MC parkering på Rigshospitalet og CarPark
Fra : Biker Mike

Dato : 24-06-06 14:54

Hmmm, Ja så kom den jo op igen, altså den med MC parkering.

Jeg var inde for at besøge en kammerat på Riget og parkerer på fortov
arealet til højre for indgangen, sammen med de cykler der står samme sted,
da jeg komme ud igen er der viklet en afgift omkring gashåndtaget med en
elastik fordi jeg holdt udenfor afmærket P-bås. afgiften var fra CarPark

Men, hvordan er det nu lige med de afgifter, er det ikke korrekt at MC ikke
må parkere i P-båse til biler med mindre at man er 2, og at MC må henstilles
på fortov hvis man ikke er til gene for de gående ?

Har CarPark lov til at tolke reglerne for offentlig parkering på
Rigshospitalets område, anderledes end på anden offentlig vej ? (jeg
formoder at Rigshospitalet er offentligt og ikke privat ejet)

Er det stadig således at det er CarPark der står med bevisbyrden for hvem
der har parkeret motorkøretøjet, og derfor ikke vil få medhold i retten hvis
ejeren nægter at have foretaget parkeringen, og samtidig nægter at oplyse om
hvem der så har ?

En del spørgsmål, sikkert ret trivielle for dem som har lommen fuld af
bøder, men jeg ved ikke bedre

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-06 15:15

Biker Mike skrev:

> og at MC må henstilles på fortov hvis man ikke er til gene for
> de gående ?

Det er ikke rigtigt. Færdselsloven siger om parkering:

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted
   eller på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for
   færdslen.

Stk. 2. [...]

Stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti,
   gangsti eller fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat,
   helleanlæg og lignende. Køretøj, hvis tilladte totalvægt ikke
   overstiger 3,5 t, kan dog, medmindre andet bestemmes i en
   lokal bekendtgørelse, standses eller parkeres med en del af
   køretøjet på fortov, såfremt dette ikke er til fare eller
   ulempe for færdslen på fortovet. 1. pkt. gælder ikke cykler og
   tohjulede knallerter.

Man må altså - som en undtagelse - parkere med *en del* af
køretjet på fortovet hvis det ikke er til gene.

--
Bertel

Fra : Biker Mike

Dato : 24-06-06 15:26

Parkering KBH og politiet tolker reglerne anderledes, her er det
"accepteret" hvis der kan passere en tvillingebarnevogn !

Er Rigshospitalets område at betragte som privat eller offentligt ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-06 15:45

Bertel Lund Hansen wrote :
> Man må altså - som en undtagelse - parkere med *en del* af
> køretjet på fortovet hvis det ikke er til gene.

Og hvis ikke den lokale parkeringsregel siger man ikke må.

"This is not some cheasy soap-opera." - Mike Flaherty, Spin City

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-06-06 16:03

"Biker Mike" <fjern.cis9944@vip.cybercity.dk> skrev:

> Parkering KBH og politiet tolker reglerne anderledes, her er det
> "accepteret" hvis der kan passere en tvillingebarnevogn !

Det er også den gængse tommelfingerregel for hvorvidt en parkering
delvsit på fortovet er ok eller ej.

> Er Rigshospitalets område at betragte som privat eller offentligt
> ?

Det er uden betydning. Det er Færdselslovens regler der gælder uanset
om det er privat eller offentligt område.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 24-06-06 16:54

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Det er uden betydning. Det er Færdselslovens regler der gælder uanset
> om det er privat eller offentligt område.

Jo, men afgiften kan ikke være pålagt efter færdselslovens regler.
Det har Carpark jo ikke hjemmel til.

/Per

Fra : per christoffersen

Dato : 24-06-06 16:04

"Biker Mike" <fjern.cis9944@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis
> ejeren nægter at have foretaget parkeringen, og samtidig nægter at oplyse

Ja, det har de.
Du har ikke fået en bøde men en afgift, og det er ikke for at holde
ulovlligt, men for at parkere i strid med de regler som er opsat på området
(som en privat regulering, - bestemt af Rigshospitalet og administreret af
Carpark).
Prøv at kigge efter på skiltene ved indkørslen til Rigshospitalet, hvilke
regler der er opsat.

Det er lige meget om Rigshospitalet er privat eller offentligt.
Sagen er civilretlig og har ikke forbindelse til Førdselsloven.
I den forbindelse optræder Carpar, som juridisk person, og det er dem du er
oppe at slås med.

/Per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-06-06 16:11

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev:

> Det er lige meget om Rigshospitalet er privat eller offentligt.
> Sagen er civilretlig og har ikke forbindelse til Førdselsloven.

Færdselslovens regler gælder på Rigshospitalets område og alle andre
steder hvor der er almindelig adgang, hvilket groft sagt er steder hvor
2 eller flere uafhængigt af hinanden færdes.
Det er en stor misforståelse at tro man kan skilte sig ud af
Færdselslovens regler.
Der kan dog i nogen udstrækning fastsættes restriktioner efter Lov om
mark- og vejfred §17. Det kan dog formentligt diskuteres om det
overhovedet er relevant i forhold til en offentlig instans som
Rigshospitalet. Ligesom det kunne være lidt interessant at få belyst
hvorvidt en offentlig instans overhovedet kan benytte sig af private
parkeringsvagtselskaber som CarPark.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-06-06 16:25

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> steder hvor 2 eller flere uafhængigt af hinanden færdes.
> Det er en stor misforståelse at tro man kan skilte sig ud af

Færselsloven giver dig vel ikke en ret til at parkere gratis?

--
Jesper Lund

Fra : Biker Mike

Dato : 24-06-06 22:35

Jeg parkerede ikke gratis, men udenfor de afmærkede båse som det er kutyme
for MC i KBH.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : per christoffersen

Dato : 24-06-06 16:52

> Det er en stor misforståelse at tro man kan skilte sig ud af
> Færdselslovens regler.

Det er heller ikke det jeg lægger op til.
Færdselslovens regler gælder, men det akn jo ikke (hvis vi som forudsætning
siger, at alt er kørt efter bogen) være dem afgiften er pålagt efter. Det må
være andre regler som er opsat eksplicit på området af Rigshospitalet (det
kan feks. være overskridelse af parkeringstiden det pågældende sted.)

/Per

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-06-06 16:27

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Færselsloven giver dig vel ikke en ret til at parkere gratis?

Nej men Færdselsloven regulerer hvordan parkering må foregå.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-06-06 16:35

Morten Bjergstrøm wrote:

> Nej men Færdselsloven regulerer hvordan parkering må foregå.

Enig, men det udelukker ikke at ejeren af grunden, hvor parkering sker,
kan forlange betaling for den ydelse, som stilles til rådighed.

--
Jesper Lund

Fra : Biker Mike

Dato : 24-06-06 22:36

Hvilke ydelse ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-06 12:09

Biker Mike skrev:

> Hvilke ydelse ?

Parkering.

Man har jo ikke automatisk ret til at parkere på andres område.

--
Bertel

Fra : Biker Mike

Dato : 25-06-06 18:23

Jeg fatter altså ikke en fis, er det ikke offentligt område ? Jeg betaler
sgu da til Rigshospitalet via min skat ?

Det er jo en meget stor parkeringsplads, jeg parkerer jo i det tidsrum der
er tilladt !!!!!!!

Men!!!!!!!! Jeg parkerer _ikke_ i båsene som efter de normale regler i KBH
er beregnet til biler, der står ingen steder at der er specielle båse til
MC,!!! Jeg parkerer efter de gældende normer (som jo praktiseres af både KBH
politi og Parkering KBH) på fortovs arealet, uden at genere den normale
færdsel!!

Er der nogen her som kan svare kvalificeret på om det er mig eller CarPark
der er skråt på den !!!

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-06-06 19:48

> Jeg fatter altså ikke en fis, er det ikke offentligt område ? Jeg betaler
> sgu da til Rigshospitalet via min skat ?

Det er ikke offentligt forstået på den måde at alle kan bruge arealet til
det de vil.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 24-06-06 19:36

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Enig, men det udelukker ikke at ejeren af grunden, hvor parkering
> sker, kan forlange betaling for den ydelse, som stilles til
> rådighed.

Ja men det er vi da helt enige i. Derfor også min henvisning til lov om
mark- og vejfred der åbner op for dette.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Biker Mike

Dato : 24-06-06 22:34

Og det betyder ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 24-06-06 17:46

Biker Mike skrev:
> [...]
> hvem der så har ?
>
> En del spørgsmål, sikkert ret trivielle for dem som har lommen fuld af

Nu er jeg ikke jurist, men på rigshopitalet's hjemmeside står der noget
om parkering, og hvis du har holdt oppe ved hovedindgangen, så holder du
ulovligt, der er bestemte pladser til motorcykler, så du må desværre
betale og se glad ud. Se evt. mere her :
http://www.rigshospitalet.dk/rh.nsf/Content/forside~tilogfrarigshospitalet0~parkeringforprrendeoggster01

Fra : Biker Mike

Dato : 24-06-06 22:42

Der står så hvidt jeg kan se ikke noget om MC parkering.

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 24-06-06 23:00

Biker Mike skrev:
> Der står så hvidt jeg kan se ikke noget om MC parkering.
>
> Med venlig hilsen
> Michael Sørensen

kig på følgende pdfside.
http://korturl.dk/R4DcM Motorcykelparkering er mærket med X

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-06-06 02:05

On 2006-06-24, apollo14 aka Kenneth Rugaard <apollo14dk@gmail.com> wrote:

> kig på følgende pdfside.
> http://korturl.dk/R4DcM Motorcykelparkering er mærket med X

Men man kan vel ikke forlange at motorcyklister har adgang til denne PDF
eller tilsvarende papir-udgave når de kører inde på rigshospitalets
område. Og så synes jeg det begynder at blive problematisk når Carpark
har anden praksis end Parkering København uden at skilte med dette.

