Gyldighed af indscannede papirer
Fra : Klaus Jensen

Dato : 22-06-06 19:58

Hej

Jeg og en kollega diskutere over frokosten idag, hvorvidt indscannede
dokumenter (regninger, kvitteringer, fakturaer etc etc) er gyldig
dokumentation i f.eks. skattesager etc.

Altså man indscanner alle de papirer man modtager (eller får andre til det),
og så smider originalen ud.

Er disse indscannede dokumenter så lige så gyldige som hvis man havde haft
dem liggende i papirform?

Og hvis hovedreglen siger "ja, de er lige så gyldige", er der så nogle
undtagelser man skal være opmærksom på?

På forhånd tak

- Klaus

Fra : Henning

Dato : 23-06-06 14:04

Det burde det vel være, ellers ville www.e-boks.dk ikke være godkendt
til offentlige breve?

Fra : JHP

Dato : 24-06-06 00:05

Henning skrev:

> Det burde det vel være, ellers ville www.e-boks.dk ikke være godkendt
> til offentlige breve?
e-boks har ikke scannede dokumenter. De er maskingenererede. Derfor er
der en forskel. Om det har betydning skal jeg ikke kunne sige.

mvh. Joakim

Fra : Henning

Dato : 24-06-06 09:41

On Sat, 24 Jun 2006 01:04:34 +0200, JHP <jhp@jhp____b.dk> wrote:

>e-boks har ikke scannede dokumenter. De er maskingenererede. Derfor er
>der en forskel. Om det har betydning skal jeg ikke kunne sige.

Er det ikke e-boks der reklamerer med, at man netop kan uploade sine
egne dokumenter - kvitteringer, dåbsattest o.a.?

Fra : And

Dato : 24-06-06 10:25

On 2006-06-24 10:40:43 +0200, Henning <no.mail@all.invalid> said:

> Er det ikke e-boks der reklamerer med, at man netop kan uploade sine
> egne dokumenter - kvitteringer, dåbsattest o.a.?

Det gør det jo altså ikke til retsligt gyldige dokumenter...

Fra : JHP

Dato : 24-06-06 11:13

Henning skrev:

> Er det ikke e-boks der reklamerer med, at man netop kan uploade sine
> egne dokumenter - kvitteringer, dåbsattest o.a.?

Jo, det gør de. Men forskellen er stadig, om det er dig der scanner
eller om det er dataleverandøren der genererer.

Jeg har i snart 10 år scannet alt indgående post og det er så disse
kopier, jeg har brugt efterfølgende. Det har ikke givet problemer, men
jeg har så heller ikke, haft brug for dem i retten o.l.
Mit indtryk er, at hvis en fotokopi bliver accepteret, så bliver en
scanning det også. (Og jeg taler ikke om en notificeret kopi - eller
hvad det nu hedder)

mvh. Joakim

Fra : Michael Haase

Dato : 24-06-06 12:57

JHP skrev dette den 24-06-2006 12:13:

> Mit indtryk er, at hvis en fotokopi bliver accepteret, så bliver en
> scanning det også. (Og jeg taler ikke om en notificeret kopi - eller
> hvad det nu hedder)

Andet vil da også være ulogisk et eller andet sted, da et kopi jo bare
er en scanning, som er printet ud, og en scanning er en kopi, der ikke
er spyttet ud af kopimaskinen endnu.

Derudover kan man mig bekendt under almindelige forudsætninger se om det
er en scanning, som er printet ud, eller om det er en "almindelig" kopi

--
Michael Haase

Fra : Jubii

Dato : 24-06-06 11:18

On Sat, 24 Jun 2006 10:40:43 +0200, Henning <no.mail@all.invalid> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Er det ikke e-boks der reklamerer med, at man netop kan uploade sine
>egne dokumenter - kvitteringer, dåbsattest o.a.?

Du har 1 MB gratis til rådighed til de dokumenter, du selv ønsker at gemme i
e-Boks. Hvis du har brug for mere plads til dine egne uploadede dokumenter, kan
du købe ekstra lagerplads hos e-Boks.

Fra : Jens

Dato : 24-06-06 10:22

> [...]

> dem liggende i papirform?
>
> Og hvis hovedreglen siger "ja, de er lige så gyldige", er der så nogle

Hvis du har god tid, kan du læse "Digitale dokumenters bevisværdi"

http://www.fsk.dk/fsk/div/itsikraad/digubilag/
--

Jens F