrol GPS 10-40 Semi olie.... Den gamle som kun
var 4000km gammel, duede slet ikke når man kørte kolonne kørsel I lav
fart.... Så kunne jeg næste ikke skifte til sidst...

Den gamle olie var Silikolene 10-40 Semi...

Så alt i alt... ny olie, slapper kæde har hjulpet... Med lidt held, så
er alt normalt når der kommer nye shock dæmper og lejer I baghjulet...

Den kører dælme for godt til at skulle samle støv pga. af en slidt
gearkasse
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Armand (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-06-06 19:05

Erling Christensen skrev:
> On Sun, 25 Jun 2006 12:48:36 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> -snip-
>>> Kæden er strammet I forhold til Haynes bogen, men det kan sagten være
>>> en den skal være lidt slapper....
>> Så prøv at løsne den lidt og se om gearskiftet bliver bedre!
>
> Jeg har hertil formiddag lige løsnet kæde en tand, så den er mere slap
> end før.... nu har den godt 3-4 cm slup....
>
> Det hjalp faktisk lidt, men den "børste stadig tænder mellem 1-2 men
> ikke rigtig mere mellem 2-3...
>
> -snip-
>> Når problemet er størst imellem 1. og 2. skyldes det dels en længere
>> skiftebevægelse p.g.a. det mellemværende frigear og dels at springet i
>> gearingen er størst mellem de laveste gear.
>
> Så konklutionen er vel, at der tildels kan være lidt "skærende
> tænder" ved skift fra 1->2 og det er normalt....???

Step two i gearskifte lektionen er:
Selvom det synes ligefor er gearskiftnings-sekvensen ikke(!) "kobl
ud/gas ned; skift gear; kobl til; giv gas" :-|
Motorcyklens usynkroniserede gearkasse protesterer hvis
motor-omdrejningerne når at falde for meget (á tilnærmelsesvis tomgang
efter et langsommeligt gearskift's udkobling) så det ene sæt tandhjul
nærmest står stille!
Det mest effektive måde at skifte på, er gennem en halvhård
forud-belastning af gearpedalen (så længe motoren trækker kan det næsten
ikke lade sig gøre at træde gearkassen ud af indgreb!) et øjeblik før
gearskiftet! Derved vil gearskiftet foregå lynhurtigt og effektivt i
samme øjeblik der kobles ud!

Prøv det, prøv det!

>> Tyder mistænkeligt på voldkørsel á skiftekiks under bagdæks-brænder,
>> eller vedvarende belastning af mekanikken p.g.a. for stram kæde =
>> Skulle det være det sidste der har været årsag, er udgangslejet (=
>> umiddelbart bag forreste tandhjul) kraftigt i risikozonen for nedbrud
>> også
> Jeg kender ikke forhistorien, så det er meget muligt det er tilfældet,
> men ud over det så kører den mekanisk meget OK...
>
> Den får nye lejer shock dæmper I næste uge ..... håber at nye lejer
> og shock dæmper I baghjulet....


Baghjulslejerne er akkurat ligeså belastede af for stram kæde-opspænding!
Der er som at indikationerne for alle dine problemer går i dén retning,
og at du måske ligefrem har købt dig en varm kartoffel

>>>> "Politikens bog om motorcykelvedligeholdelse" har fat i meget godt!
>> .....start med at låne den på biblioteket!
> Det kan jeg blive nød til, for den er udsolgt fra forlaget....
>
Kig samtidig efter Damkier's "motorcykelbogen" - Bedst i den reviderede
udgave med Skrydestrup som medforfatter!

--
Armand.

Erling Christensen (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Erling Christensen


Dato : 25-06-06 19:21

On Sun, 25 Jun 2006 20:05:15 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Erling Christensen skrev:
>> On Sun, 25 Jun 2006 12:48:36 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
>> wrote:
>>
-snip-

>Step two i gearskifte lektionen er:
>Selvom det synes ligefor er gearskiftnings-sekvensen ikke(!) "kobl
>ud/gas ned; skift gear; kobl til; giv gas" :-|
>Motorcyklens usynkroniserede gearkasse protesterer hvis
>motor-omdrejningerne når at falde for meget (á tilnærmelsesvis tomgang
>efter et langsommeligt gearskift's udkobling) så det ene sæt tandhjul
>nærmest står stille!
>Det mest effektive måde at skifte på, er gennem en halvhård
>forud-belastning af gearpedalen (så længe motoren trækker kan det næsten
>ikke lade sig gøre at træde gearkassen ud af indgreb!) et øjeblik før
>gearskiftet! Derved vil gearskiftet foregå lynhurtigt og effektivt i
>samme øjeblik der kobles ud!
>
>Prøv det, prøv det!¨

Jeg har været ude og lege lidt, og det går egenlig fint I alle gear
undtagen 1-2...

Men jeg må lege videre...
>
>>> Tyder mistænkeligt på voldkørsel á skiftekiks under bagdæks-brænder,
>>> eller vedvarende belastning af mekanikken p.g.a. for stram kæde =
>>> Skulle det være det sidste der har været årsag, er udgangslejet (=
>>> umiddelbart bag forreste tandhjul) kraftigt i risikozonen for nedbrud
>>> også
>> Jeg kender ikke forhistorien, så det er meget muligt det er tilfældet,
>> men ud over det så kører den mekanisk meget OK...
>>
>> Den får nye lejer shock dæmper I næste uge ..... håber at nye lejer
> > og shock dæmper I baghjulet....
>
>
>Baghjulslejerne er akkurat ligeså belastede af for stram kæde-opspænding!
>Der er som at indikationerne for alle dine problemer går i dén retning,
>og at du måske ligefrem har købt dig en varm kartoffel
>
>>>>> "Politikens bog om motorcykelvedligeholdelse" har fat i meget godt!
>>> .....start med at låne den på biblioteket!
>> Det kan jeg blive nød til, for den er udsolgt fra forlaget....
>>
>Kig samtidig efter Damkier's "motorcykelbogen" - Bedst i den reviderede
>udgave med Skrydestrup som medforfatter!

Den bog søger jeg lige efter...
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

runes-mc.dk (24-06-2006)
Kommentar
Fra : runes-mc.dk


Dato : 24-06-06 19:35

http://www.vf750fd.com/blurbs/shifting.html
Er god læsning om gearkassen, men dog kun på engelsk.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste