Fra emhætte til taghætte...
Fra : "Stig N. Færch"

Dato : 23-06-06 15:05

Hejsa,

Vi har indtil nu kun haft en ventilator til at trække osen fra køkkenet
ud. Nu har vi dog købt en Thermex emhætte af modellen Silent - Easy Clean.

Oppe på taget har jeg en taghætte der ikke er i brug, den har jeg tænkt
mig at flytte så den vil være lige over emhætten.

Jeg har læst mig til - andet steds - at det er bedst at bruge spiorør
frem for flexslanger fordi at der er større sugetab i flexslanger og at
der er større risiko for vindstøj.
Så umiddelbart vil jeg benytte mig af spiorør istedet for flexslange.

Jeg har så to problemer.
1) Røret i taghætten er firkantet. Kan man få en rund->firkantet
omformer? Eller hvilke løsninger findes der?
2) Diameteren på emhættens rør er 149mm og det spiorør der kommer
tættest på er 160mm. Mon man kan få en gummiring til at slutte tæt her?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Stig

Fra : CC

Dato : 23-06-06 15:56

""Stig N. Færch"" skrev i en meddelelse
> [...]
> 2) Diameteren på emhættens rør er 149mm og det spiorør der kommer tættest
> på er 160mm. Mon man kan få en gummiring til at slutte tæt her?

Lidt afhængig af de tagudformning, men har du bølgeternit kan du finde
stumper her, som forhandles i byggevaremarkeder.
http://katalog.dansketernit.dk/default.aspx?pageID=39&lang=da

Alternativt kan du bruge "flexrør" fra emhætte til spirør, fra spiorør til
taghætte må du spørge dig frem i byggevaremarked

Husk at isolerer rørene, så den udsugene luft ikke kondenserer,og
"stegefedtet" drypper tilbage i emhætte, og ud på bøfferne.

Fra : Elmand

Dato : 23-06-06 16:05

""Stig N. Færch"" <stig@8620.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2) Diameteren på emhættens rør er 149mm og det spiorør der kommer tættest
> på er 160mm. Mon man kan få en gummiring til at slutte tæt her?

Du kan få et overgangsstykke fra 10-15 firkant til Ø125 og Ø 160 cm

Sæt et kort stykke flexslange af den gode lærredsslange Ø 160 -den kan godt
spændes
ind til emhætten

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne