Førstehjælp til orkidé
Fra : Lars \(ArthurDent\)

Dato : 23-06-06 19:35

Jeg har en orkide - jeg husker desværre ikke navnet, men den blomstrer flere
gange årligt med hvide blomster og sælges ofte for omkring 100 kr.

I det sidste lange stykke tid har den haft "slatne" og lidt rynkede blade.
Jeg var noget spændt på, om den ville sætte knopper - hvilket den så gjorde
for et stykke tid siden.
Men knopperne visnede og faldt af inden de åbnede sig

Den har stået et par meter fra et sydvendt vindue og har ikke fået direkte
sol.
Den har fået vandbad 1 gang om ugen - to gange hvis der er meget varmt.
Derudover får den et par pift med en vandforstøver.

Er der nogen, der har en idé om, hvad jeg gør forkert og hvorfor den ikke
blomstrer?

På forhånd tak

/Dorthe

Fra : Andersen

Dato : 24-06-06 11:32

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen, der har en idé om, hvad jeg gør forkert og hvorfor den ikke
> blomstrer?
>
> På forhånd tak
>
> /Dorthe

Hej

Min kæreste med de grønne fingre siger at det sikkert er pga for meget vand,
du må MAX bade den en gang ugentligt, har du palntet den ud i potte eller
står den stadig i plastikpotten ?.

Hilsen Bo

ps. hun har orkidéer overalt og det er endnu uden at nogen er død, tværtimod
er de meget velblomstrende.

Fra : Lars \(ArthurDent\)

Dato : 24-06-06 17:16

"Andersen" <bo@madxxx.dk> wrote in message
> [...]
> eller står den stadig i plastikpotten ?.
>
> Hilsen Bo
>
> ps. hun har orkidéer overalt og det er endnu uden at nogen er død,

Den står i den gennemsigtige potte, den blev købt i - som så igen står i en
gennemsigtig glasurtepotte....
Men så må jeg prøve at lade være med at bade den mere end max 1 gang hver
uge og håbe på, den kommer til sig selv igen

/Dorthe

Fra : Aase Worm

Dato : 24-06-06 14:38

..
> [...]
> Derudover får den et par pift med en vandforstøver.
>
> Er der nogen, der har en idé om, hvad jeg gør forkert og hvorfor den ikke

Jeg formoder, at det drejer sig om en phalaenopsis. Du kan naturligvis finde
en masse om orkideer og phalaenopsis på nettet.
Den kan ikke tåle at have vand i "tragten", så et bud på dens "dårligdom"
er, at den har fået vand i tragten - enten i forbindelse med vanding, eller
i forbindelse med vandforstøveren. I naturen vokser disse orkideer nærmest
vandret, på den måde undgår de vand i tragten.
Men som Bo skriver, KAN det også være overvanding.
Hilsen
Aase

Fra : Lars \(ArthurDent\)

Dato : 24-06-06 17:22

"Aase Worm" <aase.worm@gvdnet.dk> wrote in message
> [...]
> vandret, på den måde undgår de vand i tragten.
> Men som Bo skriver, KAN det også være overvanding.

Hej Aase

Jeg forsøger at undgå at give den vand i tragten, for jeg ved godt, at den
ikke kan li´ det.
Men bladene...skal jeg nu lade dem sidde eller helt skalpere den?
Der er et lille bitte nyt blad på vej indeni de tre andre....

/Dorthe

Fra : Aase Worm

Dato : 25-06-06 08:38

> Men bladene...skal jeg nu lade dem sidde eller helt skalpere den?
> Der er et lille bitte nyt blad på vej indeni de tre andre....

Hej Dorthe.
Det er svært at svare på. Hvis bladene virker helt døde, gør de ikke gavn.
Men i naturen kommer der ingen og fjerner visne blade.

MÅSKE skulle du plante den om i ny orkide-jord, og fjerne rådne rødder.

MÅSKE står orkideen for mørkt om vinteren, hvis den står et par meter fra
vinduet. Den tager ikke skade af lidt vintersol - og heller ikke af LIDT
sommersol. Dens dårligdom kan udmærket være en kombination af flere ting:
for meget vand, vand i tragten, for lidt lys og noget helt fjerde.

Mit brutale råd: smid planten ud, med mindre den har STOR affektionsværdi og
køb en ny. Det er svært at helbrede en syg orkide.
Hilsen Aase

Fra : Ole Laursen

Dato : 25-06-06 14:22

"Aase Worm" <aase.worm@gvdnet.dk> writes:

> [...]
> sommersol. Dens dårligdom kan udmærket være en kombination af flere ting:
> for meget vand, vand i tragten, for lidt lys og noget helt fjerde.

Min mor fik taget livet af en, nogenlunde med samme symptomer. Jeg
tror mest på at det var på grund af manglende lys, den var meget
mørkegrøn i lang tid før den begyndte at skrante.

Det der med vandet er vel mest kun et problem hvis den får lov at
soppe i det, eller hvad?

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Aase Worm

Dato : 25-06-06 17:57

> Det der med vandet er vel mest kun et problem hvis den får lov at
> soppe i det, eller hvad?

Det er svært at besvare entydigt.
Det kommer bl.a. an på, hvad Dorthe mener, når hun skriver "vandbad". Hvor
længe varer badet? Får planten mulighed for at dryppe godt af? Hvordan er
den jordblanding, som planten står i? Er der godt dræn, eller er det jord,
som sidder tæt om rødderne og holder på vandet? (det sidste er ikke så
godt).
En ting der ikke har været nævnt er, at vandet ikke må være for koldt, 17-25
grader er passende.

Hilsen
Aase

Fra : Lars \(ArthurDent\)

Dato : 25-06-06 20:01

> [...]
> godt).
> En ting der ikke har været nævnt er, at vandet ikke må være for koldt,

Vandbadet har varet ca. 10 minutter, men den har måske ikke fået lov til at
dryppe godt nok af. I hvert fald er den blevet erstattet af en ny i dag
Tak for jeres hjælp

/Dorthe