--
Andreas

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-06 08:59

> [...]
> område. Og så synes jeg det begynder at blive problematisk når Carpark
> har anden praksis end Parkering København uden at skilte med dette.

Mike - du må derud igen og se på skiltningen. Hvis du stadig finder
skiltningen mangelfuld, så skriv det til CarPark. Riget er et stort område
og de kan vel ikke forvente at man skal trævle hele området igennem for at
se om der evt. skulle være n p-plads til mc'er et sted (Det er ikke mange
mc-parkeringer i københavn og der findes end ikke en officiel oversigt over
dem der er)

Argumenter med at der normalt ikke giver p-afgifter at parkere en mc på
fortovet i kbh sålænge den ikke er til gene, og at da der ikke var

Jeg havde for et par siden en "snak" med en informationsmedarbejder på
fisketorvet. Deres p-plads er også overdraget til car-park og der er kun
skiltet med at biler skal holde i båsene og der var dengang ikke nogen
mc-båse (længe siden at jeg været der). Dengang var
informationsmedarbejderens holdning at jeg kunne smide mc'en hvor jeg ville
sålænge den ikke var i vejen ... Og jeg lavede en note med dato/klokkeslet
og navnet på medarbejderen så jeg havde noget dok) Hvor jeg vil hen med
det - Det er forskel på de enkelte p-pladser - men kan end ikke antage at
der gælder samme regler på alle car-parks omårde....

Quote:

http://www.parkering.dk/p-service/spoergsmaal-og-svar/
Sp.: Må jeg parkere min motorcykel på fortovet?

Sv.: Ifølge færdselslovens § 28 er standsning og parkering på fortove
forbudt, dog med undtagelse af cykler og tohjulede knallerter, og jf.
færdselslovens § 121 kan der pålægges afgift ved overtrædelse af dette
forbud.

Københavns Politi har imidlertid i sin vejledning fra 1977 anført, at det i
Københavns Kommune kan være hensigtsmæssigt at anvende de brede fortove til
motorcykelparkering.

Parkering · Københavns praksis er at pålægge afgifter for parkering af
motorcykler på fortove, medmindre parkeringen ikke hindrer tilgængeligheden
for fodgængernes passage og den øvrige færdsel.

---------------------------

Så hvis Mike's mc blot stod sammen med iøvrigt lovligt parkerede cykler og
knallerter ville jeg helt sikkert også gå videre med den mod car-park.

Fra : Biker Mike

Dato : 27-06-06 10:43

Jeg har tænkt mig at bruge følgende argumentation overfor CarPark, syntes i
der mangler noget, og er det ordentlig formuleret ?

1. Jeg har parkeret efter gældende regler i KBH samt politiets vejledning af
1977 hvor det anføres at det kan være hensigtsmæssigt at MC parkeres på
brede fortove, det er denne vejledning der normalt følges i KBH, både af
politiet og Parkering København.

2. CarPark administrerer kun parkeringspladserne og har ingen autoritet over
fortovet, som på Rigshospitalets område er fuldt offentligt og reguleret
efter færdselsloven.

3. Der er ved indgangen til Rigshospitalets område ikke angivet hvor MC skal
parkeres.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : per christoffersen

Dato : 27-06-06 11:08

> Jeg har tænkt mig at bruge følgende argumentation overfor CarPark, syntes
> der mangler noget, og er det ordentlig formuleret ?

Du kan jo også prøve at sende dem en forespørgsel om efter hvilken
bestemmelse, du har pålagt afgiften.
Så vidt jeg kan se, er det endnu ikke klarlagt her i diskussionen, og det
vil tving dem ud af busken, samtidig med at du selv kan holde krudtet
tilbage.

/Per

Fra : Henning

Dato : 27-06-06 11:17

>2. CarPark administrerer kun parkeringspladserne og har ingen autoritet over
>fortovet, som på Rigshospitalets område er fuldt offentligt og reguleret
>efter færdselsloven.

Mjo... Dvs. fremover skal jeg bare parkere min bil på fortovet, og
lade det være op til politiet at give mig en eventuel bøde?
Carpark administrerer parkering på området, ikke parkeringspladserne.
Holder du udenfor en bås får du også en hilsen, selv om det teknisk
set ikke er en p-plads.
Derfor kan du ikke bruge dette argument.

Fra : Biker Mike

Dato : 27-06-06 21:46

Ok fino, men er der andre argumenter som jeg ikke har taget med, jeg kan
bruge ?

Med venlig hilsen
Michael Sørensen