/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
TopRacing tun, kvalivare ?
Fra : K.


Dato : 24-06-06 14:24

Jeg har netop købt en Gilera Runner sp , leveret med 70 cc tun.

Jeg gjorde meget ud af at understrege at det skulle være tun af en ordentlig
kvalitet da jeg forhandlede med ham om købet, og han forsikrede, adskillige
gange, at de kun bruger de bedste dele.
Da jeg så spurgte hvilket mærke og model det ville blive, vidste han det
ikke, og han måtte ringe til sin leverandør.
Der sagde ham så at det ville være Mallossi mærke, men kunne sige ikke
hvilken model.
Det var så godt nok for mig, så vi lavede en aftale.

Jeg nævnte iøvrigt også adskillige gange, at det var vigtigt den var
justeret til at køre perfekt, lige som de andre knallerter jeg har haft.
Jeg gav 3000,- for tun, monteret.

Da jeg 7 dage senere skulle hente maskinen, tog jeg lige en tur på den, og
kunne med det samme mærke at den ikke kørte tilnærmelsesvis så godt som den
burde.
Faktisk virkede den som en 45'er der havde fået taget blokeringerne.
3 dage , 2 udstødninger, og 3 sæt ruller senere, var den igen klar, og kørte
nu betydeligt bedre, og jeg var klar til at lægge pengene.
Efter vi havde handlet spurgte jeg så hvilket mallossi sæt det var, og til
min store overraskelse sagde han at det var et Topracing cylinder sæt.

Selv om han fik den til at køre acceptabelt, synes jeg dog at den burde køre
lidt bedre end den gør. Den kører 90, på toppen, og mere typisk ligger den
på 80-82, og max. omdrejninger er ca. 9000.
Så nu er det jeg tænker på om et cylindersæt fra Topracing egentlig svarer
til den lovning på ''altid de bedste dele'' som jeg fik?

Jeg kan faktisk slet ikke finde nogle sæt med det navn i online butikker.
Så er det noget crap han har købt hjem for at optimere sin indtjening?
Hvis ja, så overvejer jeg faktisk at droppe ham som min forhandler, og
muligvis skifte sættet til noget bedre, da jeg ikke bryder mig om tanken om
noget billigt skidt på min helt nye motor.







 
 
Allan Riise (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 24-06-06 15:09

K. wrote:
> Jeg har netop købt en Gilera Runner sp , leveret med 70 cc tun.
>
> Jeg gjorde meget ud af at understrege at det skulle være tun af en
> ordentlig kvalitet da jeg forhandlede med ham om købet, og han
> forsikrede, adskillige gange, at de kun bruger de bedste dele.
> Da jeg så spurgte hvilket mærke og model det ville blive, vidste han
> det ikke, og han måtte ringe til sin leverandør.
> Der sagde ham så at det ville være Mallossi mærke, men kunne sige ikke
> hvilken model.
> Det var så godt nok for mig, så vi lavede en aftale.
>
> Jeg nævnte iøvrigt også adskillige gange, at det var vigtigt den var
> justeret til at køre perfekt, lige som de andre knallerter jeg har
> haft. Jeg gav 3000,- for tun, monteret.
>
> Da jeg 7 dage senere skulle hente maskinen, tog jeg lige en tur på
> den, og kunne med det samme mærke at den ikke kørte tilnærmelsesvis
> så godt som den burde.
> Faktisk virkede den som en 45'er der havde fået taget blokeringerne.
> 3 dage , 2 udstødninger, og 3 sæt ruller senere, var den igen klar,
> og kørte nu betydeligt bedre, og jeg var klar til at lægge pengene.
> Efter vi havde handlet spurgte jeg så hvilket mallossi sæt det var,
> og til min store overraskelse sagde han at det var et Topracing
> cylinder sæt.
> Selv om han fik den til at køre acceptabelt, synes jeg dog at den
> burde køre lidt bedre end den gør. Den kører 90, på toppen, og mere
> typisk ligger den på 80-82, og max. omdrejninger er ca. 9000.
> Så nu er det jeg tænker på om et cylindersæt fra Topracing egentlig
> svarer til den lovning på ''altid de bedste dele'' som jeg fik?
>
> Jeg kan faktisk slet ikke finde nogle sæt med det navn i online
> butikker. Så er det noget crap han har købt hjem for at optimere sin
> indtjening? Hvis ja, så overvejer jeg faktisk at droppe ham som min
> forhandler, og
> muligvis skifte sættet til noget bedre, da jeg ikke bryder mig om
> tanken om noget billigt skidt på min helt nye motor.

Top Performances Racing Tun, det er nok det du har fået på, og det hører til
i den billige ende.

Koster fra 1000.- til 1400.- til en Gilera Runne ac/lc ved ikke hvad du
mener med en Runner sp, er det Purejet?

