MC Parkering ved Rigshospitalet (CarPark)
Fra : Biker Mike

Dato : 24-06-06 13:33

Hmmm, Ja så kom den jo op igen, altså den med MC parkering.

Jeg var inde for at besøge en kammerat på Riget og parkerer på fortov
arealet til højre for indgangen, sammen med de cykler der står samme sted,
da jeg komme ud igen er der viklet en afgift omkring gashåndtaget med en
elastik fordi jeg holdt udenfor afmærket P-bås. afgiften var fra CarPark

Men, hvordan er det nu lige med de afgifter, er det ikke korrekt at MC ikke
må parkere i P-båse til biler med mindre at man er 2, og at MC må henstilles
på fortov hvis man ikke er til gene for de gående ?

Har CarPark lov til at tolke reglerne for offentlig parkering på
Rigshospitalets område, anderledes end på anden offentlig vej ? (jeg
formoder at Rigshspitalet er offentligt og ikke privat ejet)

Er det stadig således at det er CarPark der står med bevisbyrden for hvem
der har parkeret motorkøretøjet, og derfor ikke vil få medhold i retten hvis
ejeren nægter at have foretaget parkeringen, og samtidig nægter at oplyse om
hvem der så har ?

En del spørgsmål, sikkert ret trivielle for dem som har lommen fuld af
bøder, men jeg ved ikke bedre

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Niels B

Dato : 24-06-06 14:20

"Biker Mike" <fjern.cis9944@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om
> hvem der så har ?
>
> En del spørgsmål, sikkert ret trivielle for dem som har lommen fuld af

Jeg har i forbindelse med mit arbejde været ved at researce lidt på alle de
rodede p-regler og har haft CarPark i røret for at høre dem ad.
De gav ikke et 100% entydigt svar, da der, som de sagde, gælder individuelle
regler fra p-plads til p-plads. Ikke desto mindre, skal man som hovedregel,
når der skal betales p-afgift, snuppe billetten med i lommen (som
dokumentation), og så ellers bare parkere i en bås - ligesom bilerne.

Helt anderledes var det, da jeg ringede til EuroPark - der var der nærmest
fri parkering for mc'er. Her skulle man dog for så vidt muligt parkere
udenfor båsene, således at cyklen stod "til mindst gene". Hos EuroPark
skulle man ikke købe billet.

Bottom line: Det er nok klogt at forhøre sig hos ejeren af p-pladsen (i dit
tilfælde Riget). Hvis du får oplyst noget forkert af dem, og derved får en
bøde/afgift, mener jeg at du bør kunne kræve den annulleret.

Jeg har ikke nogen gyldig dokumentation for de to samtaler med hhv. Car- og
EuroPark, men jeg regner med at forfatte en lille mail til dem - sådan at
jeg har noget at citere dem for.

--
Niels B
Suzuki GSX400E

Fra : Biker Mike

Dato : 24-06-06 14:29

Hmmm, Joe, men der skulle ikke indløses P-billet det pågældende sted, bøden
fik jeg udelukkende fordi jeg parkerede min MC udenfor afmærket P-bås. Det
kan da godt være at jeg er galt på den, men jeg formodede at reglerne var de
samme alle steder, nemlig at MC gerne må parkeres udenfor P-båsene så længe
de ikke er til gene.

Mit næste spørgsmål er så om Rigshospitalet er at betragte som offentligt
med de regler der gælder der, eller privat med hvad der nu hører til af
andre regler, selv mener jeg at det er offentligt område, men igen kan det
jo godt være at jeg er for naiv.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Dr. Enduro

Dato : 27-06-06 07:11

Biker Mike skrev:

> [...]
> andre regler, selv mener jeg at det er offentligt område, men igen kan det

Siden det er et privat firma, der bestemmer reglerne for parkering på
grunden og har lov til at udstede "kontrolafgifter", må der være tale om
en privat grund, selvom den er offentligt tilgængelig.
----

Hilsen Jan

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-06-06 07:51

"Dr. Enduro" <janeiffert@NOhotmail.comSPAM> writes:

> Siden det er et privat firma, der bestemmer reglerne for parkering på
> grunden og har lov til at udstede "kontrolafgifter", må der være tale
> om en privat grund, selvom den er offentligt tilgængelig.

Det skal der nok en retssag til at afgøre.

Også om de har lov til at udskrive "afgifter" for parkering på fortov.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-06-06 14:20

On Sat, 24 Jun 2006 14:32:59 +0200, "Biker Mike"
<fjern.cis9944@vip.cybercity.dk> wrote:

Hej Michael.

>Hmmm, Ja så kom den jo op igen, altså den med MC parkering.

