Samling af MDF kasse
Fra : a_hartmann_andersen@~

Dato : 24-06-06 10:49

Hej

Jeg skal i gang med at bygge et tv-bord i MDF.
Formen er en kasse der er åben i den ene side.
Jeg vil gerne have lidt tip til hvordan man bedst samler sådan en
kasse.
Skal den limes, skrues, begge dele eller noget helt andet. Skal
pladerne skæres i smig eller lige osv.
Det er selvsagt vigtigt, at det er noget der kan holde når jeg skal
have et tungt tv ovenpå.

På forhånd tak!

/Anders

Fra : Ole Pedersen

Dato : 24-06-06 10:59

Hej Anders

Jeg ville lave samlingen med lim og skjulte dyvler, hvis du samler den med
skruer og spartler efter kan du ikke undgå at se hvor skruehullerne er.

mvh
Ole

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 24-06-06 13:20

"Ole Pedersen" <olepedersen@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:449d0cff$0$38676$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej Anders
>
> Jeg ville lave samlingen med lim og skjulte dyvler, hvis du samler den med skruer og spartler efter kan du ikke undgå
> at se hvor skruehullerne er.

Det kan man da hvis den bliver malet, hvilket må formodes.
Jeg har selv lavet forskelligt køkkeninventar på den måde.

Fra : Max

Dato : 24-06-06 14:31

Hej Anders

> Skal den limes, skrues, begge dele eller noget helt andet. Skal
> pladerne skæres i smig eller lige osv.

Lim er nok hvis tingene passer sammen.

Mvh Max

Fra : Anders H

Dato : 24-06-06 19:23

Tak for jeres svar.

Ja, kassen skal males, så det burde være muligt at spartle tingene
op.
Jeg tror jeg vil lave det med skruer og lim - dyvler er gode, men jeg
er ikke sikker på at jeg er i stand til / har værktøj til at kunne
sætte hullerne helt præcist..
Er der i øvrigt en metode eller et værktøj man kan bruge til at
sikre sig at de huller man bore i pladen bliver vinkelret på snittet.
Hvis man skal sætte dyvler i enden, kan man vel let komme til at bore
skævt ind i enden af pladen.. og ja den er jo ikke nem at sætte i en
søjleboremaskine

/Anders

Fra : Thomas Hansen

Dato : 25-06-06 01:45

On Sat, 24 Jun 2006 20:22:49 +0200, Anders H
<a_hartmann_andersen@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> Hvis man skal sætte dyvler i enden, kan man vel let komme til at bore
> skævt ind i enden af pladen.. og ja den er jo ikke nem at sætte i en

Hej Anders
Du kan bruge et dyvelstyr til at sætte dyvlerne helt lige. Og bruge
markerings stifter til at afsætte punkterne på den anden plade.
http://www.linaa.dk/Resources/fa977a24-e07e-4d59-a312-5107cb930c3a/images/products_500_375/30-990.jpg

Men det bedste vil være at samle med fladdyvler. Det er super let og giver
et godt resultat.
Hvis du beslutter at skrue pladerne sammen skal du være opmærksom på at
mdf er meget svag i endestykkerne. Dvs. hvis du ikke borer for i enderne
flækker pladen helt vildt. Hvis du borer for med 3mm og sætter 4mm skruer
i går det dog ikke helt galt.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Preben Kaas

Dato : 25-06-06 16:14

On Sun, 25 Jun 2006 02:44:34 +0200, "Thomas Hansen"
<thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

> [...]
>Du kan bruge et dyvelstyr til at sætte dyvlerne helt lige. Og bruge
>markerings stifter til at afsætte punkterne på den anden plade.

Hej Thomas
Her er dyvelstyret fra Bosch smartere da der ikke skal bruges
markeringsstifter, idet man blot holder de to sider, som skal "dyvles
sammen", mod hinanden, hvorefter dyvelstyret sikrer 100% korrekt
boring i begge plader.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : Preben Kaas

Dato : 25-06-06 13:51

On 24 Jun 2006 11:22:49 -0700, "Anders H"
> [...]

>Hvis man skal sætte dyvler i enden, kan man vel let komme til at bore
>skævt ind i enden af pladen.. og ja den er jo ikke nem at sætte i en

Hej Anders
Ja, i de fleste byggemarkeder kan du købe en Bosch borelære, hvormed
du problemløst kan bore korrekte huller til dyvler.
Så vidt jeg husker koster den lige omkring en hund.
Har brugt den mange gange og hullerne passer perfekt. Hver gang!!

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk