gul murstens hus, sandblæse/vandskure
Fra : Mette og René

Dato : 24-06-06 14:53

hejsa ng

jeg går lidt med tanken om at få gjort noget ved mit gule murstens hus, da
jeg synes stenene er ved at være ret så grimme de fleste steder, jeg tænker
sandblæse og vandskuring, enten den ene eller begge.

hvis jeg nu sandblæser det, skal jeg gøre noget ved det efterfølgene hvis
jeg ikke vandskurer det?

René

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-06-06 15:45

"Mette og René" <dsl289289@(slet)vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænker sandblæse og vandskuring, enten den ene eller begge.
>
> hvis jeg nu sandblæser det, skal jeg gøre noget ved det efterfølgene hvis

Du er nødt til at vandskure/pudse huset op, da du smadrer overfladen på
stenene ved sandblæsning. Pudser du ikke huset vil det være ekstremt
modtageligt for vand og snavs.

Men hvorfor egentlig sandblæse? Er det pudset/malet nu? Hvis ikke skal det
bare renses af og vandskures. Det tager ikke en murer mange "øjeblikke". :)

- Martin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-06-06 15:55

Har du prøvet af vaske det ? Håndværkere vil sikkert ryste på hovedet, men
jeg har haft held med en højtryks patiorenser nogle steder hvor vores
(ganske vist røde) mursten så kedelige ud fordi nedløbet var defekt gennem
flere år.

Jeg sprøjtede det først til med stærk industrisæbe (jeg har sådan en Alto
højtryksrenser med sæbedispenser og patiorenser, se side 47 i
http://www.johannesfog.dk/log/library/Havekataloog.pdf), lod det sidde i
5-10 min og så kørte jeg med patiorenseren. Det tager vel et par minutter pr
kvadratmeter, men det bliver pænt rent.

Metoden forudsætter nok at din fuger er i orden, så ikke de bliver slået
løse.

Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-06-06 15:56

Sorry, det er side 46.

Bjarke

Fra : Mette og René

Dato : 25-06-06 07:05

hejsa

jeg takker for de gode svar, vi har sådan en alto højtryksrenser på arbejdet
så det kan da være værd og prøve, og hvis ikke det er nok så kan jeg altid
vandskure bagefter.

MV René

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 25-06-06 14:22

> hejsa
>
> jeg takker for de gode svar, vi har sådan en alto højtryksrenser på arbejdet så det kan da være værd og prøve, og hvis
> ikke det er nok så kan jeg altid vandskure bagefter.

Ikke for at male fanden på væggen, men du skal være opmærksom på, at nogle
gule mursten ikke tåler ret godt at blive vandskuret.
Problemet er, at gule mursten suger mere fugt end røde og derved har lettere
ved at frostsprænge under uheldige omstændigheder.
Der findes teglværker i dag der ikke yder garanti på deres gule sten hvis man
vandskurer dem.

Fra : Mette & René

Dato : 26-06-06 19:03

> [...]
> ved at frostsprænge under uheldige omstændigheder.
> Der findes teglværker i dag der ikke yder garanti på deres gule sten hvis

ja jeg har godt læst mig frem til det forskellige stedet, men har dog også
læst der skulle være en hel del vidunder produkter som netop skulle gøre at
murstene skulle kunne komme af med fugten, men ville murstene ikke suge
mindrer fugt netop ved en vandskuring?, men som sagt, vidunder produkter...

René

Fra : Bjarne K.

Dato : 26-06-06 12:37

> [...]
> tænker sandblæse og vandskuring, enten den ene eller begge.
>
> hvis jeg nu sandblæser det, skal jeg gøre noget ved det efterfølgene hvis

Ved ikke om det er mig der har været uheldig, men jeg vil aldrig nogensinde
igen købe et pudset/vandskuret hus. Det giver ikke andet end problemer. Rens
dine mursten, som en enden foreslår.

Bjarne K.

Fra : Mette & René

Dato : 26-06-06 19:04

> Ved ikke om det er mig der har været uheldig, men jeg vil aldrig
> nogensinde igen købe et pudset/vandskuret hus. Det giver ikke andet end
> problemer. Rens dine mursten, som en enden foreslår.

det kan være det er det det ender med, men er dit hus så pudset eller
vandskuret?

René

Fra : Max

Dato : 26-06-06 19:22

Hej René

> det kan være det er det det ender med, men er dit hus så pudset eller
> vandskuret?

Hvis jeg må sige noget, ja så er min mening at ligegyldigt hvad du gør,
maler, vandskure, sækkeskure, filtser, pudser eller hvad du nu kan
finde på, ja så ligner det ærligt arbejde at vedligeholde det resten
af husets dage. Jeg har boet i et pudset hus i 25 år, og det har
lært mig en ting "ALDRIG MERE". Så hvis du på nogen som helst
måde kan bevare huset i sin rå udgave, så gør det og lær at leve
med det lidt kedelige look.

Mvh Max

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-07-06 14:08

"Mette & René" <metterene@tdcspace.dk> wrote in message

> det kan være det er det det ender med, men er dit hus så pudset eller
> vandskuret?
>
> René

Lidt sent svar.

Mit forrige hus var pudset. Det blev repareret hvert forår. Vi fik så banket
pudsen af, vandskuret og malet (silikat maling). Dette skulle så også
repareres hvert forår.
Det var et gl. hus lavet af forskellige slags mursten, og de fleste frost
reps. var faktisk ved gule mursten.

Har nu købt en endnu ældre pudset hus tsk. tsk. tsk. Jeg ved ikke om det er
kalken der gør forskellen, men jeg har faktisk ikke oplevet frostskader o.a.
her endnu. (har haft det i 2 år).

Bjarne K.

Fra : Mette og René

Dato : 03-07-06 18:23

> [...]
> er kalken der gør forskellen, men jeg har faktisk ikke oplevet frostskader

hvorfor skulle jeg også lige ende med et gult murstens hus

René