Det gør den jo jævnligt

>Har CarPark lov til at tolke reglerne for offentlig parkering på
>Rigshospitalets område, anderledes end på anden offentlig vej ? (jeg
>formoder at Rigshspitalet er offentligt og ikke privat ejet)

Nej det må de ikke.
En MC må ikke parkeres i en bilbås, og med mindre der er en afmærket
MC parkering tror jeg ikke du har gjort noget galt.

> [...]
>ejeren nægter at have foretaget parkeringen, og samtidig nægter at oplyse om

Du behøver ikke at være bange.
CarPark har lært det.
De tager et foto som bevismateriale.
Men jeg tror nu jeg ville henvende mig til Rigets administration og få
en precisering af de gældende regler.
Hvis de ikke kan, så på ordensmagten med den.
CarPark er et privat firma der har forpagtet retten til at forvalte
parkeringsarealet i et givet område, og deres eneste berettigelse er
at uddele så mange dummebøder som muligt.

Det har medført at hvis jeg ser et skilt fra et af "dummebøde"
firmaerne kører jeg et andet sted hen.
De må jo anse besøgende og kunder for uønskede, så det må de selv om.

>En del spørgsmål, sikkert ret trivielle for dem som har lommen fuld af
>bøder, men jeg ved ikke bedre

Du skal ikke være bange.
Også os der har fået nogle stykker er i tvivl om reglerne.
I gamle dage var det nemt.
En P-bøde gik man bare i retten med - det gjorde alle til sidst for at
vise deres utilfredshed med systemet.
Retssystemet var ved at bryde sammen i den slags sager.
Så lavede man en lovændring hvor man lavede bøden om til en afgift, og
voila: Det var pludselig legalt at uddele bøder uden at borgerne havde
nogen form for retssikkerhed - Rene dummebøder uden ankemulighed.
Det er det grundlag firmaer som CarPark eksisterer på.
Reelt er det et civilt søgsmål at gå i retten med sådan en sag.
CarPark stiller med en hel hær af sagskærere, og et meget spinkelt
lovgrundlag betyder at borgerne i regelen taber, hvis man i det
heletaget tør tage kampen op.
Der er dog een instans de har respekt for og det er
forbrugerankenævnet og de er ved at vælte i den slags sager.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Biker Mike

Dato : 24-06-06 14:52

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]

> En MC må ikke parkeres i en bilbås, og med mindre der er en afmærket
> MC parkering tror jeg ikke du har gjort noget galt.

Ved ikke om der er specielle MC båse, eller om det gør en forskel, bør det
ikke stå ved indgangen til området ?

> Du behøver ikke at være bange.
> CarPark har lært det.
> De tager et foto som bevismateriale.

Jooe, men de har vel ikke et billede af mig som parkerer MC en.

> Men jeg tror nu jeg ville henvende mig til Rigets administration og få
> en precisering af de gældende regler.

Det vil sikkert tage længere tid end at få en ny hjerteklap.

> Hvis de ikke kan, så på ordensmagten med den.

Tror altså at politiet er ligeglade, men det er da et forsøg værd. er bare
bange for at de henviser til civilretten.

> CarPark er et privat firma der har forpagtet retten til at forvalte
> parkeringsarealet i et givet område, og deres eneste berettigelse er
> at uddele så mange dummebøder som muligt.

Joe, og her bliver det jo så interessant, hvis Rigets parkeringsplads er
offentlig, og altså ikke under privat eje, så gælder vel de samme regler som
alle andre offentlige steder.

> Det har medført at hvis jeg ser et skilt fra et af "dummebøde"
> firmaerne kører jeg et andet sted hen.
> De må jo anse besøgende og kunder for uønskede, så det må de selv om.

Joe, men min kammi lå altså der og gloede.

> CarPark stiller med en hel hær af sagskærere, og et meget spinkelt
> lovgrundlag betyder at borgerne i regelen taber, hvis man i det
> heletaget tør tage kampen op.

Hm, Hvorfor vinder de hvis grundlaget er spinkelt, er man ikke uskyldig til
andet er bevist ?

> Der er dog een instans de har respekt for og det er
> forbrugerankenævnet og de er ved at vælte i den slags sager.

Troede egentligt ikke at de tog den slags sager, måske man skulle forhøre
sig hos dem.

Michael Sørensen

Fra : Armand

Dato : 24-06-06 19:11

Steen Gruby skrev:

> [...]
> firmaerne kører jeg et andet sted hen.
> De må jo anse besøgende og kunder for uønskede, så det må de selv om.

Hæ!
Så er vi også åndsfæller på dét område:
Jeg har ikke handlet hos Netto i Fredericia i lang tid, netop fordi de
en dag havde disse skilte sat op (forøvrigt samfaldende med at
problematikken havde været fremlagt på TV ("Kontant"?)) - Hvorfor tage
chancen, når der er masser af konkurrenter at handle ved :-|

--
Armand.