--
Allan Riise



K. (24-06-2006)
Kommentar
Fra : K.


Dato : 24-06-06 16:32


"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:449d4773$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Top Performances Racing Tun, det er nok det du har fået på, og det hører
> til i den billige ende.
>
> Koster fra 1000.- til 1400.- til en Gilera Runne ac/lc ved ikke hvad du
> mener med en Runner sp, er det Purejet?
>

http://www.suzuki-mc.dk/scooter45/RUNNERSP/runner-sp30.htm

Denne relativt nye model i danmark.
Den er luftkølet, og alm. kaburator model.

Bør jeg være bekymret over kvaliteten af Performances Racing Tun sæt, og
hvis ja, hvilket skal jeg invistere i?

Det skal siges at jeg gerne vil have et sæt der giver god ydelse ,og god
kvalitet der holder, men jeg har ikke tænkt mig at få tunet knallerten til
den yderste grænse.
Jeg vil bare have en scooter der kører rigtig godt, uden at tiltrække for
meget opmærksomhed, hverken lyd, eller udseende mæssigt.
Så f. eks er et sæt hvor det anbefales at skifte krumtap, kobling, gearing,
variator eller karburator, nok ikke er så aktuelt.





Allan Riise (24-06-2006)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 24-06-06 17:30

K. wrote:
> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> news:449d4773$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Top Performances Racing Tun, det er nok det du har fået på, og det
>> hører til i den billige ende.
>>
>> Koster fra 1000.- til 1400.- til en Gilera Runne ac/lc ved ikke hvad
>> du mener med en Runner sp, er det Purejet?
>>
>
> http://www.suzuki-mc.dk/scooter45/RUNNERSP/runner-sp30.htm
>
> Denne relativt nye model i danmark.
> Den er luftkølet, og alm. kaburator model.

Så går den nok ind under gilera runner/ac sættene

> Bør jeg være bekymret over kvaliteten af Performances Racing Tun sæt,
> og hvis ja, hvilket skal jeg invistere i?

Jeg ved det ikke, jeg kender ikke selv til performances sæt, men du kan
prøve at forhøre dig her
www.scootergalleri.dk

Der er en masse nørder og diverse fora du kan skrive og adspørge i, plus der
er masser af link til gejl, tun etc.
(Jeg er selv derinde, tillader mig lige et lille link til min Senda )
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=80735

> Det skal siges at jeg gerne vil have et sæt der giver god ydelse ,og
> god kvalitet der holder, men jeg har ikke tænkt mig at få tunet
> knallerten til den yderste grænse.
> Jeg vil bare have en scooter der kører rigtig godt, uden at tiltrække
> for meget opmærksomhed, hverken lyd, eller udseende mæssigt.
> Så f. eks er et sæt hvor det anbefales at skifte krumtap, kobling,
> gearing, variator eller karburator, nok ikke er så aktuelt.

Tjaae, jeg ved ikke rigtigt hvad du skal vælge, udover at hvis holdbarhed er
vigtigere end ydelse, så skal det nok være støbejernssæt du skal vælge, her
er lidt fra MSP-Tuning, jeg kunne lige så godt have fundet noget fra f.eks.
speedline ( som pt. er nede ) eller andre forretninger, forskellen i pris er
ikke særlig stor, når sættene er de samme.

http://www.msp-tuning.dk/products/productlist.aspx?MenuItemID=334

--
Allan Riise



Henning Lund (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 25-06-06 11:16

K. wrote:

> Bør jeg være bekymret over kvaliteten af Performances Racing
> Tun sæt, og hvis ja, hvilket skal jeg invistere i?

Kommer an på hvordan du vil køre scooteren, hvis du kører med
fuld skrue hele tiden, så er det egentlig ligemeget hvilket sæt
du køber, det vil ikke kunne holde ret længe.

Tunsæt er lavet til banebrug hvor det kører et løb eller 2, så
adskilles det og stempelringe mm. udskiftes, og stemplet skiftes
ca hver anden gang ringene skiftes.

Det er der ingen der tænker på når de investerer i tunsæt til
gadebrug.

For at få et f.eks 70CC kit uanset om det er jern eller alu til
at holde mange km, så kan du gøre følgende:

Hvis begrænsningerne, hvad de sikkert er i forvejen, er fjernet,
så kør mellem 55 og 70 km i timen uanset om det er lange eller
korte ture, så arbejder motoren ved få omdrejninger, og det
slider ikke så vanvittigt på kittet som høje omdrejninger gør.
Brug en god olie og lad være med at sætte alverdens sære brian
luftfiltre på som bare lader alle støvpartikler passere.

Jeg har en reserve knallert stående som har kørt 22.000 km på et
billigt styleprokit som kostede kr 349, der er skiftet
stempelringe efter km 10.000 og 20.000 og den starter og kører
stadigt som en drøm.

