Kan køber sælge forretningen videre?
Fra : Brian K

Dato : 22-06-06 22:22

Hej

2 forskellige senarier:

1.
Jeg sælger forretning, laver "bare" et stykke papir hvor salgsprisen
fremgår, samt hvor meget der skal afdrages pr mdr.

Eller

2.

Samme senarie, men der er lavet en handelsaftale, hvor af det fremgår at jeg
har genindtrædelsesret, så frem at køber ikke overholder betalingsaftalen.

Hvis køber så senere sælger forretningen, SKAL han så betale sin gæld til
mig, eller kan han fortsætte med at afdrage på gælden?

Her tænker jeg på om der feks er nogen regler der siger at man ikke må sælge
noget som der er "gæld " i, osv?

mvh
Brian

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-06-06 22:46

Brian K wrote:

> [...]
> Hvis køber så senere sælger forretningen, SKAL han så betale sin
> gæld til mig, eller kan han fortsætte med at afdrage på gælden?

Det vil vel fremgå af aftalen hvad køber skal gøre ved et senere
videresalg? Din konstruktion er (eller minder om) det som hedder salg
med ejendomsforbehold.

> Her tænker jeg på om der feks er nogen regler der siger at man
> ikke må sælge noget som der er "gæld " i, osv?

Et mere interessant spørgsmål er hvilke rettigheder du har over for en
senere godtroende køber, hvis den oprindelige køber videresælger, mens
ejendomsforbeholdet stadig består.

--
Jesper Lund