Fra : Manuel Korell

Dato : 24-06-06 20:29

Hej,
Jeg har også for to år siden fået en bøde lige der, har klaget over den,
og fik medhold. De skrev, at jeg if. loven ikke måtte pakere på fortov, men
skrev samtidig at jeg skulle se bort fra bøden.. Underlgt, men jeg skulle
så ikke af med nogle penge. Så klag over det.!

Hilsen Manuel

Hello Biker,

Fra : Troels Jensen

Dato : 25-06-06 00:07

> [...]
> Hmmm, Ja så kom den jo op igen, altså den med MC parkering.
>
> Jeg var inde for at besøge en kammerat på Riget og parkerer på fortov

1) Der gælder forskellige regler i de forskellige kommuner
2) Riget ligger i Københavns Kommune
3) I Københavns Kommune må man ikke parkere på fortovet
4) Dog accepterer man parkering på fortovet, hvis MC'en ikke er til gene for
fodgængere
5) Altså:
a) Hvis du holdt til gene for fodgængere er afgiften berettiget
b) Hvis du ikke holdt til gene skal du klage
--
Troels
FZ6 Fazer

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 25-06-06 11:09

Troels Jensen wrote:
> [...]
> FZ6 Fazer
> (Der iøvrigt ikke føler sig overbevist om, at Car-Park overhovedet har noget

Netop.
Politiet kan give dig en bøde, men Carpark har ingen autoritet over
fortovet.
De kan kun give afgifter til de folk der parkerer forkert på de
parkeringspladser de administrerer.

Fra : Thomas Makro

Dato : 25-06-06 11:22

On Sun, 25 Jun 2006 01:06:50 +0200, "Troels Jensen"
<troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote:

>4) Dog accepterer man parkering på fortovet, hvis MC'en ikke er til gene for
>fodgængere
Næ næ, kontrollørerne fra Parkering Kbh vurderer subjektivt hver
enkelt parkering, om denne er til gene eller ej. Dette ændrer ikke
på, at parkering på fortovet i Kbh er ulovligt, og at de derfor
_altid_ må udskrive en bøde.

Noget helt andet er så, hvad der gælder af særlige regler på hver
enkelt privatejet p-plads. Så dette skal man undersøge først. Hvis der
ikke gælder særlige regler på rigshospitalets p-plads (læs evt.
skiltning), så gælder, som andre steder i landet, "summen" af alle
parkerings-love. Læs venligst om parkering på FAQen.

Om Car Park i den konkrete situation har handlet efter loven, afhænger
således af, hvad der er skiltet på RH.

> b) Hvis du ikke holdt til gene skal du klage
Ja, klag endelig. Det er gratis, og det kan jo være at de giver efter.
Så det er et forsøg værd.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Armand

Dato : 25-06-06 20:46

Troels Jensen skrev:
> [...]
> b) Hvis du ikke holdt til gene skal du klage
> ....iøvrigt ikke føler sig overbevist om, at Car-Park overhovedet har

Man kan ikke skrive en bøde/afgift ud som privatperson, om man så
skilter nok så meget med det ved kanstenen, og det samme må gælde for
Carpark m.fl. hvis jagtrevir er de private parkeringspladser som de
måtte have aftale omkring!
Derved er jeg heller ikke sikker på at deres beføjelser dækker andet end
de parkeringsregler der måtte være præciseret ved indkørsel på området -
og deriblandt hører mc-på fortovet næppe :-|

Jeg hørte fornyligt en pudsig beretning om en politivogn der under
tilkald til et supermarked fik parkeret lidt hastigt henover flere af
indgangens nærmeste parkeringspladser - Og efter jobbets udførelse
vendte tilbage til en hilsen fra en af Carparks medarbejdere placeret
under vinduesviskeren
Det kán altså ikke være blomsten af dansk intilligens der bliver ansat
hos den slags firmaer :-|

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 25-06-06 21:28

On Sun, 25 Jun 2006 21:45:54 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Det kán altså ikke være blomsten af dansk intilligens der bliver ansat
>hos den slags firmaer :-|

Hvad er intilligens?

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-06-06 11:13

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> wrote in message

> Hvad er intilligens?

*GRILL* Nu skal du ikke mobbe den stakkels mand.

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 26-06-06 21:09

MKS - 74 skrev den 25 jun 2006 i

> Hvad er intilligens?

Høhø.. den måtte jo komme.
Det må have været "den kreative intilligens" der slog igennem der

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Biker Mike

Dato : 27-06-06 10:44

Jeg har tænkt mig at bruge følgende argumentation overfor CarPark, syntes i
der mangler noget, og er det ordentlig formuleret ?

1. Jeg har parkeret efter gældende regler i KBH samt politiets vejledning af
1977 hvor det anføres at det kan være hensigtsmæssigt at MC parkeres på
brede fortove, det er denne vejledning der normalt følges i KBH, både af
politiet og Parkering København.

2. CarPark administrerer kun parkeringspladserne og har ingen autoritet over
fortovet, som på Rigshospitalets område er fuldt offentligt og reguleret
efter færdselsloven.

3. Der er ved indgangen til Rigshospitalets område ikke angivet hvor MC skal
parkeres.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Futte & Co.

Dato : 27-06-06 14:33

Biker Mike wrote:
> [...]
> efter færdselsloven.
>
> 3. Der er ved indgangen til Rigshospitalets område ikke angivet hvor MC skal

Skriv endelig noget om at du, hvis de ikke arter sig, går i retten

--

Jørgen, Brøndby , http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-06-06 16:26

On Tue, 27 Jun 2006 15:32:53 +0200, "Futte & Co."
<Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote:

Hej.

>Skriv endelig noget om at du, hvis de ikke arter sig, går i retten

Ikke endnu.

De tre punkter der er nævnt er nok til at åbne en "sag" på, og så skal
der langsomt mere brænde på bålet efterhånden som ilden får fat

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Biker Mike

Dato : 27-06-06 22:15

Jeps det tror jeg du har ret i, fik det råd i dk.videnskab.jura.dk først at
spørge til efter hvilken bestemmelser har pålagt afgiften, og så derefter
formulerer mine klagepunkter bagefter.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-06-06 22:37

On Tue, 27 Jun 2006 23:14:32 +0200, "Biker Mike"
> [...]

>spørge til efter hvilken bestemmelser har pålagt afgiften, og så derefter

Helt enig.
Hvis du fyrer al krudtet af på een gang stopper dialogen.
Smid en lille luns ad gangen og håb på at modparten dummer sig
Og btw. Jura er ikke en videnskab.
Det er blot en holdeplads for dem der ikke kunne blive ingeniører
Desværre er der nu så mange jurister og børsdrenge at de kan sætte
dagsordnen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : OldSmurf56

Dato : 28-06-06 09:43

Snip
> Og btw. Jura er ikke en videnskab.
> Det er blot en holdeplads for dem der ikke kunne blive ingeniører
> Desværre er der nu så mange jurister og børsdrenge at de kan sætte
> dagsordnen
Snap

ROFL
/Jens - der blev ingeniør

Fra : Kenneth Deichmann

Dato : 29-06-06 13:59

Steen Gruby wrote:

> Og btw. Jura er ikke en videnskab.
> Det er blot en holdeplads for dem der ikke kunne blive ingeniører
> Desværre er der nu så mange jurister og børsdrenge at de kan sætte
> dagsordnen

Hov, hov - bare fordi vi er nogle som måske er mere fummelfingrede end
andre

Umiddelbart er der vel ikke så meget at tilføje til de udmærkede råd Biker
Mike allerede har fået.
Jeg kan dog tilføje, at såfremt Carpark skulle henvise manglende betaling
som hjemmelsgrundlag, kan Mike evt. oplyse, at han netop på tidspunktet
for bødens udskrivelse har været på den pågældende afdeling for at afhente
en af de såkaldte "dagsbilletter" (de er udformet som en slags
skrabelodder - hvor man også efterfølgende kan skrabe datoen fri..)
Her har man iflg. Carpark 20 min. til at afhente og placere dagsbilletten.

Desværre er parkeringsreglerne på Rigshospitalet aldeles uoverskuelige.
Nogle veje (bla. Juliane Maries vej - hvor fødende og kræftpatienter som
undertegnede parkere) patruljeres nærmest ligefrem af Parkering København.
Det rent moralske heri, lader vi stå upåsagt hen... :-/
At der så endda mangler skiltning på netop Juliane Maries vej er ret
komisk, og da også baggrunden for at Parkering Kbh. "pr. kulance"
frafraldt en pålagt afgift efter fremsendelse af digitalfoto heraf samt
oplysning om min imødeseelse af stævning

Andre veje hører som bekendt ind under Carpark.

For bedre at kunne forholde sig til de lettere vanskelige forhold, har
Rigshospitalet udfærdiget et nogenlunde brugbart kort, som kan ses på
http://www.rh.dk/rh.nsf/AttachmentsByTitle/ADM.OversigtsPkort_Riget_Februar2006/$FILE/ADM.OversigtsPkort_Riget_Februar2006.pdf

Uanset hvad - bør Biker Mike - dog lade Carpark køre sagen til ende. Min
erfaring er, at de sjældent vil anlægge en retssag.

/Kenneth
- ikke ingeniør el. børsmægler, men j......