En af mine bekendte kører med TP Trophy 70 CC sæt, det har kørt
over 30.000 km og kører stadigt, på min egen scooter sidder der
også samme kit, det har rundet knapt 15.000 km og der er bare
skiftet ringe ved 10.000 km.

De tre nævnte kit er kørt på fremgangsmåden som jeg før skrev, de
to jeg selv har har da tiltider fået fuld gas ud af landevejen
hvis der nu var noget jeg skulle nå i en fart, men ikke hele
tiden, det kan de simpelthen ikke holde til.

Mange vil ryste på hovedet af mit indlæg og sige, det passer ikke
hvad jeg skriver, men jeg har selv haft et værksted hvor jeg
bla. arbejdede med crossmaskiner og scootere, og jeg har set så
mange kit slidt op pga. de får tærsk hele tiden, det skal så også
siges at mange ikke har forstand på at "koble" tingene rigtigt
sammen, valget af udstødning, karburator, det korrekte
blandingsforhold, luftfilter, kobling mm har meget at sige for
holdbarheden af cylinderen, men stadig væk, uanset hvordan
tingene er tilpasset, så er det ham med gashåndtaget i hånden der
bestemmer levetiden på kittet.


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Allan Riise (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Allan Riise


Dato : 25-06-06 11:35

Henning Lund wrote:
> K. wrote:
>
>> Bør jeg være bekymret over kvaliteten af Performances Racing
>> Tun sæt, og hvis ja, hvilket skal jeg invistere i?
>
> Kommer an på hvordan du vil køre scooteren, hvis du kører med
> fuld skrue hele tiden, så er det egentlig ligemeget hvilket sæt
> du køber, det vil ikke kunne holde ret længe.
>
> Tunsæt er lavet til banebrug hvor det kører et løb eller 2, så
> adskilles det og stempelringe mm. udskiftes, og stemplet skiftes
> ca hver anden gang ringene skiftes.
>
> Det er der ingen der tænker på når de investerer i tunsæt til
> gadebrug.
>
> For at få et f.eks 70CC kit uanset om det er jern eller alu til
> at holde mange km, så kan du gøre følgende:
>
> Hvis begrænsningerne, hvad de sikkert er i forvejen, er fjernet,
> så kør mellem 55 og 70 km i timen uanset om det er lange eller
> korte ture, så arbejder motoren ved få omdrejninger, og det
> slider ikke så vanvittigt på kittet som høje omdrejninger gør.
> Brug en god olie og lad være med at sætte alverdens sære brian
> luftfiltre på som bare lader alle støvpartikler passere.
>
> Jeg har en reserve knallert stående som har kørt 22.000 km på et
> billigt styleprokit som kostede kr 349, der er skiftet
> stempelringe efter km 10.000 og 20.000 og den starter og kører
> stadigt som en drøm.
>
> En af mine bekendte kører med TP Trophy 70 CC sæt, det har kørt
> over 30.000 km og kører stadigt, på min egen scooter sidder der
> også samme kit, det har rundet knapt 15.000 km og der er bare
> skiftet ringe ved 10.000 km.
>
> De tre nævnte kit er kørt på fremgangsmåden som jeg før skrev, de
> to jeg selv har har da tiltider fået fuld gas ud af landevejen
> hvis der nu var noget jeg skulle nå i en fart, men ikke hele
> tiden, det kan de simpelthen ikke holde til.
>
> Mange vil ryste på hovedet af mit indlæg og sige, det passer ikke
> hvad jeg skriver, men jeg har selv haft et værksted hvor jeg
> bla. arbejdede med crossmaskiner og scootere, og jeg har set så
> mange kit slidt op pga. de får tærsk hele tiden, det skal så også
> siges at mange ikke har forstand på at "koble" tingene rigtigt
> sammen, valget af udstødning, karburator, det korrekte
> blandingsforhold, luftfilter, kobling mm har meget at sige for
> holdbarheden af cylinderen, men stadig væk, uanset hvordan
> tingene er tilpasset, så er det ham med gashåndtaget i hånden der
> bestemmer levetiden på kittet.

Enig i det store hele, dog vil jeg påstå at et jernsæt er mere slidstærkt
end et alu/nicasil sæt!

--
Allan Riise



Henning Lund (25-06-2006)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 25-06-06 12:10

Allan Riise wrote:

> Enig i det store hele, dog vil jeg påstå at et jernsæt er mere
> slidstærkt end et alu/nicasil sæt!

Det er de også


--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


RpR (27-06-2006)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 27-06-06 08:43

> Det er de også

En nicasil belagt cylinder holder "evigt". Min egen Aprilia RS 50 er rullet
til 19,14hk og har med det Metra Kit Pro Race sæt der sidder på den rundet
6000km med mere eller mindre konstant klø, den blir ihvertfald ik kørt ret
pænt
Landevejskørsel foregår ved ca. 80 - 90km/t og 9000 - 10000rpm, alt derunder
har den ik nok hk til at slæbe sig selv

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~
~=[ www.PhotoBlog.dk ]=~
--



K. (25-06-2006)
Kommentar
Fra : K.


Dato : 25-06-06 12:11


"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
news:449e6201$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Kommer an på hvordan du vil køre scooteren, hvis du kører med fuld skrue
> hele tiden, så er det egentlig ligemeget hvilket sæt du køber, det vil
> ikke kunne holde ret længe.
>
> Tunsæt er lavet til banebrug hvor det kører et løb eller 2, så adskilles
> det og stempelringe mm. udskiftes, og stemplet skiftes ca hver anden gang
> ringene skiftes.
>
> Det er der ingen der tænker på når de investerer i tunsæt til gadebrug.
>
> For at få et f.eks 70CC kit uanset om det er jern eller alu til at holde
> mange km, så kan du gøre følgende:
>
> Hvis begrænsningerne, hvad de sikkert er i forvejen, er fjernet, så kør
> mellem 55 og 70 km i timen uanset om det er lange eller korte ture, så
> arbejder motoren ved få omdrejninger, og det slider ikke så vanvittigt på
> kittet som høje omdrejninger gør. Brug en god olie og lad være med at
> sætte alverdens sære brian luftfiltre på som bare lader alle støvpartikler
> passere.
>


Jeg kører bestemt også pænt med min, og det endnu mere mens jeg kører den
til.
Fuld gas er kun noget den får over korte afstande.
Jeg tøffer altid afsted i byen, og er også ret forsigtig på hovedveje.
Det er bare lækkert at have den extra kraft til rådighed, da jeg også slæber
en del kilo med mig.

Jeg gør også det at jeg blander 2 % fuldsyntetisk olie i benzinen, Motuls
den dyre. Det er samme olie jeg bruger i olie tanken.



KubikH (26-06-2006)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 26-06-06 18:31


"K." <k@.k.k> skrev i en meddelelse
news:mqednXqLFqDc8gPZRVnyrg@giganews.com...


SNIP>


> Jeg gør også det at jeg blander 2 % fuldsyntetisk olie i benzinen, Motuls
> den dyre. Det er samme olie jeg bruger i olie tanken.
>

Det bør du ikke gøre.
For meget olie er ikke gavnligt.
Når du fylder 2% olie i benzinen, udmagrer du din benzin - luftblanding med
2%.
Du får også svært ved at brænde olien ordentlig af, med koksaflejringer til
følge.
Endelig brænder olie langsommere end benzin, så du får mere varme gennem din
udstødskanal = varmere cylinder.
Olie skal der kun lige være nok af!

Mvh
Niels



K. (26-06-2006)
Kommentar
Fra : K.


Dato : 26-06-06 19:00


"KubikH" <kallehauge@HHHemail.dk> skrev i en meddelelse
news:e7p5k5$2sgp$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "K." <k@.k.k> skrev i en meddelelse
> news:mqednXqLFqDc8gPZRVnyrg@giganews.com...

>
> Det bør du ikke gøre.
> For meget olie er ikke gavnligt.
> Når du fylder 2% olie i benzinen, udmagrer du din benzin - luftblanding
> med 2%.
> Du får også svært ved at brænde olien ordentlig af, med koksaflejringer
> til følge.
> Endelig brænder olie langsommere end benzin, så du får mere varme gennem
> din udstødskanal = varmere cylinder.
> Olie skal der kun lige være nok af!
>
> Mvh
> Niels

OK.
Det er lige modsat af hvad der var enighed om for ca. 1½ år siden da jeg
sidst købte ny scooter(også med 70cc), og forhandleren havde rådet mig til
at gøre det.
Da sagde alle, der svarede her i gruppen, at det var en god ide, også efter
motoren var kørt til.



RpR (27-06-2006)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 27-06-06 08:45

> Det er lige modsat af hvad der var enighed om for ca. 1½ år siden da jeg
> sidst købte ny scooter(også med 70cc), og forhandleren havde rådet mig til
> at gøre det.
> Da sagde alle, der svarede her i gruppen, at det var en god ide, også
> efter motoren var kørt til.

Køb en god fuldsyntetisk olie og lad blanderen om arbejdet. Evt. kan du
blokere pumpen i fuld stilling, så gir den ca. 3% olie konstant. Fra
fabrikken regulerer den oliemængden fra 0,5% til 3% alt efter hvor meget du
vrider håndtaget.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~
~=[ www.PhotoBlog.dk ]=~
--



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste