Boghvederkerner - hvad skal jeg bruge dem ~
Fra : Ukendt

Dato : 22-06-06 19:01

Hej

Jeg har fået et helt kilo hel boghvede på mit arbejde, da det var gået på
dato.
Nu tænker jeg så bare hvad jeg skal bruge det til?

Jeg kan selvfølgelig bruge det istedet for ris, men hvad ellers?

Jeg bager ikke, så det med at putte dem i noget brød er ikke lige en
mulighed..

Håber på nogle konstruktive ideer..

På forhånd tak

Louise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-06-06 19:06

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> writes:

> Jeg har fået et helt kilo hel boghvede på mit arbejde, da det var
> gået på dato. Nu tænker jeg så bare hvad jeg skal bruge det til?

Nu er det jo godt nok en gruppe for mad og drikke, men jeg ville
alligevel sy en varmepude af dem.

Tag et stykke stof og sy kanaler i det, kom kernerne i kanalerne og
luk dem. Smid den i mikrobølgeovnen 2 minutter, og så har du
alletiders varmepude.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-06 19:17

> [...]
>
> Tag et stykke stof og sy kanaler i det, kom kernerne i kanalerne og
> luk dem. Smid den i mikrobølgeovnen 2 minutter, og så har du

En ret god idé, men har allerede 3 varmepuder af den type.
MEner dog det er hvedekerne, men alligevell

Louise

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-06-06 19:31

Louise skrev:

> Jeg har fået et helt kilo hel boghvede på mit arbejde, da det var
> gået på dato.
> Nu tænker jeg så bare hvad jeg skal bruge det til?

Hvad med den fynske nationalret: bå-vee-grø?

--
Herluf

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 23-06-06 14:51

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Hvad med den fynske nationalret: bå-vee-grø?

Der er en grund til at det kun er nationalret på fyn

/Anders

Fra : Peter Westh

Dato : 23-06-06 23:12

"Anders Truelsen [8240]" <anders.truelsen@BLAH-BLAHtretommervej.dk> skrev i
en meddelelse news:449bf1d6$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Der er en grund til at det kun er nationalret på fyn

Boghvedegrød er da en herlig spise, og grøden giver nogle enormt gode
klatkager dagen efter.

/P

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 10:13

> Boghvedegrød er da en herlig spise, og grøden giver nogle enormt gode
> klatkager dagen efter.
>
> /P

Ku være jeg skulle lave en portion, bare for at prøve at lave klatkager...
Har aldrig spist klatkager af risengrød, da jeg ikke spiser risengrød..
Men det lyder da mere tiltalende med "bå-vee-grø",l som de siger på Fyn...

Er der nogle der har en god opskrift?

Tak for svarene
Louise

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-06-06 13:20

Louise skrev:

> [...]
> da jeg ikke spiser risengrød.. Men det lyder da mere
> tiltalende med "bå-vee-grø",l som de siger på Fyn...

Go'e gamle Carla Meyer har opskriften. (Jeg har aldrig
prøvet den, men her er den):

Gruppe I. Vandgrød.
(Byggrød - Boghvedegrød - Havregrød - Risvandgrød)

2. Boghvedegrød.

Ingredienser til 3 Enheder: (Dyr Kost): Vand 1 liter.
Gryn, knuste 125 g, valsede 150 g.
Denne grød bliver bedst af de saakaldte Rullegryn.
Kogetid 1 Time.

Teknik I.:
Vandet bringes i Kog, grynene drysses i under Piskning,
og Grøden opvarmes, indtil det bobler livligt; man siger
da, at den koger, men Temperaturen naar kun op til
96-98°, medens Vandets Kogepunkt som bekendt er
100° C. Saa sættes Gryden over ganske svag Varme,
Laag lægges paa Gryden, Skeen sættes i en Skaal med
Vand, og Grøden "koges" under jævnlig Omrøring, til
Grynene er møre. Kogetid se hver enkelt Ret. Grøden
smages til med Salt og anrettes i et Laagfad.

Stødt Melis, [...] Sødmælk [...] og Smør eller Margarine
gives til. [...]

P.s. Hvis du falder over Carla Meyers "Nutidsmad og
Husførelse" på et loppemarked, så køb den! Det er
underholdende læsning. Ligeledes hvis du falder over
"Dansk Husmoderleksikon".

--
Herluf

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 13:27

">

> [...]
> Husførelse" på et loppemarked, så køb den! Det er
> underholdende læsning. Ligeledes hvis du falder over

Tak for det

Vil da huske på navnet Carla Meyer...

Vil overveje at lave en gang boghvedegrød en af de nærmeste dage..
Kornene kan jo sagtens holde sig lidt endnu, slevom de er overskredet
producentents "MHT"

Louise