Benzin græstrimmer
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-06-06 15:54

Jeg er ved at være træt af alt det med ledning i haven til min ellers gode
græstrimmer.
Jeg vil købe en benzindreven, som ikke er for tung.
Hvilken er bedst - og billig ?
Aksel

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-06-06 16:00

Tro mig (jeg har prøvet), man er superglad for sådan en de første 2 år (der
er jo også drenge-legetøjs-effekten i det), men derefter slås man mere med
at få startet og vedligeholdt dem end man gør med en el-dreven. Efter 3-4 år
synes man, at man har spildt pengene og efter 5 år smed jeg den ud og købte
end el-dreven igen.

Med mindre man har så langt at en enkelt 30 eller 50 meter ledning ikke kan
nå, så synes jeg man er bedst tjent med el.

Bjarke

Fra : Lars Knudsen

Dato : 24-06-06 16:20

On Sat, 24 Jun 2006 16:59:39 +0200, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg
er dansker)> wrote:

> [...]
>
>Med mindre man har så langt at en enkelt 30 eller 50 meter ledning ikke kan
>nå, så synes jeg man er bedst tjent med el.

Helt enig.... Vi har en elektrisk til haven og en lille benzintrimmer
til de lidt større arealer omkring græsfolde mm.

Men i haven er sådan en benzintrimmer med dobbeltsnøre og alting efter
min mening klart et overkill og faktisk mere besværlig at bruge/styre
præcist end en elektrisk trimmer med lang ledning.

** Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-06-06 16:39

dansker)> wrote:

> [...]
>synes man, at man har spildt pengene og efter 5 år smed jeg den ud og købte

Så har man da godt nok købt den for billigt ....
Jeg har en Echo et-eller-andet, to-takts. Den er 6 år gammel, har aldrig
været til service og jeg har aldrig selv skruet på den. Den starter hver
gang efter nogle få ryk i snoren.

>Med mindre man har så langt at en enkelt 30 eller 50 meter ledning ikke kan
>nå, så synes jeg man er bedst tjent med el.

Enig, er det bare en lille "almindelig" have hvor man ind i mellem skal
klippe nogle kanter, så er en el-model nok bedre.

Det jeg syntes er vigtigst ved en benzin-model er at få en med
"cykelstyr" og en ordentlig sele, i stedet for sådan en med et D-formet
greb på. Det er langt nemmere med en som sidder velafbalanceret i en
sele og som kun skal bevæges forsigtigt fra side til side.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-06 08:37

> [...]
> Jeg har en Echo et-eller-andet, to-takts. Den er 6 år gammel, har aldrig
> været til service og jeg har aldrig selv skruet på den. Den starter hver

Jeg har en gammel partner jeg har arvet - den er nok omkring de 10år. Efter
bare at have været hængt på væggen hele vinteren tager det da et par hiv i
snoren at få den startet igen....

Fra : Calle.

Dato : 24-06-06 21:50

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
>
> Med mindre man har så langt at en enkelt 30 eller 50 meter ledning
> ikke kan nå, så synes jeg man er bedst tjent med el.

Vrøvl, det er da ikke noget værre end at bøvle med en forlænger.
En benziner starter også efter 5år. Min er bare sat ind efter brug, og kører
endnu på 6 år
--
*** Calle ***

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-06-06 16:58

On Sat, 24 Jun 2006 16:53:40 +0200, "Aksel Pedersen"
<akselp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>græstrimmer.
>Jeg vil købe en benzindreven, som ikke er for tung.

Partner colibri ca. 1000 kr kraftig men ikke tung, kan godt køres
med en hånd. Bor hullet op til 2 mm snor, som er billig i Bilka,
det holder længere, hvis der er sten og andre ting man kværner
ind i
mvh Ebbe

Fra : edob

Dato : 24-06-06 19:26

Af hensyn til mine naboer ville jeg aldrig bruge en benzindrevet. Jeg synes
det er hensynsløst i et villakvarter!

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-06-06 21:55

"edob" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Af hensyn til mine naboer ville jeg aldrig bruge en benzindrevet. Jeg
synes
> det er hensynsløst i et villakvarter!

Hvis det forholder sig sådan at arbejdet derved er ordnet i en ruf, så ville
jeg som nabo klart foretrække at det larmer, men får ende. Så kan man lige
gå ind og foretage sig noget andet, eller smartere: man starter lige en
larmeopgave og får ordnet i samme ombæring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 24-06-06 22:00

edob wrote:
> Af hensyn til mine naboer ville jeg aldrig bruge en benzindrevet.
> Jeg synes det er hensynsløst i et villakvarter!

vi er også nogle der ikke bor i villa kvaterer.
Men den larmer ikke mere end dem der står og saver brændsel med en kædesav

--
*** Calle ***

Fra : Bent E.

Dato : 26-06-06 12:17

edob wrote:
> Af hensyn til mine naboer ville jeg aldrig bruge en benzindrevet.
> Jeg synes det er hensynsløst i et villakvarter!
>
> Venlig hilsen, Frank.

Køb dog en batteridrevet. Den er nabovenlig, og uovertruffen til en
alm. have (1000 m2)

Vh Bent E.

--
Ved mail, fjern XYZ

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.

Fra : Q

Dato : 24-06-06 21:44

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> græstrimmer.
> Jeg vil købe en benzindreven, som ikke er for tung.

Jeg har en 3000 krs Husqvarna med mulighed for skift mellem snøre og 2 forsk
faste klinger ( een med 3 store tænder til f.eks mindre buske osv, og en
decideret savklinge som snildt tager birketræer optil 10 cm diameter )

Den er tilpas kraftig og rimeligt let... Kommer med en god bæresele og et
ordentligt cykelstyr-lignende håndtag... Det eneste jeg savner er at den
ikke kan lave kaffe

Husk høreværn, briller og beskyttelse af fødder og skinneben ( brug f.eks et
par "skovstøvler" )

/peter

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-06-06 22:44

Mange tak for jeres indlæg, som har givet mig nye momenter til overvejelse.
Jeg burde nok have skrevet, at den kun skal bruges til at trimme kanterne på
en ret stor græsplæne omgivet af sten. Nu skal jeg slæbe rundt med 2x 50 m
ret svær ledning plus den sidste 15 m hen til ledningstromlen.
Jeg så forleden en mand gå med en mindre benzindrevet trimmer, og det så ud
til at gå let fra hånden, og jeg synes ikke den larmede skrækkeligt meget.
Mvh.
Aksel

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-06-06 19:47

Mange i denne tråd har slået på at en eldrevet trimmer er mere nabovenlig
end en benzintrimmer - jeg synes det er lige omvendt !
En eltrimmer kører med nogle sindsyge omdrejninger i ubelastet tilstand, og
når den så belastes, så falder omdrejningerne dramatisk.
Jeg synes at det er meget mere irriterende at høre på en stakkel som filer
løs med sin eltrimmer, som konstant knækker tråden, bliver kvalt i en grød
af opkogt græspasta....
Min billige Partner Colibri til 799,- derimod, tygger sig lystigt igennem
det hele ved noget der ligner forceret tomgang, og tråden skal ikke
fremføres mere end en enkelt gang på hele runden på parcellen. Jeg bruger
den endda som en buskrydder- wannabee på skråningerne på den lille
afvandingsbæk jeg har for enden af haven - den æder sig uden problem igennem
siv, knæhøjt græs, brændenælder og hvad der ellers måtte være.
Maskinen starter også perfekt efter 2 træk i snøren hver gang.

Andreas M. Hansen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-06-06 10:56

> [...]
> igennem siv, knæhøjt græs, brændenælder og hvad der ellers måtte være.
> Maskinen starter også perfekt efter 2 træk i snøren hver gang.

Jeg har lyst til at fortælle, at jeg i går købte en McCullock - Trim Mac ,
som Bauhaus sælger til 799.
Den er lille, men hvas! Æder alt, hvad den komme i nærheden af. Jeg skal
bare have lært at håndtere den. Den bøjning, stangen har, er lidt akavet for
mig, men jeg er ved at have fundet ud af det.
Dejligt at være fri for de lange ledninger, der filtrer sig ind i hinanden.
Et batteridrevet alternativ har jeg ikke så stor fidus til.
Mvh.
Aksel

Fra : Bent E.

Dato : 27-06-06 15:21

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> En eltrimmer kører med nogle sindsyge omdrejninger i ubelastet
> tilstand, og når den så belastes, så falder omdrejningerne dramatisk.

Ikke B&D akku i hvert fald

> Jeg synes at det er meget mere irriterende at høre på en stakkel som
> filer løs med sin eltrimmer, som konstant knækker tråden, bliver
> kvalt i en grød af opkogt græspasta....

Automatisk trådfremføring, og holder i flere år.

Hvorfor 2 træk?, 1 burde være nok.

Mvh Bent E.