Stedbørn
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-06 20:57

Hej alle

Hvad er definitionen på stedbørn?

--
Bertel

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 22-06-06 21:31

On Thu, 22 Jun 2006 21:56:41 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Hej alle
>
>Hvad er definitionen på stedbørn?

Hæ hæ tror du ikke du skulle ha været i dk.kultur.sprog :) ?

men sted børn er well de børn man har sammen med en partnere som denne
partner bragte med ind i forholdet.
som man betragter som sine "egne" !
--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 22:03

Bo M Mogensen wrote:

> Hæ hæ tror du ikke du skulle ha været i dk.kultur.sprog :) ?
>
> men sted børn er well de børn man har sammen med en partnere som denne
> partner bragte med ind i forholdet.
> som man betragter som sine "egne" !

Hvis det er sprogligt henviser det vel til "i stedet for" .. ved -far; -mor
og -børn

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 23-06-06 20:19

On Thu, 22 Jun 2006 23:03:04 +0200, "Frank Leegaard"
<frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote:

>Hvis det er sprogligt henviser det vel til "i stedet for" .. ved -far; -mor
>og -børn

jooee mere eksakt kan det well næppe blive sprogligt - jeg tror nok
jeg mere faldt i definationen på situationen

fut : ds.snik

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-06-06 22:44

> Hej alle
>
> Hvad er definitionen på stedbørn?

Det er som altovervejende udgansgpunkt ægtefællenes barn/børn (i princippet
også selv om man ikke bor sammen med barnet/børnene), der er omfattet af
stedbørnsbegrebet, mens samlevendes børn formentlig ikke er omfattet.

/Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-06 23:17

Karina og Christian skrev:

> Det er som altovervejende udgansgpunkt ægtefællenes barn/børn (i princippet
> også selv om man ikke bor sammen med barnet/børnene), der er omfattet af
> stedbørnsbegrebet, mens samlevendes børn formentlig ikke er omfattet.

Spiller alderen nogen rolle? Hvis det yngste barn er 13 når to
flytter sammen, men over 20 før de bliver gift, er han så
papforældrerens stedbarn?

--
Bertel

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 23-06-06 20:27

On Fri, 23 Jun 2006 00:16:51 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Spiller alderen nogen rolle? Hvis det yngste barn er 13 når to
>flytter sammen, men over 20 før de bliver gift, er han så
>papforældrerens stedbarn?

jeg tror ikke det er noget man sådan eksakt kan definere som sådan er
det bare - men det handler slet og ret om hvad barn / sted forældre
føler for .... min mor har været gift 3 gange ....
første gang er jeg et resultat af - men jeg ku da aldrig drømme om at
kalde ham FAR han er slet og ret et biologisk faktum - så er der
ægteskab 2 - der er min far / om end han godt nok ikke er biologisk og
onde tunger vil nok kalde ham for min stedfar - hvilket giver mig en
fornemelse af at det inflatere relationen.

så er der ægteskab 3 - der er jeg bestemt hverken det ene eller det
andet - det er en mand som jeg titulere ved fornavn og det er så det -
ikke at der er noget galt med ham ... men mere er der ikke i det ...
jeg tror så til gendgæld at min søster der er et produkat af ægteskabt
2 - godt kunne føle at mand af ægteskab 3 er en slags sted / far.

uagtet at hun da kalder sin Øh far for far ....

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-06-06 22:13

Bertel Lund Hansen wrote:

> Spiller alderen nogen rolle? Hvis det yngste barn er 13 når to
> flytter sammen, men over 20 før de bliver gift, er han så
> papforældrerens stedbarn?

Vel pr. definition ikke. Så er de deres stedvoksen.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-06-06 22:20

Frank Leegaard wrote:

> Vel pr. definition ikke. Så er de deres stedvoksen.

Ved så godt at en person benævner sit ægte afkom børn hele livet ..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-06 22:28

Frank Leegaard skrev:

> Vel pr. definition ikke. Så er de deres stedvoksen.

"Vel" er ikke godt nok at træffe dispositioner ud fra.

I øvrigt kan jeg sagtens gætte selv.

--
Bertel

Fra : Karina og Christian

Dato : 23-06-06 23:10

> Spiller alderen nogen rolle? Hvis det yngste barn er 13 når to
> flytter sammen, men over 20 før de bliver gift, er han så
> papforældrerens stedbarn?

Nej, det er ikke alderen, der er afgørende for, om en person falder inden
for stedbarns-kredsen. Det afgørende er ægteskabet mellem den biologiske
forælder og stedforælderen - uanset barnets alder ved ægteskabets indgåelse.
Det har således heller ikke nogen betydning, hvorvidt man bor eller har boet
sammen med stedbarnet.

Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-06-06 10:17

Karina og Christian skrev:

> Nej, det er ikke alderen, der er afgørende for, om en person falder inden
> for stedbarns-kredsen.

Mange tak for svarene.

--
Bertel