Kilder til myg ??
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-06-06 15:46

Vi er ved at lave et nyt hyggehjørne i det ene hjørne af haven. Jeg har
arbejdet på det i nogle år med en del kampesten og nu begynder stauderne
efterhånden at give lidt hygge og så skal vi lige have lagt en lille
fliseplads midt i herlighederne. Pladsen er omgivet af et hasselnøde træ
(eller de kommer jo nærmest i et "bundt"), et valnøddetræ og et meget gammel
æbletræ med frugtbuske under.

Der er bare påfaldende mange myg når i det hjørne af haven. Der er
selvfølgelig ikke 100% fuld sol i området, men jeg opfatter det ikke som
specielt fugtigt (fx har jeg "mistet" noget af det jeg har plantet, da de
kræver en del vanding i starten).

Hvor kan de "skide myg" dog komme fra ?

Naboen har sådan et "pensionist bassin", men det ligger ikke tættere på
dette område end det gør på vores terrasse, hvor vi ikke er plaget af myg på
samme måde. Bagboen har et gammel kloakrør, som han bruger til kompost, men
det er vist mest blade og det ser heller ikke specielt vådt ud.

Nogle ide'er til hvor myggene kommer fra og hvordan jeg skal komme problemet
til livs ? - så ikke der er flere myg i området end der generelt i resten af
området ?

(jeg er ikke så naiv at jeg tror vi får dem helt væk. Det hører jo med til
en have, men det er irriterende når der konstant sidder en eller flere myg
på ens ben ...)

--
Bjarke M. Christensen
http://www.MAXImalt.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-06-06 16:51

On Sat, 24 Jun 2006 16:46:23 +0200, "Bjarke Christensen"
> [...]
>en have, men det er irriterende når der konstant sidder en eller flere myg
Et gammelt råd: plant hyld
uden garanti, jeg har ikke selv prøvet det
mvh Ebbe

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-06-06 17:02

Bjarke Christensen skrev følgende i et indlæg på usenet:
> herlighederne. Pladsen er omgivet af et hasselnøde træ (eller
> de kommer jo nærmest i et "bundt")

Jeps - og derfor er hassel ikke et træ, men en busk - uanset
størrelse

> Hvor kan de "skide myg" dog komme fra ?

De yngler i vand - men behøver ikke ret meget vand for at de "har
nok".

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Armand

Dato : 22-07-06 17:46

Jan Vestergaard skrev:

> Jeps - og derfor er hassel ikke et træ, men en busk - uanset størrelse

> De yngler i vand - men behøver ikke ret meget vand for at de "har nok".

Men til gengæld kræves det at det er stillestående og ikke som naboens
bassin med pumpe(?)

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 24-06-06 17:15

Hej Bjarke

> [...]
> som specielt fugtigt (fx har jeg "mistet" noget af det jeg har
> plantet, da de kræver en del vanding i starten).

Myg foretrækker desværre meget ofte de pletter i haven
vi selv gerne vil bruge, de kan f.eks. også godt lide læ.

Mvh Max

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-06-06 18:12

Hvad har de af fjender, som jeg kan bringe ind i billedet ?

Den med hyld skal jeg lige overveje. jeg plejer at fjerne al det hyld jeg
ser, men det skal jeg måske holde op med...

Bjarke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-06-06 19:39

On Sat, 24 Jun 2006 19:11:48 +0200, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig være med K da jeg er
dansker)> wrote:

>Den med hyld skal jeg lige overveje. jeg plejer at fjerne al det hyld jeg

Det var da en uskik - hyld er da både flot og god til at lave saft af.
Den giver fugleliv i haven og den dufter godt.

>ser, men det skal jeg måske holde op med...

Det kan kun gå for langsomt

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-06-06 20:58

Jeg har bare en masse i min hæk på den ene side og hvis ikke jeg holder det
nede ender det jo med at blive en hyld-hæk ....

Det vil være helt fint, hvis jeg kunne lave et enkelt træ/"busk", men det
breder jeg jo ganske velvilligt ...

Bjarke

Fra : Gainsbourg

Dato : 25-06-06 09:44

> Det vil være helt fint, hvis jeg kunne lave et enkelt træ/"busk", men det
> breder jeg jo ganske velvilligt ...

Det er kun den vilde variant. Den fra planteskolen giver bedre bær og er
mindre "glubsk".

Mht. myggene så vil der blive ved med at komme nogen så længe det er en plet
med læ og en smule skygge.

Sæt masser af fuglekasser op og lav gode forhold for fugle i haven og tænd
evt. citronella lys når I sidder der.

B-vitamin hver dag myggesæsonen igennem giver kroppen en lugt myggene ikke
bryder sig om ( vi har ekstremt mange myg og har selv afprøvet det den
sidste tid - og det har reduceret antallet af stik betydeligt). Jeg har også
fået anbefalet tidselolie kapsler, men har ingen praktisk erfaring selv.

Med venlig hilsen
Gainsbourg